شناسهٔ خبر: 112797 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در گفت‌وگو باسرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» مطرح شد:

آغاز بازگشت حجاج به کشور از ۱۸ ایستگاه پروازی هما/ ۱۱ ایستگاه پروازی بدون تاخیر درعملیات رفت حج امسال

فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اعلام زمان بازگشت حجاج از امروز پنچشنبه ۲۳ تیرماه به کشور گفت: عملیات حج ۱۴۰۱ یکی از بهترین ماموریت ها بود.

شمس الدین فرزادی پور، سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ با آرزوی صحت و سلامتی برای حجاج گرامی بیان کرد : برای بازگشت حجاج از سرزمین وحی مبادی ورودی تفاوتی با پروازهای رفت ندارد و همان تعداد فرودگاه و کاروان و تعداد پرواز برقرار خواهد بود .

وی افزود: با این حال شاید مجبور شویم تعداد پروازها را به دلیل حمل بار مازاد حجاج افزایش دهیم اما فعلا برنامه ای برای آن پیش بینی نشده است .

به گفته فرزادی پور پروازهای برگشت حجاج از امروز ۲۳ تیرماه آغاز و در روز اول ۶ پرواز از جده به کشور خواهیم داشت که سه پرواز برای فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) دو پرواز برای فرودگاه تبریز و یک پرواز برای فرودگاه کرمان خواهد بود.

وی با اشاره به مراجعت حجاج به ۱۸ فرودگاه کشور گفت: ورود حجاج بیت الله الحرام نیز به همان فرودگاه ها انجام خواهد گرفت و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده مانند پروازهای رفت، عملیات بازگشت حجاج انجام شود. 

فرزادی پور با اشاره به اینکه پرواز های برگشت در زمان کوتاهتری نسبت به پروازهای رفت اما با شرایط سخت‌تر انجام می‌شود، افزود: در روز پنجم بازگشت حجاج بین ۱۲ تا ۱۴ پرواز خواهیم داشت که این تعداد پرواز حجم بالایی است و امیدواریم بدون مشکل پروازهای برگشت را انجام دهیم.

 وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه پروازهای حج در پروازهای داخلی خللی ایجاد کرد، گفت: هواپیماهایی که برای حج در نظر گرفته شده است عمدتا در مسیرهای داخلی استفاده نمی شود و هواپیماهای دور برد با ظرفیت بالا هستندو طبیعتا در پروازهای داخلی ما مشکل خاصی ایجاد نشد.

وی در مورد تعداد هواپیماهای اختصاص یافته به عملیات بارگشت حج گفت: باتوجه به تعداد پرواز در روز، هواپیما اختصاص داده می شود که با توجه به نیاز در این عملیات  ۵ الی ۶ فروند هستند و علاوه بر اینها هواپیمای پشتیبان هم پیش بینی شده است که اگر مشکل خاصی از نظر فنی پیش بیاید بتوانیم از هواپیماهای پشتیبان استفاده کنیم. 

فرزادی پور با اشاره به اینکه در عملیات پروازهای رفت حج،   هواپیمایی معراج با انجام چند پرواز درکنار هواپیمایی جمهوری اسلامی بود و به عملیات اعزام کمک کرد، گفت: در عملیات برگشت نیز همین شرکت بخشی از ظرفیت خود را در اختیار  ایران ایر قرار داده است که از همکاری شرکت معراج تشکر می کنیم.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ادامه گفت: با توجه به بررسی های انجام شده در پروازهای رفت با کشور عربستان درگیر موضوع خاصی نبودیم و همچنین  با پیگیری‌های انجام شده ان‌شالله مشکل خاصی وجود ندارد و همین روند در عملیات برگشت حجاج نیز ادامه خواهد داشت.

۱۱ ایستگاه پروازی بدون تاخیر 

فرزادی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاخیر پروازها در عملیات رفت تصریح کرد: در عملیات رفت  ۲ الی ۳ مورد تاخیر داشتیم که تاخیرات ناخواسته بود. یکی از مواردی که موجب تاخیر شد نقص فنی هواپیما بود که در کوتاهترین مدت نقص فنی برطرف شد. مشکلی که حداقل ۲۴ ساعت زمان نیاز داشت اما در کمتر از ۱۰ ساعت هواپیما آماده پرواز شد .

وی میانگین تاخیر در پروازهای رفت حجاج را کمتر از یکساعت عنوان کرد و گفت: در مجموعه ۱۸ فرودگاه کشور که عملیات حج انجام شده است در عملیات رفت  در ۱۱ ایستگاه پروازی اصلا تاخیر نداشتیم و  میانگین تاخیر در پروازها کمتر از یک ساعت بود.

عملیات حج ۱۴۰۱ یکی از بهترین ماموریت ها بود

فرزادی پور با اعلام اینکه عملیات حج ۱۴۰۱ یکی از بهترین ماموریت‌ها در عملیات پروازها بود، افزود: با توجه به شرایط حاکم و مشکلات و تحریم ها که بعضا موجب تحمیل  برخی سختی‌ها از جمله تاخیرها می شود. این تاخیرها برای  هیچکدام از مجموعه‌های هوایی خوشایند و مطلوب نیست خصوصا ایران ایر ولی عملا تاخیرها در عملیات حج تاخیرهای آزار دهنده ای نبود. مضاف بر اینکه با همه دستگاه‌ها هماهنگ بودیم و مجموعه صنعت کنار هم بودند و اجازه ندادند این تاخیرها، تاخیرات آزار دهنده ای باشد.

وی افزود: اعزام زائران از ترمینال‌ها به خوبی و بدون معطلی انجام می‌گرفت که ترمینال سلام یکی از این موارد بود که فضای مناسب برای زائرین فراهم بود و از زوار پذیرایی به عمل می آمد.

فرزادی پور با اشاره به خواسته وزیر راه و شهرسازی پیش از اعزام حجاج برای خدمات رسانی مطلوب به حجاج گفت: به نظرمن بخشی از این خواسته با توجه به ظرفیت موجود محقق شد و بدرقه  مناسب زائران بیت‌الله‌الحرام در ایستگاه های مختلف با حضور  مسئولان و عوامل استانی در فرودگاه‌های مختلف کشور انجام شد.

وی  ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله این مسیر را در آینده هم بتوانیم ادامه دهیم. با این حال ما تا تحقق صددرصدی این خواسته فاصله داریم و باید تلاش کنیم تا در آینده به آن نقطه مطلوب و خدمت بی منت برسیم. 

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ارتباط با سوالی در مورد اینکه امکان دارد با توجه به گرمای هوا در عربستان و ایجاد مشکل برای هواپیما هنگام پرواز بار همراه مسافر به دلیل شرایط آب وهوایی  به کشور بازنگردد، گفت: اینکه بعضا بار همراه مسافر به مقصد نمی رسد در مناطق سردسیرهم اتفاق می افتد و گاهی اوقات باید بین مسافر و بار یکی را انتخاب کرد و این اتفاق در صنعت هوانوردی کاملا عادی است. طبیعتا در شرایطی که موضوع گرد و غبار و گرما و شرایط کارایی هواپیما تحت تاثیر قرار می گیرد احتمال وقوع این مسائل بیشتر است و طبیعتا در این موارد بین جامه دان و مسافر اولویت با مسافر است و در این موارد باید مدیریت و اطلاع رسانی به موقع انجام شود . 

فرزادی پور در ادامه گفت: این شرایط در عملیات بازگشت حج پیش بینی شده است که به هر دلیلی جامه دان و بار همراه با مسافر به مقصد باز نگشت، بار به مجموعه ای منتقل  و از آن جا بار مسافران از طریق خودرو به منزل آنان ارسال می‌شود .

ارسال پیامک عذرخواهی و دلجویی از مسافران 

فرزادی پور راه های ارتباطی مردمی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» را ۴ خط با شماره تلفن۴۶۶۲۵۱۵۱ که به صورت ۲۴ ساعته برای پاسخگویی به هموطنان در ایام حج و آینده آماده است اعلام کرد و افزود: سایت haj.iranair.com در ایام حج برای آگاهی از زمان پروازهای حجاج  در نظر گرفته شده است که هموطنان می توانند با ورود به این سایت اطلاعات لازم را کسب کنند.  همچنین از طریق ارسال ایمیل به Pr@iranair.com  می توانند نظرات و پشنهادات خود را برای روابط عمومی«هما» ارسال کنند.

 وی با اعلام فعال شدن سامانه پیامکی نیز خاطر نشان کرد: در پروازهای عتبات عالیات که همراه با  تاخیر بودند پیامک عذرخواهی برای تمامی مسافران عزیز ارسال شد و ضمن تماس با تعدادی از آنان  دلجویی نیز به عمل آمد .

راه اندازی سامانه نظرات مسافران در پرواز

وی در پایان با اعلام راه اندازی سامانه دریافت نظرات مسافران در پرواز همزمان با روز عید غدیر گفت: با راه‌اندازی این سامانه بعد از پایان سفر مسافران، پیامکی برای همه  ارسال می شود تا  وارد این سامانه شده و در نظرسنجی  شرکت کنند. این نظرسنجی به صورت آنلاین در خصوص سرویس‌ها و خدمات ویژه اعم از تهیه بلیت تا سرویس درون پرواز و سایر موضوعات است که قابلیت کامنت گذاری هم به علاوه سوالات پیش فرض وجود دارد.