شناسهٔ خبر: 11281 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید:

خروج شهر جديد هشتگرد از بن‌بست نيازمند افتتاح مترو است/ شرط واگذاری واحدهای مسکن مهر تا دهه فجر

مسکن مهر هشتگرد عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: خروج شهر جدید هشتگرد از بن‌بست بدون افتتاح متروی هشتگرد امکان‌پذیر نیست و تلاش می‌کنیم با تزریق بودجه، اوایل سال آینده مترو را افتتاح کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید، حبیب‌‌اله طاهرخانی در مراسم افتتاح پنج هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد افزود: پروژه متروی هشتگرد به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مربوط به این منطقه، می‌تواند دسترسی به هشتگرد را تسهیل کند و مشکلات این منطقه را کاهش دهد.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: شهر جدید هشتگرد از نظر موقعیتی که در آن قرار گرفته، چیزی از پردیس و پرند کم ندارد اما لازم است کیفیت دسترسی‌ها به این منطقه بیشتر شود و راه‌اندازی مترو به این امر کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: قصد داشتیم مترو را امسال افتتاح کنیم اما به دلیل تنگناهای مالی دولت، انجام این امر امسال میسر نیست و همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در صورت تزریق بودجه، این پروژه را اوایل سال آینده افتتاح کنیم.

طاهرخانی گفت: البته به رغم مشکلات و تنگناهای مالی نگذاشتیم پروژه متروی شهر جدید هشتگرد متوقف شود و تلاش‌ها تا به نتیجه رسیدن کامل این پروژه با همکاری بخش‌های ذیربط ادامه خواهد داشت.

راه‌اندازی مترو چشم انداز منطقه را روشن‌تر می‌کند

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از سخنان خود افزود: راه‌اندازی مترو موجب می‌شود که چشم‌انداز روشن‌تری در انتظار منطقه باشد و سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه مطلوب و مورد نظر سرمایه‌گذاران برسد.

طاهرخانی ادامه داد: در صورت فراهم شدن همه زیرساخت‌ها و شرایط، بازدهی فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در شهر جدید هشتگرد تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت که این امر ضرورت تامین مطلوب زیرساخت‌ها را بیشتر آشکار می‌کند.

وی گفت: بخشی از واحدهای مسکن مهر شهر جدید البرز فاقد متقاضی است و اگر زیرساخت‌ها و روبناها توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان در اسرع وقت و به بهترین شکل تامین شود، تعداد متقاضیان افزایش خواهد یافت.

طاهرخانی افزود: باید شرایط به گونه‌ای باشد تا افراد فاقد مسکن ترغیب شوند که واحدهای مسکن مهر را خریداری کنند که این امر بدون تامین زیرساخت‌ها و روبناها توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان ممکن نیست.

وی ادامه داد: کاهش میزان آورده مردم از دیگر راهکارهای ترغیب افراد فاقد مسکن به خریداری واحدهای مسکن مهر است که این امر تاثیرات بسیار قابل توجهی به همراه دارد.

وعده‌های اولیه در مورد مسکن مهر غیرواقع‌گرایانه بود

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود، وعده‌های اولیه در مورد مسکن مهر را غیرواقع‌گرایانه دانست و گفت: متاسفانه در ابتدای مطرح شدن ایده پروژه مسکن مهر، هزینه‌های واقعی ساخت واحدهای این پروژه اعلام نشده بود که این امر بر مشکلات افزوده است.

طاهرخانی افزود: دولت جدید در حالی کار خود را آغاز کرد که بخش عمده تسهیلات بانکی مربوط به مسکن مهر مصرف شده بود ضمن اینکه هزینه آماده‌سازی و محوطه‌سازی افزایش یافته و تورم شدید در سال‌های اخیر نیز به مشکلات دامن زده است.

وی گفت: متاسفانه برای تامین زیرساخت‌ها و روبناها در پروژه مسکن مهر برنامه‌ای در نظر گرفته نشده و مسکن مهر در شهرهای جدید با کمبود امکانات مواجه بوده است.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید ادامه داد: شهرهای جدید با هدف ایجاد زمینه سکونت برای اقشار مختلف و کنترل حاشینه‌نشینی اطراف شهرها ایجاد شده و باید زمینه‌های تسهیل سکونت در این شهرها فراهم شود. 

همچنین در ادامه این افتتاحات و به گزارش خبرگزاری ایرنا،  محمود میریان عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در جمع خبرنگاران، گفت: راه اندازی مترو در شهر جدید هشتگرد یکی از برنامه های اولویت دار شرکت عمران شهر های جدید کشور به منظور برخورداری مردم این شهر، شهرستان ساوجبلاغ و حتی شهر های از امکانات حمل و نقل مناسب و نیز رونق یافتن اوضاع اقتصادی و سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در شهر جدید هشتگرد است. 

وی اظهار کرد: اعتبارات سال جاری برای تکمیل این طرح مهم و حیاتی در شهر جدید هشتگرد پاسخگو نیست و تامین اعتبار مورد نیاز برای ۲۰ درصد از عملیات اجرایی آن نیاز به تامین اعتبار از سوی دولت در قالب تکمیل طرح های نیمه تمام در سال ۹۵ دارد. 

میریان با اشاره به اینکه در حال حاضر مترو شهر جدید هشتگرد یکی از پیشرفته ترین خط تکمیلی مترو در شهر های جدید کشور را تشکیل می دهد اما به رغم وعده های داده شده به مردم که تا پایان سال ۹۳ آماده بهره برداری می شود ولی به دلیل کمبود اعتبار این نیاز ضروری منطقه محقق نمی شود. 

وی افزود: تامین آب شرب و فضای سبز از دیگر نیازهای ضروری مردم در شهر جدید هشتگرد را در کنار امکانات خدماتی چون فضای درمانی ، آموزشی ، فرهنگی و واحدهای صنفی جهت تامین مایحتاج روزانه خانواده ها را تشکیل می دهد. 

وی در ادامه به ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر های جدید کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر در مجموع ۱۸ شهر جدید کشور به متقاضیان واگذار شده است. 

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید گفت: مهمترین مشکل واگذاری واحدهای مسکن مهر در این شهر ها به کمبود زیر ساخت های خدماتی و عدم توانایی متقاضیان در پرداخت سهم آورده بر می‌شود.

میریان گفت: در صورت مشارکت دستگاههای خدمات رسان در تامین انشعاب های آب ، برق ، گاز و تلفن در دهه مبارک فجر نیز تعداد زیادی از واحدهای آماده شده به متقاضیان واگذار می شود. 

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در شهر جدید هشتگرد هم اکنون ۵ هزار واحد مسکن مهر آماده وجود دارد که به علت نداشتن آب و برق به خانواده ها تحویل داده نمی شود. 

میریان همچنین خاطر نشان کرد: به مناسبت هفته دولت ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر های جدید کشور به متقاضیان با امکانات کامل واگذار شده است. 

شهر جدید هشتگرد با ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد./

نظر شما