شناسهٔ خبر: 112922 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال – جنوب بررسی شد؛

نقش بندر چابهار در ترانزیت کالا از کریدور ترانزیتی شرق کشور

بندر چابهار طی یک نشست تخصصی با حضور معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست بررسی چالش‌ها و مشکلات بندر چابهار جهت فعال سازی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب و محور ترانزیتی شرق کشور با حضور اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، شرکت‌های کشتیرانی، شرکت‌های خدمات بندری، فورواردرها و صاحبان کانتینر در بندر چابهار برگزار شد.

در این نشست که با حضور شهریار افندی‌زاده، معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی و تعدادی از مدیران سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی مرتبط در زنجیره ترانزیت کالا برگزار شد، مسائل و مشکلات مختلفی که طی سال‌های اخیر در زمینه ترانزیت کالا از بندر چابهار و به ویژه حمل و نقل کانتینری وجود داشت، مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت.

در این نشست‌ها بر ضرورت طراحی فرایندی یکپارچه از مبدا تا مقصد برای انتقال کالا از طریق بندر چابهار تاکید شد که در این فرایند یکپارچه، اعمال تخفیفات برای توسعه بازار خدمات بندر چابهار به صورت هوشمند به تجار و بازرگانان تعلق خواهد گرفت.

بنابر اعلام  معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، بسته توسعه بندر چابهار و اتخاذ تدابیر فوری برای رونق بندر چابهار از دستور کارهای اولویت دار کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت خواهد بود .

دبیر شورایعالی هماهنگی ترابری کشور با تشریح نتایج جلسات برگزار شده با مقام‌های ذیربط سایر کشورها و اعلام علاقه‌مندی آن کشور جهت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار؛ به هدفگذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا در سال جاری از کشور اشاره و نقش بندر چابهار و کریدور ترانزیتی شرق کشور را در تحقق این هدف حائز اهمیت برشمرد.

وی همچنین ضمن بیان ضرورت اتصال سریع ریل به بندر و احداث فوری فرودگاه چابهار، بر اقدام فوری برای راه‌اندازی خطوط مسافر دریایی از چابهار به کشورهای منطقه از جمله عمان و پاکستان تاکید کرد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در پایان به دستورکار ویژه کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت و شورایعالی هماهنگی ترابری کشور برای تهیه بسته ویژه توسعه همه جانبه چابهار نیز اشاره کرد.