شناسهٔ خبر: 113494 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا:

بارش‌های سیلابی تا پایان هفته ادامه دارد/ احتمال قطعی برق و راه‌های ارتباطی/ تشدید بارش‌های امروز در سیستان و بلوچستان و هرمزگان

سيلاب، طغيان رودخانه و تخريب پل در محور كرج - چالوس و محورهاي روستائي شهرستان طالقان / عكس: اداره‌كل راه و شهر سازي استان البرز رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به شدت کم سابقه بارش‌های موسمی در کشور از تداوم و افزایش شدت این بارش‌ها تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت:‌ دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به بازگشایی دهانه پل‌ها و کنترل و پاکسازی کانال‌ها و آبراه‌های شهری اقدام کنند.

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره فعالیت بارشی در کشور که از هفته گذشته تشدید شد، خاطر نشان کرد: این سامانه از جنوب شرق آغاز شد و سیستان و بلوچستان نیز از روز دوشنبه درگیر این سامانه بود.

وی با اشاره به اینکه جنوب کرمان و بخش‌هایی از هرمزگان هم دیروز درگیر این سامانه شدند، گفت: این سامانه بارشی قدرتمند بوده و شدت و تداوم بارش‌ها نیز زیاد است، به همین دلیلی بالاترین سطح هشدار از سوی سازمان هواشناسی صادر شده است.

ضیائیان ادامه داد: در اثر این بارش‌ها بسیاری از راه‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان قطع شده و این وضعیت ادامه دارد.

وی نسبت به تشدید این سامانه برای امروز در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان هشدار داد و افزود: این بارش‌ها امروز بخش وسیعی از کرمان و جنوب شرق فارس را نیز در بر می‌گیرد.

به گفته ضیائیان فردا چهارشنبه نیز جنوب یزد دچاره بارش‌های شدید و خطرناک خواهد شد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: پیش‌بینی می‌شود این وضعیت فردا در جنوب سیستان و بلوچستان متمرکز شود.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه استان کرمان، نیمه شمالی استان سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، یزد و بخش‌هایی از استان هرمزگان نیز درگیر بارش‌ها خواهد شد و استان اصفهان هم بارانی می‌شود، همچنین بخش‌هایی از استان چهارمحال و بختیاری نیز با بارش همراه خواهد شد.

ضیائیان تاکید کرد: این سامانه بارشی در قسمت شمالی کشور مثل آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و زنجان با شدت کمتری فعال می‌شود که البته به شدت وضعیت استان‌های جنوبی نیست.

وی از تداوم بارش‌ها برای روز جمعه در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و شمال استان خوزستان خبر داد.

ضیائیان ادامه داد: هفته آینده بارش‌ها ادامه دارد اما به شدت بارش‌های هفته جاری نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا بارش‌های همرفتی راهمراه با وزش باد شدید موقت و خیزش گرد و خاک در نقاط مستعد، با رعد و برق و صاعقه اعلام کرد.

وی از دیگر پیامدهای بارش‌های همرفتی را سیل، آب گرفتگی گسترده معابر، صاعقه، امکان خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد شدید، شکسته شدن درختان فرسوده و تیرهای برق، قطعی برق و قطع شدن راه‌های ارتباطی به ویژه درمناطق روستایی اعلام کرد و افزود: حمل و نقل هوایی و قطع یا تاخیر پروازها از دیگر آثار این بارش‌هاست.

ضیایئان تاکید کرد: هموطنان باید از قرار گرفتن در بستر رودخانه‌ها و کنار مسیل‌ها به ویژه رودخانه‌های خشک شده خودداری کنند.

وی توصیه کرد: مردم در این شرایط به هیچ عنوان با ماشین از جاده‌های آب گرفته حرکت نکنند و تامل کنند تا سیلاب برطرف شود،‌همچنین منازل مسکونی راه‌های آب باران را بازبینی کرده و دستگاه‌های اجرایی هم باید دهانه پل‌ها را بازگشایی کنند.

ضیائیان با تاکید بر ضرورت پاکسازی کانال‌ها و آبراه‌های شهری گفت: نیروهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی آمادگی داشته باشند تا امدادرسانی هنگام وقوع مشکلات احتمالی تسریع شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه این پدیده یاد شده در کشور کم سابقه است،‌درباره منشاء‌ ایجاد آن گفت: تزریق رطوبت از دریای ارس، عمان و خلیج فارس بر روی مناطقی از کشور به کمک شرایط جوی منجر به صعود هوا شده و باعث ایجاد ابرهای همرفتی و بارش‌های رگباری می‌شود که به بارش‌های موسمی معروف است.

وی افزود: این بارش‌ها معمولا در تابستان رخ می‌دهد اما در روزهای اخیر شدت بارش‌های موسمی در کشور افزایش یافته است.

ضیائیان درباره ورود این سامانه به تهران توضیح داد: بارش‌های تهران خفیف‌تری بوده و در ارتفاعات و شمال شرق استان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه بارش پراکنده در ارتفاعات استان تهران برای امروز و فردا و تا پایان هفته پیش‌بینی می‌شود،‌ تاکید کرد: احتیاط و رعایت توصیه‌های سازمان هواشناسی برای همین شرایط هم ضروری است.