شناسهٔ خبر: 112474 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور رستم قاسمی صورت گرفت؛

آغاز عملیات اجرایی ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی در کردستان/ تاکید وزیر راه و شهرسازی بر سرعت بخشی به پروژه‌های راهسازی استان

وزیر- کردستان وزیر راه و شهرسازی با حضور در استان کردستان از آغاز عملیات اجرایی ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی در کردستان خبر داد و بر سرعت بخشی به پروژه‌های راهسازی استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در راستای سفرهای استانی، با هدف بررسی روند پیشرفت پروژه‌های راه و شهرسازی روز جمعه، ۱۷ تیرماه به استان کردستان سفر کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت پروژه‌ها قرار گرفت.

وی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی، حضور یافت و گفت: در ادوار مختلف، استان کردستان پایبندی خود به جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرده است و ما نیز در دوره حضور در دفاع مقدس در این استان رفت و آمدهای بسیاری داشتیم و شاهد ایثارگری های مردم کردستان بودیم.

وزیر راه و شهرسازی بهبود شرایط زندگی را حق مردم این استان خواند و اظهار کرد: در نشست اخیر یکی از دغدغه‌هایمان رساندن شاخصه جاده‌های حمل و نقلی این استان به میزان شاخصه اصلی کشود بود، چرا که نسبت به شاخصه‌های کشور عقب ماندگی دارد، لذا با این مصوبه، این اتفاق خواهد افتاد.

قاسمی عنوان کرد: باید به منظور رفع نیازها خصوصاً در استان‌های مرزی اعتبارات بیشتری را بگذاریم.

وی با بیان اینکه همکاران ما سال گذشته برای جاده‌های روستایی تلاش بسیاری کردند، گفت: با این حال اما به هنگام بارش برف در کردستان و برخی مناطق این چنینی به فکر چگونگی تردد مردمان روستاها هستیم و این امر دغدغه‌ای است که وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: می‌توانیم این دغدغه را برای همیشه در کردستان برطرف کنیم؛ تلاش‌هایی که در سال گذشته انجام شد آمار و ارقام خوبی را نشان داد اما این آمار کافی نبود.

قاسمی از آغاز عملیات اجرایی ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی در کردستان خبر داد و گفت: این امر می‌تواند مشکلات بخش‌های مهمی از روستاهای کشور را رفع کند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با همکاری و همفکری که میان شرکت زیرساخت و اداره کل راه و شهرسازی استان وجود دارد، شاهد رفع مشکلات استان باشیم.

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر سرعت بخشی به انجام پروژه‌ها

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر سرعت بخشی به پروژه‌های راهسازی گفت: در سفرهای استانی مصوباتی وجود دارد اما سرعت بخشیدن به این مصوبات بسیار حائز اهمیت است، لذا انتخاب پیمانکاران متعدد که بتوانند ۳۷۰ کیلومتر را هرچه سریعتر به مرحله اجرایی برسانند تا مردم از آن بهره‌برداری کنند، یکی از مواردی است که حتما باید صورت گیرد.

قاسمی تاکید کرد: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مدیر کل راهداری استان این امر را به صورت شبانه‌روزی پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فصل کاری در کردستان کم است، اما این تلاش باید صورت گیرد تا هرچه سریعتر ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی که در این سفر مشخص شده است، به سرانجام برسد، لذا در این اقدامات باید در بخش‌ها و در جبهه‌های مختلف همکاری وجود داشته باشد. 

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: نمی‌توان سرعت برخی از پروژه‌های کاری را افزایش داد، به طور مثال باید بخشی از بندرها ساخته شود تا برای دیگر بخش‌ها اقدام کنیم، اما در پروژه‌های راه روستایی، راهسازی و راه آهن با تقسیم‌بندی پیمانکاران می‌توان زمان را بسیار محدود کرد.

قاسمی افزود: سفرهای استانی که شخص رئیس‌جمهور نیز روی آن حساس هستند، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پخش سفرهای استانی از صدا و سیما، خاطرنشان کرد: این امر خوب است که صدا و سیما در سفرهای استانی حضور یابد و پیشرفت پروژه‌ها را از نزدیک مشاهده کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید در بخش راه و شهرسازی پیشتاز باشیم، گفت: چرا که هم نیروها و مدیران توانمند و هم زمینه برای سرعت بخشیدن به پیشرفت را داریم؛ لذا تاکید بر این است پیمانکاران ۳۷۰ کیلومتر راه روستایی را که حدود ۴۰ کیلومتر از آن امروز به افتتاح می‌رسد، بلافاصله در بخش‌های مختلف دنبال کنند و این امر را در استان به کارگاه تبدیل کنند و هر قسمت را به یک پیمانکار بسپارند.

قاسمی به اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه که حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال است، اشاره کرد و گفت: با این اعتبار استان کردستان به شاخصه کشور می‌رسد، اما نگاهمان بر این است استان‌هایی همچون کردستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی باید در صدر شاخص‌های کشور قرار گیرند.

وی با بیان اینکه توسعه مرز باشماق باید پیگیری شود، عنوان کرد: پایانه‌های مرزی ما باید جزو شیک‌ترین و مرتب ترین پایانه های مرزی باشد، لذا سازمان راهداری باید برنامه‌ریزی کند تا این امر تحقق یابد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید مجوزی دریافت شود تا تعدادی ماشین آلات از طریق مرزها وارد شوند، چراکه باید در زمستان‌ها با مشکلات کمتری مواجه شوند.

قاسمی با تاکید براینکه نگاهمان عملیاتی است، گفت: اعتباری بالغ بر شش هزار میلیارد تومان غیر از پروژه کمربندی مریوان که با بخش سرمایه‌گذاری پیش می‌رود، برای راه‌ها و راه‌آهن استان در این سفر منابع دیده شده است، لذا این استان جزو استان‌های برتر کشور به لحاظ عدد و رقم است.

وی ادامه داد: برای راه‌آهن نیز اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول در نظر گرفته شده است که باید تعیین تکلیف شود. مجموعه حمل و نقل در این استان با همکاری یکدیگر باید اقداماتی را انجام دهند که این اعتبارات به سرعت به پول تبدیل شود، چراکه با طولانی شدن روند اجرای طرح‌ها، پروژه‌ها گران‌تر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بخش کیفیت نیز مجموعه کشور در ساخت جاده‌ها وضعیت خوبی ندارد، این امر باید مورد توجه قرار گیرد و دستگاه نظارت حضور داشته باشد تا پیمانکاران کیفیت ساخت را افزایش دهند.

قاسمی کیفیت ساختمان سازی در ایران را با توجه به طرح نهضت ملی مسکن، مطلوب خواند و گفت: تغییراتی هم در کیفیت و هم در شهرسازی ایجاد شده است که می‌تواند نقص مسکن مهر را نیز به لحاظ کیفیتی جبران کند، اما در زمینه جاده‌ها همچنان به وضع مورد انتظار آن نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: توافقات خوبی در حوزه ترانزیت در سال جاری و پایان سال گذشته انجام داده‌ایم و سال گذشته حدود هشت میلیون تن ترانزیت را در کشور به ثبت رساندیم، همه اینها در حالی است که روابط ما با ترکمنستان قطع بود، امروز اما با سفرهایی که انجام شد، روابط بسیار خوب است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توافقاتی در خصوص ساخت پل‌های روی رودخانه آستاراچای در حال انجام است و توافق اخیری نیز صورت گرفته که در جلفا و در منطقه خداآفرین است که به زودی کلنگ آن زده خواهد شد.

تردد اولین قطار روسیه به بندر شهیدرجایی بندرعباس

قاسمی با بیان اینکه در روسیه بالغ بر ۱۰ میلیون تن قرارداد ترانزیتی بسته شده است، عنوان کرد: مقرر شده قطارها و خودروهای روسیه و ایران به طور مستقیم وارد دو کشور شوند و در هفته جاری اولین قطار روسیه به سمت بندر شهید رجایی بندرعباس حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیون تن با قراردادهای دیگری که با کشورهای دیگر بسته شده است، حدود ۲۰ میلیون تن قرارداد ترانزیت از ایران را رقم زده است، بیان کرد: این عمل منابع بسیار بزرگی ایجاد می‌کند و برای کشور هم به لحاظ سیاسی، اجتماعی و امنیتی به عنوان یک جایگاه خاص ژئوپلیتیکی تاثیر گذار است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برنامه‌ای را در نظر داریم تا به زودی پس از تصویب در میان مقامات عالی کشور طی چند روز آینده، تحول اساسی در حوزه ترانزیت کشور را رقم بزنیم و تحولی است که در ۳۰ سال گذشته به آن دست نیافته بودیم.

قاسمی ادامه داد: این طرح تحول در حوزه هواپیمایی، حمل و نقل ریلی و ... را به دنبال دارد تا بتوانیم از ظرفیت‌های کریدورهای کشور بهره گیریم.

وزیر راه و شهرسازی به دیدار با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: گزارشی به مقام معظم رهبری ارائه داده شد و ایشان فرمودند این طرح‌ها خوب است اما باید عملیاتی شود، این امر تاکید مقام معظم رهبری است، لذا باید انجام پروژه‌ها سرعت گیرد.