شناسهٔ خبر: 112940 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اعلام کرد:

معماران ساختمان در طراحی ساختمان آمیزه‌های ایرانی - اسلامی را رعایت کنند

معماري ايراني ، اسلامي سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: مهندسان معمار در طراحی پلان های ساختمانی به فرهنگ، اقلیم و آمیزه های ایرانی و اسلامی توجه ویژه کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)؛ عباس یوسف زاده در دیدار با رئیس دانشکده معماری و طراحی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: نقش معماری و جامعه معماران در توجه به فرهنگ، اقلیم و آمیزه های ایرانی و اسلامی در طراحی منازل مسکونی بسیار مهم است و اکنون سبک معماری اصیل ایرانی رو به فراموشی است.

وی با تاکید بر شاخص های معماری ایرانی اسلامی و کمّی سازی ساختمان های مسکونی با این شرایط اظهار داشت: این اداره کل حاضر است تفاهم نامه همکاری با مشارکت دانشگاه فردوسی در خصوص تبیین الگوهای معماری و بررسی  طرح های نهضت ملی توسط کمیته مشترک در اسرع وقت فراهم نماید.

یوسف زاده نمای اصولی ساختمانها را جزء الزامات عمومی ساختمان های شهری دانست و اذعان کرد: در بسیاری از کشورها استفاده از سبک معماری باید برگرفته از فرهنگ آن کشور باشد زیرا با دیدن معماری یک کشور به تاریخ و ادبیات آن می توان پی برد امّا این اصل در کشور ما رعایت نمی شود.

وی اولویت کاری در اداره کل راه و شهرسازی خراسا ن رضوی را پیشبرد نهضت ملّی مسکن عنوان کرد و افزود: قانون جهش تولید و تامین مسکن (طرح نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود که با تلفیق طرح «اقدام ملی مسکن» در طرح «نهضت ملی مسکن» و افزایش تسهیلات ساخت تا رقم ۴۵۰ میلیون تومان، قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال بسازد و بانک‌ها نیز موظف شده‌اند سالیانه  ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت مسکن مهر در استان گفت: در سنوات گذشته دولت ساخت ۱۲۵ هزار مسکن مهر در استان را تعهد کرد  که ۱۱۰ هزار واحد قطعی شده است. باقی مانده حدود ۳ الی ۴ هزار تبدیل به نهضت ملی مسکن شده و تعداد محدودی در فرایند تکمیل است. در مجموع پرونده های مسکن مهردر حال بسته شدن است.

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این دیدار به تشریح مطالعه و تحقیقات این دانشکده در زمینه طراحی و معماری با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی پرداخت و گفت: باید روشهای آموزشی و پژوهشی صحیح در راستای فرهنگ سازی عمومی برای ارتقای کیفیت ساخت و استفاده از سبک معماری ایرانی، اسلامی با همکاری، تعامل و مشارکت همه دستگاههای اجرایی، مدیریت شهری و کنشگران در حوزه های برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی برای جلب نظر و اعتماد سرمایه های اجتماعی افکار عمومی در نظر گرفته شود.

دکتر هاشم شریعتمدار در خصوص معماری شهر مشهد افزود: نمای شهر مشهد به خصوص در اطراف حرم مطهر باید در آن تغییر و تحولاتی صورت بگیرد و اینکه تاکنون این ایراد بر آن واقع است عدم اتحاد رویه در نما و پلان است و دلیل آن را هم به صورت مشخص می توان از کم رنگ بودن حضور متخصصان امر در نظامنامه های مهندسی دانست.

این استاد دانشگاه در خصوص مسکن ملّی نیز اذعان کرد: تنها راه ساختن مسکن ملّی با شرایط انبوه تولید صنعتی ساختمان های مدولار است و فقط در این صورت می توان برای ساخت مسکن برای مردم در مقیاس انبوه ساخت که به صورت مکانیزه و تیپ ساخته شود.