شناسهٔ خبر: 113042 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛

ایران برای پیوند تمدن‌ها دروازه ملل است/ افزایش بیش از صددرصدی ترانزیت در سال ۱۴۰۰

ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش بیش از صد درصدی ترانزیت در سال ۱۴۰۰ گفت: برای سال ۱۴۰۱ هدف گذاری به ۲۰ میلیون تن انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ هفتمین جلسه شورای هماهنگی مراکز اطلاع رسانی دولت در۲۸تیرماه۱۴۰۱با حضور علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و روسای مراکز اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی با میزبانی وزارت راه و شهرسازی برگزارشد.

در این جلسه امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی حوزه ترانزیت را یکی از مهم ترین موضوعات و دغدغه های اصلی کشوربرشمرد و گزارشی ارائه کرد.

ترفع بیان کرد: یکی از مهم ترین دستورکارهای وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم، موضوع ترانزیت است که از چند جنبه این موضوع قابل بررسی است و همچنین چند هدف اصلی برای پیگیری موضوع ترانزیت در نظر گرفته شده است و تا جایگاه کشوردر حوزه روابط بین الملل و حوزه حمل ونقل به آن جایگاهی که شایسته است برسد که در این راستا اقدامات و سیاست گذاری‌هایی برای ارتقا جایگاه جغرافیای کشور در سطح منطقه خصوصا در حوزه ترانزیت انجام شده است که موجب افزایش نقش آفرینی کشور در حوزه ترانزیت در سازمان های منطقه ای و بین المللی خواهد شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی یکی از مهم ترین اقدامات اصلی وزارت راه و شهرسازی دردولت سیزدهم در بخش حمل و نقل را ایجاد اتحادهای جدید منطقه ای با کشورهای مختلف عنوان کرد و افزود: این اتحادها جنبه‌های دو جانبه و چند جانبه دارد که در جنبه دو جانبه با کشورهایی که خصوصا در همسایگی و منطقه ما هستند. وزیر راه وشهرسازی با تک تک کشورهای منطقه جلسه برگزار کردند و در حوزه‌های مختلف حمل و نقل خصوصا ترانزیت با اولویت بالا به جمع بندی های جدید دست یافته شد و اتحادهای جدیدی شکل گرفت.

ترفع مهمترین اقدامات هدف گذاری‌ در سال جدید و سال آینده را زمان رسیدن به رکوردهای جدید ترانزیت از ایران برشمرد و خاطر نشان کرد که این امر در ماه اخیر با قوت پیگیری شده است.

وی گفت: در هفته‌های گذشته برای اولین بارهدف گذاری ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی با روسیه توافق شد که این نتیجه تفاهم نامه وزیر محترم راه و شهرسازی در سفربه روسیه بود و مشابه همین اتفاق با همه کشورهای همسایه منطقه نیز در حال تکرار است.

ایران برای پیوند تمدن‌ها، دروازه ملل است

ترفع با اشاره به کریدوهای موجود درکشور گفت: کریدورهای متعددی در کشور تصویب شده است که همه اینها گویای این است که ایران دروازه ملل است که از طریق جغرافیای ایران تمدن‌ها و ملل مختلف از نظر تجاری به هم پیوند بخورند.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی هدف گذاری سال ۱۴۰۱ را ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی عنوان کرد و افزود: اولین اقدام احیا کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت در وزارت راه و شهرسازی بود که در این کارگروه همه دستگاه‌های تاثیرگذاردر موضوع ترانزیت ذیل شورای عالی ترابری کشور عضو هستند و در این کارگروه تصمیمات کلیدی که برای تسهیل ترانزیت نیاز بوده نیز اتخاذ شده است.

ترفع هدف اصلی کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت را حل گره های فرآیندی برای تحقق حمل یکسره و بدون توقف کالای ترانزیتی برشمرد وگفت: گره‌های فرآیندی در مسیر ترانزیت وجود دارد و باید برطرف شوند که این هدف با رویکرد اصلاح فرآیند در کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت در حال پیگیری است.

وی گفت: برای دستیابی به رکورد ۲۰ الی ۳۰ میلیون تن ترانزیت از کشور، نیاز به زیر ساخت جدیدی نیاز نداریم و این نکته حائز اهمیت مورد تمرکز کارگروه روان سازی ترانزیت نیز هست که اگر گره‌های فرآیندی را حل کنیم می توانیم به رکوردهای جدید ترانزیتی تا ۳۰ میلیون تن دست یابیم واگر زیر ساخت‌های کلیدی ساخته شود ما به ظرفیت ترانزیتی ۵۰ میلیون نیز خواهیم رسید.

ترفع در ادامه گفت: ترانزیت کشور در سال ۹۸ حدود ۷.۴ و در سال ۹۹در حدود ۵.۵میلیون تن بود که در سال۱۴۰۰ این رقم به ۱۱.۲ رسیده است که افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را در سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم و بر همین اساس هدف گذاری شده که امسال به ۲۰ میلیون تن برسیم.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای اولین درطول تاریخ ترانزیت ریلی به عدد ۱.۹۱۲ میلیون تن و در ترانزیت جاده ای به عدد۹.۳میلیون تن رسیده ایم که مجموعا۱۱.۲ میلیون تن که نسبت به سال قبل تقریبا بیش از صد درصد حجم ترانزیت افزیش پیدا کرد. وی ادامه داد البته در ٣ ماه ابتدائی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ٣١ درصد به حجم کالاهای ترانزیتی عبوری از کشور افزوده شده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در پایان گفت: در مسیرهای حمل و نقل ریلی اتفاق منحصربفردی رخ داده است و اولین قطار کانتینری از قزاقستان به ایران و ترکیه رفت و همچنین اولین قطار کانتینری از روسیه از مسیر سرخس به بندرعباس و هند رفت. وی ابراز امیدواری کرد با شکل گیری اتحادهای جدید منطقه ای، بیش از پیش شاهد این رخدادهای ترانزیتی در کشور خواهیم بود.