شناسهٔ خبر: 112605 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به عملکرد آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دولت سیزدهم؛

ثبت رکورد انجام بیش از ۶۰ هزار متر انواع حفاری و عملیات ژئوتکنیک/ ایجاد و راه‌اندازی سامانه ارزیابی ایمنی شبکه راه‌های کشور

آزمایشگاه خاک کسب رکورد انجام بیش از ۶۰ هزار متر انواع حفاری و عملیات ژئوتکنیک و ایجاد و راه‌اندازی سامانه ارزیابی ایمنی شبکه راه‌های کشور از جمله اقداماتی به شمار می‌آید که از آغاز به کار دولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه سال جاری توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های خدمات آزمایشگاهی، خدمات مشاوره راه،‌ فرودگاه و راه‌آهن،‌ سامانه اطلاعات داده‌های مکانی راه‌های کشور، خدمات کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی، مطالعات ژئوتکنیک، پهنه بندی و کاوش‌های صحرایی فعالیت می‌کند،‌ از این رو کمتر پروژه‌ای را در کشور شاهد هستیم که اثری از اقدامات فنی و مهندسی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در زمینه ارتقاء کیفی در آن نباشد.

این شرکت از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا نیمه اول تیرماه، توسعه و تکمیل بیش از یک هزار شعبه و واحدهای ارائه خدمات در سراسر کشور را در دستور کار قرار داد.

توسعه زیر ساخت‌های دولت الکترونیک و مکانیزه کردن فرآیندهای ارائه خدمات فنی و مهندسی، مشتریان، مالی، اداری و... با طراحی و به کارگیری بیش از ۴۰ سامانه در اختیار- کسب رتبه برتر در میان توابع وزارت راه و شهرسازی از دیگر اقداماتی بود که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در بازه زمانی مذکور به آن دست یافت.

ایجاد و راه‌اندازی سامانه ارزیابی ایمنی شبکه راه‌های کشور به گونه‌ای که ارزیابی بیش از ۹۰ درصد از شبکه راه‌های شریانی کشور تکمیل و در سامانه مدیریت ایمنی راه‌های کشور بارگذاری شده است، از دیگر اقدامات این شرکت است که به گفته مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک،‌ استفاده از تکنولوژی ارزیابی روسازی راه‌‎ها حدود ۵۰ درصد کاهش هزینه را در بهره‌گیری از اطلاعات و ارزیابی جاده‌‎های کشور به همراه دارد.

براساس این گزارش،‌ این آزمایشگاه در راستای ایجاد و توسعه سامانه تحت وب مدیریت پل و ابنیه فنی کشور نیز گام برداشت؛ به طوری که نرم‌افزار کاربردی ثبت و برداشت پل‌ها طراحی، توسعه و پیاده‌سازی شد و اکنون بیش از ۹۳ هزار دستگاه پل با استفاده از این نرم افزار کاربردی برداشت و در سامانه مدیریت پل‌های کشور بارگذاری شده است.

ارزیابی شاخص ناهمواری روسازی(IRI) در پروژه‌های تحویل

از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه سال جاری، ۱۱ پروژه تحویل موقت به طول یک هزار و ۴۷۸ کیلومتر در سطح کشور انجام شده است. بخشی از پروژه‌های انجام شده در این حوزه شامل ارزیابی شاخص بین‌المللی ناهمواری (IRI) آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (غدیر)، ارزیابی شاخص بین‌المللی ناهمواری (IRI) پروژه بازیافت سرد محور نائین-اردستان، ارزیابی شاخص بین‌المللی ناهمواری (IRI) آزادراه ارومیه-تبریز (قطعات ۲ و۴) و ... است.

انجام ۱۰ پروژه مطالعات ژئوفیزیک در حوزه‌های مختلف در سطح کشور شامل مطالعات ژئوالکتریک جهت بررسی محدوده‌های رانشی محور آزادمهر-آلاشت، مطالعات تکمیلی ژئوالکتریک در محدوده لغزشی واقع در محور هراز بعد از راهدارخانه مبارک‌آباد (جاده شکسته)، مطالعات ژئوالکتریک به منظور شناسایی سطح آب‌های زیرزمینی و مسیر حرکت آن در محل پروژه مسکن مهر منظریه شهرکرد، مطالعات ژئوالکتریک جهت بررسی نشست محور اقلید – یاسوج (رودخانه سفید) و ... نیز از دیگر اقدامات این شرکت است.

انجام بیش از دو میلیون آزمایش تخصصی فنی - مهندسی در راستای تضمین کیفیت پروژه‌های عمرانی ملی و استانی

شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به دنبال توسعه و نوگرایی در رسیدن به تکنولوژی‌های نوین در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است تا خدمات منحصر به فردی را با هدف ارتقاء کیفی و افزایش طول عمر مفید پروژه‌‎های عمرانی ارائه کند؛ لذا افزایش ظرفیت و توانمندی‌های شرکت به ۶۰۰ نوع خدمت شامل مجموعه‌ای از انواع مطالعات فنی و مهندسی، ارائه خدمات آزمایشگاهی بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی، انجام بیش از دو میلیون آزمایش تخصصی فنی - مهندسی و ارائه نتایج به متقاضیان در راستای کنترل و تضمین کیفیت پروژه‌های عمرانی ملی و استانی را در دستور کار قرار داد.

ثبت رکورد انجام بیش از ۶۰ هزار متر انواع حفاری و عملیات ژئوتکنیک/ ایجاد و راه‌اندازی سامانه ارزیابی ایمنی شبکه راه‌های کشور

کسب رکورد انجام بیش از ۶۰ هزار متر انواع حفاری و عملیات ژئوتکنیک

این آزمایشگاه طی مدت زمان عنوان شده در راستای تکمیل تجهیزات و تعمیر ماشین آلات مورد نیاز به منظور تسریع در انجام عملیات حفاری و آزمایشات صحرایی در راستای افزایش سهم بازار ژئوتکنیک کشور رکورد انجام بیش از ۶۰ هزار متر انواع حفاری و عملیات ژئوتکنیک را کسب کرد.

همچنین تدوین و ترجمه ۱۳ عنوان استاندارد فنی و مهندسی مورد نیاز کشور در همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران از دیگر اقداماتی بود که آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در کارنامه خود به ثبت رساند.