شناسهٔ خبر: 113369 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد کشاورزی صادر کرد؛

رگبار باران و وقوع سیلاب در ۴ استان کشور/ضرورت تخلیه هم‌وطنان از نواحی حادثه خیز

سيلاب، طغيان رودخانه و تخريب پل در محور كرج - چالوس و محورهاي روستائي شهرستان طالقان / عكس: اداره‌كل راه و شهر سازي استان البرز سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح قرمز از رگبار و رعدوبرق شدید توام با وزش باد شدید و رخداد سیلاب طی بعد از ظهر امروز تا پنجشنبه در ۴ استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه تشدید فعالیت رگبارهای موسمی از بعدازظهر امروز دوشنبه سوم مردادماه آغاز شده و تا بعدازظهر پنج‌شنبه ششم ادامه دارد.

نوع مخاطره رگبار و رعدوبرق شدید توام با وزش باد شدید و رخداد سیلاب و منطقه اثر آن برای روز دوشنبه سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، روز سه‌شنبه سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق و شمال هرمزگان، روز چهارشنبه سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس و روز پنجشنبه کرمان، دامنه و ارتفاعات در سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی فارس پیش‌بینی شده است.

وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای برق از مخاطرات این سامانه خواهد بود.

سازمان هواشناسی نسبت به آماده باش کلیه دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری ها، شهرداریها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و غیره جهت مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هم‌وطنان از نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه ها و مسیل ها، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبروهای منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز و عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو و جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها توصیه کرده است.