شناسهٔ خبر: 112932 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

وقوع رگبار باران در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان/ ایجاد توده گرد و خاک در کشور عراق و استان‌های مرزی ایران

سیلاب.jpg کارشناس سازمان هواشناسی از وقوع رگبار باران در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و ایجاد توده گرد و خاک در کشور عراق و استان‌های مرزی ایران خبر داد.

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی، در جریان تشریح آخرین وضعیت جوی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز، یکشنبه ۲۶ تیرماه، از ساعات پس از ظهر تا روز سه‌شنبه در جنوب استان سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، رگبار باران و گاهی رعد و برق و وزش باد شدید را پیش‌بینی می‌کنیم که به ویژه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این بارش‌ها در این مناطق شدت بیشتری خواهد داشت و سبب جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و برخورد صاعقه خواهد شد.

وی افزود: به سبب وزش باد شدید لحظه‌ای که در این مناطق رخ می‌دهد و بارش‌ها را به همراه دارد، شاهد خیزش گرد و خاک موقتی و کاهش شعاع دید نیز در این مناطق هستیم که این بارش‌ها امروز در جنوب سیستان و بلوچستان و روز دوشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان رخ خواهد داد. 

کارشناس سازمان هواشناسی، برای شمال شرق و شرق کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، سمنان و شرق تهران وزش باد به نسبت شدید را پیش‌بینی کرد و گفت: این شرایط برخی اوقات سبب خیزش گرد و خاک می‌شود.

رفیعی با بیان اینکه به سبب تشکیل توده گرد و خاک در کشور عراق، استان‌های مرزی کشور ایران در غرب و جنوب غرب کشور نیز درگیر این پدیده خواهند بود، عنوان کرد: این امر کاهش کیفیت هوا و کیفیت دید در مناطق مذکور را به همراه دارد. 

وی شرایط جوی در سایر مناطق کشور را آرام و پایدار خواند و اعلام کرد: گرمای هوا در کشور تداوم خواهد داشت؛ با این حال اما طی پنج روز آینده شرق دریای عمان و از پس از ظهر روز چهارشنبه و روز پنجشنبه دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود که برای شرق دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان تا روز پنجشنبه این شرایط سبب افزایش ارتفاع موج خواهد شد که در مناطق ساحلی بین یک تا دو متر و در مناطق دور از ساحل به ۲.۵ متر نیز خواهد رسید که خساراتی را به همراه خواهد داشت و سبب غرق شدن شناگران و آسیب به تورهای صیادی می‌شود. 

رفیعی خاطرنشان کرد: از روز سه‌شنبه در شرق کشور به ویژه در منطقه زابل وزش بادهای ۱۲۰ روزه همچنان تقویت می‌شود. 

کارشناس سازمان هواشناسی، برای امروز، یکشنبه، آسمان تهران را صاف همراه با وزش باد خواند و گفت: فردا نیز این شرایط ادامه‌دار خواهد بود و بیشینه دما امروز به ۳۸ درجه و کمینه دما فردا به ۲۶ درجه خواهد رسید.