شناسهٔ خبر: 113266 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد؛

تصویب قانون تخصیص دو درصد از عایدی معادن در راستای مرمت و نگهداری راه‌ها / تداوم نهضت برخورد با تخلفات اضافه بار معادن در قالب گشت‌های مشترک

اضافه تناژ مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تخصیص دو درصد از عایدی معادن از طریق شورای معادن استان به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای مرمت و راهداری راه‌های منتهی به معادن در قانون بودجه سال جاری کشور خبر داد.

فرهاد مهریاری، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: بار حمل شده از معادن و محل دپوی مصالح ساختمانی یکی از شایع‌ترین موارد ارتکاب تخلفات اضافه بار است که سبب تخریب و آسیب دیدن راه‌ها و ابنیه فنی ناشی از تردد کامیون‌های حامل اضافه بار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست اصلی مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیشگیری از وقوع تخلفات و وارد آوردن آسیب به راه‌ها است، عنوان کرد: قریب به دو سال است که "نهضت برخورد با تخلفات اضافه‌بار معادن" ایجاد شده و در قالب گشت‌های مشترک راهداری، پلیس راه و صمت در استان‌ها با رانندگان متخلف برخورد می‌کنند. در کنار آن به جهت بازدارندگی و جبران بخشی از هزینه‌های تخریب راه‌ها که ناشی از حمل بار اضافی معادن است، در قانون بودجه پیش بینی شده تا معادن دو درصد از درآمد خود را به منظور بازسازی مسیرهای آسیب دیده در اختیار ادارات کل راهداری بگذارند. این موضوع در قانون ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب و به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین از اجرای طرح کنترل اضافه‌بار ناوگان حمل و نقل عمومی کالا خبر داد و اظهار کرد: این طرح تنها مختص ناوگان حامل بارهای معادن نبود و تخلفات اضافه بار در کل شبکه‌ها راه‌های موجود را شامل می‌شود.

وی افزود: در این طرح که با حضور پرسنل پلیس راه و عوامل راهداری و حمل و نقل اجرا شد، کنترل تخلفات اضافه بار در مقابل پاسگاه‌های پلیس راه و نیز مسیرهای منتهی به معادن و مراکز دپوی مصالح ساختمانی به صورت یک طرح سراسری در دستور کار قرار گرفت.

مهریاری با بیان اینکه طرح مذکور از ۱۱ تا ۱۸ تیرماه اجرا شد،‌ گفت: پس از بررسی بازخوردهای این طرح و بهبود آن در طول سال به دفعات اجرا خواهد شد.