شناسهٔ خبر: 112828 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد؛

آسیب‌شناسی پدیده فرونشست در پهنه استان کرمان در نشست شورای فنی استان کرمان

نشست نشست شورای فنی استان کرمان با دستور اختصاصی آسیب‌شناسی پدیده فرونشست در پهنه استان کرمان با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از مدیران استان کرمان و صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه کرمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نشست شورای فنی استان کرمان با دستور اختصاصی آسیب‌شناسی پدیده فرونشست در پهنه استان کرمان با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هـیئت همراه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، مدیرکل دفتر فنی و مدیریت بحران استانداری کرمان و جمعی از مدیران استان کرمان و صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه کرمان برگزار شد.

در نشست شورای فنی استان کرمان که در محل استانداری برگزار شد، حاجی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ضمن خیرمقدم به سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هـیئت همراه، از توجه وی به بررسی و آسیب‌شناسی پدیده فرونشست در سطح کشور و به ویژه استان کرمان، تقدیر کرد.

وی برگزاری جلسات تخصصی هدفمند در این زمینه را ضروری دانست و خواستار مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در این خصوص شد.

در ادامه پورابراهیمی از اساتید دانشگاه و صاحب‌نظر در حوزه فرونشست استان کرمان، ارائه تخصصی با عنوان "فرونشست زمین در شهر کرمان و نمونه‌های عینی و چالش های آن" را در اختیار حاضران در جلسه قرار داد.
سرپرست دفتر منطقه‌ای  جنوب شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست به ارائه تخصصی با عنوان "فرونشست  زمین در حوزه المان‌های حمل و نقلی و و سکونتگاه‌ها و ضرورت اقدامات پیشگیرانه و کنترل آثار آنها" پرداخت.  

محمدحسنی با اشاره کوتاهی به اقدامات مؤثر صورت گرفته توسط دفتر منطقه‌ای جنوب شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خصوصا در حوزه فرونشست، از حمایت‌های استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی و همچنین همکاری دیگر مدیران استان کرمان در این راستا قدردانی نمود.
در پایان نشست شورای فنی استان کرمان، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، مدیریت پدیده فرونشست در کشور را تنها توسط یک دستگاه یا یک سازمان میسر ندانست و خواستار عزم جدی ملی و مشارکت تمامی نقش آفرینان این حوزه با هدایت مدیریت کلان کشور شد.  

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو به‌عنوان تأثیرگذارترین و وزارت راه و شهرسازی به عنوان تأثیرپذیرترین دستگاه اجرایی کشور از پدیده فرونشست هستند، گفت: این در حالی است که قانون‌گذار تنها مسئولیت مدیریت آن را به وزارت راه و شهرسازی محول نموده است تا جایی که با عدم تخصیص منابع متنابه موردنیاز پدیده فرونشست، این معضل مضاعف  و مدیریت آن دشوارتر نیز می شود.

وی آمادگی کامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را درجهت مشاوره فنی رفع نیازهای علمی و پژوهشی استان کرمان را منوط به حمایت مدیریت کلان استان و بهره‌مندی از منابع استانی دانست.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حمایت مدیریت کلان استان و همچنین دیگر دستگاه‌های استانی را از ملاحضات، الزامات و دستورالعمل‌های صادره این مرکز در مواردی چون اخذ گواهی نامه فنی برای محصولات مختلف اعم از قیر، آسفالت، حفاظ‌های بتنی و بتن آماده، مصالح و تأسیسات ساختمانی، مهندسی آتش و مقابله با حریق و رعایت کامل مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه‌ها و نشریات پایه فنی و مهندسی را برای ارتقای بیش از پیش حوزه ساخت و ساز استان کرمان بسیار ضروری و کارساز ارزیابی کرد.

حیدری از تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی استاندار و مدیران استانی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و تحقیقات کاربردی در کسوت پیش نیاز فعالیت‌های عمرانی استان در راستای آبادانی استان پهناور کرمان قدردانی کرد.

خاطرنشان می‌شود در حاشیه برگزاری نشست شورای فنی استان کرمان، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هیات همراه با حضور بر مزار شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان،  به مقام شامخ این شهید ادای احترام نمودند.