به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان نگهدارنده جادهها وظیفه خطیر محافظت از راه و جاده به عنوان سرمایههای ملی کشور را عهدهدار است و همواره در راستای ایمنسازی مسیرها و تسهیل در تردد کاربران محورهای مواصلاتی گام برمیدارد.
از این رو، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه سال جاری، نگهداری علائم و تجهیزات و ابنیه فنی راهها را در دستور کار قرار داد که در این گزارش به برخی از اقدامات انجام شده اشاره شده است.
تجدید خط کشی راهها به طول ۴۵ هزار کیلومترخط، تهیه و نصب ۴۵ هزار عدد علائم ایمنی، اجرای روشنایی طولی راهها به طول ۱۲۰ کیلومتر، تهیه و نصب حفاظ به میزان ۱۵۰ کیلومتر، نگهداری بیش از پنج هزار کیلومتر سیستم روشنایی، ۱۴۱ هزار عدد علائم و ۴۴۰ هزار کیلومتر حفاظ منصوبه در راهها و سایر پروژههای مرتبط از جمله اقداماتی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به منظور حفظ و نگهداری وضعیت موجود و در حد مقدورات ارتقاء ایمنی راهها با اولویت راههای شریانی و اصلی انجام داده است.
اتمام تعمیرات ۱۳۰۰ پل و ابنیه فنی
پلها از جمله سازههای حائزاهمیت هستند که با توجه به جایگاهشان، هر اقدامی در خصوص آنها میتواند با زندگی بشر همراه باشد. این سازههای ارزشمند در زمان احداث، بخش عمدهای از هزینهها را به خود اختصاص دادهاند، لذا تخصیص بخش قابل توجهی از هزینه تعمیر و نگهداری معابر به این سازهها نیز موضوعی دور از ذهن نیست.
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تعمیرات سه هزار و ۲۸۱ پل و ابنیه فنی را در دست اقدام قرار داد که از آغاز دولت سیزدهم تا کنون یک هزار و ۳۰۰ پل و ابنیه به اتمام رسیده و مابقی تا پایان سال مالی به پایان خواهد رسید.
اقدام برای رفع ۶۱۰ نقطه حادثهخیز طی دو سال
وجود هرگونه نقص و ضعف در راهها و جادههای کشور به طور قابل توجهی باعث کاهش بازدهی و ایجاد خسارات جدی میشود که وقوع تصادفات یکی از پیامدهای آن است؛ لذا ایمنسازی نقاط حادثهخیز یکی از عوامل کاهش تصادفات به شمار میآید.
از این رو تعداد ۶۱۰ پروژه جهت رفع نقاط حادثه خیز در دست اقدام است و طی دو سال به اتمام خواهد رسید، علاوه بر این از شروع دولت سیزدهم تعداد ۲۲۱ نقطه رفع و اصلاح شده است.
با این حال اما در این دوره نسبت به گذشته اقدامات قابل توجه و تاثیرگذارتری صورت گرفته است که از جمله آنها میتوان به طرح واکنش سریع اشاره کرد. در این طرح اگر راهدار نواقصی در محورهای شریانی مشاهده کند یا کاربران جادهای طی تماس با ۱۴۱ نواقص موجود را گزارش کنند، باید اکیپ راهداری در کمتر از یک ساعت در محل حضور پیدا کرده و نسبت به رفع آن مشکل اقدام کنند.
بهسازی و نگهداری سالانه ۲۰ درصد از راههای روستایی
بر اساس آمار موجود در حال حاضر طول شبکه راههای روستایی کشور به عدد ۲۰۸ هزار و ۳۶۷ کیلومتر رسیده است که از این میان ۱۱۲ هزار و ۹۶۸ کیلومتر به صورت آسفالته، ۲۲ هزار و ۵۷۳ کیلومتر به صورت شوسه و حدود ۷۲ هزار و ۸۲۷ کیلومتر به صورت خاکی است.
براساس این گزارش، چنانچه طول راههای فرعی نیز حدود ۳۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر به عدد فوق اضافه شود، شبکهای با طولی بالغ بر ۲۴۵ هزار کیلومتر را شامل میشود.
از طرف دیگر تعداد کل آبادیهای موجود در سطح کشور ۹۷ هزار ۵۳۸ پارچه است که از این تعداد ۳۹ هزار و ۴۵۶ پارچه آبادی دارای بالای ۲۰ خانوار بوده و از تعداد مذکور نیز قریب به هفت هزار و ۲۲۲ پارچه آبادی فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راههای کشور هستند.
لذا با توجه به بند ۴ مربوط به اقدامات عمرانی و زیربنایی ماده ۲۷ بخش ۵ قانون ششم توسعه، مقرر شده با هدف توازن منطقهای، توسعه روستایی و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر در سطح کشور، سالانه نسبت به احداث، بهسازی، آسفالت و نگهداری راههای روستایی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به میزان ۲۰ درصد اقدام شود.
لزوم گسترش شبکه راههای کشور با احداث محورهای جدید
به منظور کسب شناخت از اهمیت روستا و نقش آن در اقتصاد کشور توجه به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران مفید فایده خواهد بود. یکی از شاخصههای تأثیرگذار در امر اقتصاد روستایی میزان تولیدات روستا، همچنین کیفیت زندگی و برخورداری از امکانات رفاهی در روستا است. عدم توجه به این امر در کنار سایر علل اجتماعی و فرهنگی منجر به مهاجرت روز افزون جمعیت روستایی به شهرها شده و بسترساز مشکلات متعددی در حوزههای اجتماعی و اقتصادی است.
در گزارش منتشر شده برمبنای آمار مرکز آمار ایران، فعالیتهای اقتصادی در سطح کشور طبقهبندی و ارزش افزوده فعالیتهای مذکور در حوزه راه روستایی نسبت به ارزش افزوده آن فعالیتها در کل کشور احصا شده است.
قسمت عمدهای از بخشهای تولیدی اقتصاد شامل تولیدات کشاورزی، شیلات و تولیدات مواد خام معادن در حوزه روستاهای کشور صورت میپذیرد؛ بهگونهای که سهم ارزش افزوده تولیدات کشاورزی در حوزه روستایی طی سه سال آمارگیری حدود ۸۸.۱ درصد تا ۹۳.۷ درصد است. همین آمار در حوزه تولیدات معادن ۷۲ درصد تا ۷۲.۹ درصد گزارش شده است. بر این اساس به صورت میانگین اگر تمامی ابعاد اقتصادی فعالیتهای روستا لحاظ شود، حدود ۲۷ درصد از ارزش افزوده فعالیتهای اقتصادی کل کشور را فعالیتهای اقتصادی روستایی تشکیل میدهد.
نسبت بارز ارزش افزوده تولیدات معادن در حوزه روستایی به کل ارزش افزوده فعالیتهای اقتصادی در کشور یکی از نکات جالب توجه جدول درج شده بوده که بالغ بر ۷۲ درصد است. این موضوع به تنهایی گواه این مدعی است که بیشتر تولیدات معادن کشور از طریق شبکه راه روستایی وارد شبکه حمل و نقل کشور شده و ناگفته پیدا است که تردد وسایل نقلیه سنگین برای جابهجایی این تولیدات و با توجه به درجه استاندارد فنی و سازهای پایینتر راههای روستایی به لحاظ آیین نامهای به میزان ملموسی میتواند در از بین رفتن زودهنگام و افت سطح سرویس دهی راههای روستایی تأثیرگذار باشد.
بر این اساس حفظ شبکه راههای موجود از یک سو و گسترش شبکه با احداث محورهای جدید از سوی دیگر میتواند در کاهش بار هزینه انتقال محصولات معادن بر اقتصاد کشور مؤثر واقع شود.
ایجاد اشتغال مستقیم برای ۶۴۰۰ نفر درپی بهرهبرداری از مجتمعهای خدماتی رفاهی
صدور موافقت اصولی احداث، نگهداری و بهرهبرداری از مجتمعهای خدماتی رفاهی برای بخش خصوصی یکی دیگر از اقداماتی بود که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در کارنامه فعالیت خود به ثبت رساند.
چراکه از ابتدای دولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه سال ۱۴۰۱، تعداد ۹۱۸ مجتمع خدماتی رفاهی در حال بهرهبرداری و ۵۳۹ مجتمع درحال ساخت است. همچنین تعداد مجتمعهای خدماتی رفاهی در حال بهرهبرداری که ۸۱۹ باب گزارش شده است، برای شش هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم را در پی داشت.