شناسهٔ خبر: 113289 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست هم‌اندیشی دستگاه‌های عضو کمیسیون ایمنی راه‌های استان مطرح شد؛

ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در ارتقای ایمنی راه‌ها در لرستان

ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در ارتقای ایمنی راه‌ها در لرستان نشست هم‌اندیشی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان جاده‌ای عضو کمیسیون ایمنی راه‌های استان لرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان)، نشست هم‌اندیشی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان جاده‌ای عضو کمیسیون ایمنی راه‌های استان لرستان برگزار شد. این نشست به پیشنهاد راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و با حضور اعضای کمیسیون ایمنی راه‌های استان با دستور کار تحلیل تصادفات سه ماهه ۱۴۰۱، هم‌افزایی برای ارتقای ایمنی راه‌ها، مدیریت و ایمنی سفرهای تابستانی و اربعین حسینی در محل سالن اجتماعات هلال احمر برگزار شد.

براساس این گزارش، احسان کرم‌زاده مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان در این نشست با قدردانی از دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان گفت: موضوع ایمنی و ترافیک و حمل و نقل جاده‌ای باید در طول سال مورد توجه قرار گیرد و فرمانداران و مسئولان شهرستان‌ها نیز باید برگزاری منظم جلسات شورای ترافیک و اجرای مصوبات آن را جدی بگیرند.

وی، برگزاری کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها به منظور توزیع مناسب اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه ارتقای ایمنی راه‌ها، به‌روزرسانی علائم و تابلوهای ایمنی به‌ویژه در مسیرهای عبور زائران اربعین حسینی، توجه به صیانت از حریم راه‌ها، تکمیل پروژه‌های کمربندی شهرها، مدیریت صحنه تصادف و جلوگیری از ازدحام جمعیت تماشاچی که مانع سرعت خدمت‌رسانی هستند، برخورد با سارقان علائم جاده‌ای و ارائه راهکار مناسب برای پیشگیری از سرقت را از اقدامات مهم در راستای ایمنی راه‌ها عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

کرم‌زاده از حذف پیچ خطرناک گاوکش در محور نورآباد _ خرم‌آباد به عنوان یک اقدام مطلوب یاد کرد و استفاده از ظرفیت رسانه ملی در فرهنگسازی رانندگی ایمن، بازسازی و نوسازی ناوگان جاده‌ای فرسوده، حضور جدی پلیس و نظارت بر روند جابجایی زائران اربعین حسینی و توجه به نقش مهم مراکز معاینه فنی خودرو را از دیگر موارد مورد تاکید برشمرد.

مرتضی شیروانی سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان هم هدف از برگزاری این نشست را برنامه‌ریزی برای ارتقای ایمنی راه و تسهیل در تردد مسافران تابستانی، کاروان‌های راهیان نور و به‌ویژه زائران اربعین حسینی عنوان کرد و گفت: خروجی این نشست باید به تدوین یک برنامه منسجم برای ارتقای وضعیت راه‌های استان و رفع چندگانگی در ارائه آمار و تحلیل تصادفات و درنهایت کاهش حوادث جاده‌ای ختم شود.

وی، اصلاح طرح هندسی راه در نقاط پرتصادف، حذف دوربرگردان‌های غیرمجاز، هدایت آب‌های سطحی، اصلاح رویه راه، افزایش خودمعرفی راه با نصب تابلوها و علائم اطلاعاتی، ایمن‌سازی حاشیه و حریم راه، افزایش سیستم‌های هوشمند جاده‌ای برای کنترل دقیق بر حرکات کاربران وسایل نقلیه، نوسازی ناوگان، آموزش کاربران آسیب‌پذیر جاده‌ای، برقراری تطابق راه‌ها و علائم جاده‌ای با استانداردهای جهانی را از دیگر عوامل مهم در ارتقای ایمنی راه عنوان کرد.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان افزود: افزایش اعتبارات بهبود ایمنی راه با اولویت اقدامات زودبازده، افزایش نظارت و حضور پلیس در محورها، استفاده از ظرفیت صداوسیما در تولید و پخش محتوای فرهنگی آموزشی، حل مشکلات پایانه برون‌استانی مرکز استان و استانداردسازی آن و استقرار پلیس در این پایانه باید در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌های استان قرار گیرد.

وی با تاکید بر نقش پلیس راه به‌عنوان سخنگوی کمیسیون ایمنی راه‌ها در هنگام وقوع حوادث جاده‌ای و ضرورت ارائه آمار واحد به رسانه‌ها گفت: با توجه به نزدیک بودن ایام سفرهای اربعین حسینی و پیش‌بینی افزایش سفرها در امسال و به دلیل اینکه لرستان به عنوان معین پایانه مرزی شهید سلیمانی مهران است اقدامات قابل توجهی جهت ایمن‌سازی محورها در دست اجرا است و تیم اعزامی راهداری استان نیز در محور ایلام‌ به مهران مشغول حذف نقاط پرتصادف هستند.

در ادامه داریوش شاهون‌وند دادستان مرکز استان با قدردانی از سرعت عمل دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان در صحنه تصادف، بر ضرورت علت‌یابی تصادفات، اقدام عاجل شرکت زیرساخت مخابرات استان برای رفع نقاط کور تلفن همراه در آزادراه خرم‌آباد _ اراک، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و برخورد با خودروهای قاچاق‌بر موسوم به شوتی به‌عنوان عامل بسیاری از تصادفات تاکید کرد.

محمد قدمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، کشاورز دبیر شورای ترافیک، نادری جانشین فرماندهی پلیس راه استان و غیبی رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان نیز هریک بر ضرورت هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌های عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها در ارائه آمار و مدیریت صحنه تصادف تاکید کردند.

تاکید بر حضور صداوسیما به عنوان عضو اصلی کمیسیون در جلسات آتی، تسریع در نصب سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در آزادراه خرم‌آباد_اراک، تعیین پلیس راه به‌عنوان سخنگوی کمیسیون در حوادث جاده‌ای از مصوبات این جلسه بود.