شناسهٔ خبر: 113465 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

گزارش پیش‌بینی فصلی استان مازندران طی ماه مرداد تا نیمه اول آبان ماه ۱۴۰۱ منتشر شد؛

پیش‌بینی کاهش بارش‌ها در مازندران تا نیمه آبان/ضرورت مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی در استان

باران رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی استان مازندران گفت: میانگین بارش در نیمه مرداد تا نیمه شهریور و نیمه مهر تا نیمه آبان در استان کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

محمدعلی ملکی رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی استان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور و پیش‌بینی فصلی بارش هوای استان مازندران طی ماه­ مرداد تا نیمه اول آبان ماه۱۴۰۱، میانگین بارش در نیمه مرداد تا نیمه شهریور، کمتر از نرمال، نیمه شهریور تا نیمه مهر در محدوده نرمال و نیمه مهر تا نیمه آبان، کمتر از نرمال پیش‌­بینی می­‌شود.

ملکی در خصوص وضعیت دما و بی هنجاری های ماهانه میانگین دمایی استان گفت: مطابق شکل۲، میانگین دما در نیمه مرداد تا نیمه شهریور،تا یک درجه بیشتر از نرمال، نیمه شهریور تا نیمه مهر، در محدوده نرمال، نیمه مهر تا نیمه آبان، تا یک درجه کمتر از نرمال پیش­‌بینی می‌­شود.

وی در ادامه افزود: پیش­‌بینی ارتفاع ژئوپتانسیلی سطحhp۵۰۰ برای سه ماهه مرداد-مهر در نیمکره شمالی، کمربند نابهنجاری مثبت را در جنب حاره تا عرض‌­های میانی با بیشینه ارتفاعی بر روی غرب آسیا نشان می­‌دهد.

ملکی گفت: این حالت کم و بیش تا نیمه پاییز ماندگار است که پیامد آن کاهش فراوانی گذر سامانه­‌های غربی از منطقه و کاهش بارش بر روی فلات ایران حداقل تا دو ماهه اول پاییز خواهد بود.

وی ادامه داد: اما پیش­‌بینی نابهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیلی سطح hp۵۰۰ در دوره آبان-دی سال۱۴۰۱ تفاوت زیادی نسبت به دوره پیش از آن دارد، به‌­طوری­ که کمربند نابهنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیلی بر روی اقیانوس­‌های اطلس و آرام کمرنگ شده و هسته‌های مثبت آن بر روی فلات آناتولی، هند و چین و آمریکای شمالی دیده می­‌شود که نمایشی از ایجاد الگوی بندال بر روی این مناطق از اواخر پاییز تا اوایل زمستان است.

ملکی افزود: در این دوره ارتفاع ژئوپتانسیلی در شرق اطلس حاره­‌ای و شمال آفریقا و بخش‌­هایی از شبه ­جزیره عربستان تا خلیج فارس در مقایسه با مناطق همسایه کمتر شده است که در مجموع می‌تواند ورود سامانه­‌های بارشی از جنوب ­غرب کشور را تسهیل کند.

رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی مازندران در پایان گفت: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.