شناسهٔ خبر: 112652 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نگاهی به عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دولت سیزدهم؛

راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه، عراق و ارمنستان/ اقدامات شاخص سازمان راهداری برای مقابله با ویروس کرونا

جاده راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه، عراق و ارمنستان و اقدامات شاخص سازمان راهداری برای مقابله با ویروس کرونا از جمله اقداماتی به شمار می‌آید که از آغاز به کار دولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه سال جاری توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برهمگان آشکار است پروژه‌های حمل و نقل جاده‌ای و شبکه راه‌های هر کشور به منزله شریان‌های حیاتی آن کشور بوده و نقش اساسی در رشد و پیشرفت کشور دارد و سبب می‌شود فعالیت‌های فرهنگی،‌ اقتصادی، اجتماعی و ... به صورت عادلانه در تمامی نقاط کشور توزیع شود.

از این رو سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا نیمه تیرماه سال جاری به منظور توسعه و بهبود وضعیت راه‌ها و حمل کالاها اقداماتی را در دستور کار قرار داد که در این گزارش به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

این سازمان در راستای جابه‌جایی کالا و مسافر اقداماتی از قبیل مدیریت حمل کالاهای اساسی از بنادر کشور، امکان صدور بارنامه برای حمل کالاهای اساسی از مبادی بنادر امام(ره)، بندر عباس و بندر چابهار را توسط کلیه شرکت‌های حمل و نقل کالا در سطح کشور در دستور کار قرار داد.

خط آزاد کردن حمل کالاهای اساسی به منظور کاهش توقف و حذف فرآیندهای اضافی در پایانه بندر امام(ره)، راه اندازی نرم افزار نوبت دهی مجازی(اپلیکیشن) برای به حداقل رساندن معطلی رانندگان و ناوگان در بندر امام(ره) از دیگر اقدامات این سازمان است.

همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در راستای به کارگیری فناوری اطلاعات در حمل ونقل جاده‌ای و تاسیس سه شرکت حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند کالا، توزیع عادلانه بار در بنادر از طریق اتصال سامانه‌های بین دستگاهی میان سازمان متبوع و سازمان بنادر و دریانوردی و توسعه پایانه‌های مجازی در بوشهر، اصفهان، تهران و چابهار اقدام کرده است.

توسعه استفاده از سامانه‌های هوشمند از جمله WIM (توزین در حال حرکت)، دوربین‌های نظارتی و ... جهت ساماندهی حمل و نقل جاده‌ای و کنترل ناوگان فاقد اسناد حمل و ... نیز از دیگر اقداماتی است که این سازمان طی مدت زمان مذکور در کارنامه فعالیت‌ها و دستاوردهای خود به ثبت رسانده است.

راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه، عراق و ارمنستان/ اقدامات شاخص سازمان راهداری برای مقابله با ویروس کرونا

اقدامات شاخص سازمان راهداری برای مقابله با ویروس کرونا

فعالیت‌های حمل و نقلی از جمله فعالیت‌های زیربنایی برای رشد و تحول جامعه محسوب می‌شوند؛ از این رو وقوع بحران در فعالیت‌های اقتصادی بر حمل و نقل کشور نیز تاثیر می‌گذارد. لذا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقداماتی را به منظور مقابله با ویروس کرونا و کاهش تاثیر آن روی فعالیت‌های حمل و نقلی در دستور کار قرار داد.

اجرای طرح استعلام الکترونیکی وضعیت سلامت مسافران پیش از فروش بلیت و قبل از سوار شدن به وسیله نقلیه توسط شرکت‌های حمل و نقل، انجام فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان عمومی مسافری و رعایت ظرفیت پذیرش مسافران براساس مصوبات ستاد ملی کرونا، ضد عفونی کردن ناوگان در هر سفر توسط شرکت‌های حمل و نقل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حین سفر از جمله اقدامات شاخصی بود که در این راستا نسبت به اجرای آن تاکید شد و در دستور کار قرار گرفت.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین نسبت به همکاری با وزارت بهداشت برای انجام واکسیناسیون رانندگان، اعمال برخوردهای قانونی با متخلفان از مقررات کرونا، همکاری با وزارت کشور برای پیاده سازی سکوی مدیریت هوشمند بیماری‌های همه گیر (سامانه امید)، الزام متصدیان و مسافران به استفاده از ماسک و الزام مسافران به ارائه کارت واکسن یا تست pcr منفی پیش از سوار شدن به وسیله نقلیه اقدام کرده است.

راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه، عراق و ارمنستان/ اقدامات شاخص سازمان راهداری برای مقابله با ویروس کرونا

ابلاغ شیوه‌نامه نحوه جابه‌جایی زائران اربعین حسینی(ع) و مسافران نوروزی

آمد و شد زائران اربعین حسینی (ع) به مرزهای ایران به منظور حضور در کربلا، نجف و کاظمین و افزایش شمار مسافران نوروزی و نقش خطیر سازمان راهداری در نگهداری راه‌ها و جابه‌جایی زائران و مسافران سبب شد این سازمان فعالیت‌هایی را به منظور تسهیل در تردد زائران و مسافران نوروزی در دستور کار قرار دهد.

لذا اجرای طرح جابه‌جایی زائران اربعین حسینی(ع) با انجام برنامه ریزی و هماهنگی‌های سازمانی و فراسازمانی جهت اعزام به موقع ناوگان به مرزهای ورودی زائران محترم به ویژه مرز مهران در دستور کار قرار گرفت.

انجام برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های سازمانی و فراسازمانی، تهیه و ابلاغ بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها به منظور انجام هرچه بهتر و برنامه‌ریزی شده جابه‌جایی مسافران نوروزی از دیگر اقداماتی بود که با جدیت به آن پرداخته شد.

راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه، عراق و ارمنستان/ اقدامات شاخص سازمان راهداری برای مقابله با ویروس کرونا

ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی کشور

برگزاری منظم جلسات کمیته ساماندهی پایانه‌های مرزی در داخل سازمان با مسئولیت رییس سازمان راهداری در راستای طرح و رفع موضوعات و مشکلات مرزی به منظور افزایش ظرفیت عبور و مرور و تحرک‌پذیری به پایانه‌های مرزی که منجر به افزایش ترددات از پایانه‌های مرزی به خصوص در ترانزیت کالا شده است،‌ از جمله اقدامات سازمان در بخش ترانزیت است.

همچنین پیگیری و هماهنگی‌های لازم جهت افزایش سهم کشور از ترانزیت منطقه از جمله هماهنگی انجام عبور آزمایشی ناوگان ترانزیتی از کریدور ITI (استانبول، تهران، اسلام آباد)، KTAI و پیگیری و هماهنگی لازم جهت فعالیت خطوط بین‌المللی مسافری براساس مصوبات ستاد ملی کرونا و راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه و عراق در آبان ماه و ارمنستان از شهریور ماه سال جاری و برگزاری جلسات کمیته هماهنگی در پایانه‌های مرزی با حضور نمایندگان از جمله اقدامات شاخصی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی کشور انجام داده است.