شناسهٔ خبر: 112476 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه راه‌آهن استان کردستان/ بررسی تامین زمین برای ۲۰هزار واحد مسکونی در استان

وزیر- کردستان وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان کردستان از پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه راه‌آهن و بررسی تامین زمین برای ۲۰هزار واحد مسکونی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، در جریان سفر به استان کردستان در جمع خبرنگاران گفت: کردستان به لحاظ ژئوپلیتیکی در منطقه بسیار مهمی از کشور قرار دارد و در حوزه ترانزیت کشور عراق و دیگر همسایه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این استان طرح‌های عظیمی آغاز شده است، عنوان کرد: بر اساس گزارشات ارائه شده اکثر پروژه‌های استان شروع شده و در قسمت‌های مختلف پیشرفت‌های نسبتاً خوبی دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۳۰۰ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب که از آذربایجان غربی آغاز می‌شود و در بندر امام خمینی(ره) به اتمام می‌رسد، در کردستان است و پروژه تقریبا در اکثر بخش‌ها در حال فعالیت است.

قاسمی با اشاره به اینکه اکثر پروژه‌ها پیمانکار دارند یا در حال قرارداد با پیمانکاران هستند، گفت: برای تکمیل کمربندی مریوان با سرمایه گذار توافق شده است و عملیات اجرایی آن نیز آغاز می شود. از این رو در حوزه راه تقریباً در استان در تمامی جبهه ها فعال هستیم و استان تبدیل به یک کارگاه راه‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه روستایی، استان کردستان از شاخصه برنامه کشور یک عقب‌ماندگی جدی داشت، اظهار کرد: با اعتباری که در این سفر رئیس جمهوری برای آن دیده شده قطعاً به شاخص‌های اصلی کشور خواهد رسید که البته انتظار داریم کردستان به لحاظ شرایط اقلیمی خاص خود و ثعب العبور بودن هر چه زودتر اقدامات مرتبط با عملیات اجرایی راه‌های روستایی را به پایان برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امروز حدود ۹۰ کیلومتر اقدامی که در سال گذشته در همین دولت انجام شده بود و عملیات اجرایی ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی نیز آغاز می‌شود که یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور دیده شده است که می‌تواند مشکل روستاها را رفع کند.

قاسمی با اشاره به بحث راه آهن در این استان اظهار کرد: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته و بازدیدی که از ایستگاه داشتیم، زیرسازی که صورت گرفته در مرحله بیش از ۹۰ درصد است،  بخشی از ایستگاه‌ها در مسیر است که پیش‌بینی لازم صورت گرفته و برای تکمیل راه‌آهن هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

وی عنوان کرد: بخشی از کارهای فرودگاه سقز انجام شده است و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که ۱۰۰ میلیارد از محل شرکت فرودگاه‌های کشور و ۱۰۰ میلیارد از اعتبارات استان پیش‌بینی شده است که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث مسکن استان گفت: گزارشاتی ارائه شد و امروز پنج هزار و ۴۰۰ واحد شروع شده و هشت هزار واحد جدید نیز در حال آغاز است.

قاسمی یکی از مشکلات استان کردستان را تامین زمین خواند و اظهار کرد: در استان‌های دیگر سهم آغاز شده‌ها بیش از کردستان است اما در این استان به لحاظ کوهستانی بودن و وجود زمین‌های کشاورزی امکان تغییر کاربری وجود ندارد و تامین زمین با مشکل مواجه شده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: با اقداماتی که با ارتش و سازمان اوقاف انجام شده است، تامین زمین در حال بررسی است که اگر این اقداماتی که در کمیسیون ماده ۵ شورای برنامه ریزی استان در دست اقدام است به نتیجه برسد، برای حدود ۲۰ هزار واحد زمین تامین می‌شود و به زودی عملیات اجرای آن نیز آغاز می‌شود.