شناسهٔ خبر: 113516 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

هشدار قرمز برای تشدید رگبارهای موسمی/وقوع سیلاب و آبگرفتگی گسترده در برخی مناطق کشور

رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز از وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در پی تشدید رگبارهای موسمی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، سامانه تداوم، گسترش و تشدید فعالیت رگبارهای موسمی تا روز جمعه هفتم مردادماه ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید(بویژه در ساعات بعدازظهر)، تگرگ و صاعقه و خیزش گردوخاک شدید موقت در مناطق مستعد پیش‌بینی شده است.

منطقه اثر آن برای روز سه‌شنبه سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب شرق فارس، هرمزگان و روز چهارشنبه جنوب سیستان و بلوچستان، غرب کرمان، شرق فارس، غرب یزد و هرمزگان خواهد بود.

این سامانه روز پنج‌شنبه غرب کرمان، نیمه غربی اصفهان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، غرب یزد، شرق کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و روز جمعه شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، جنوب اصفهان، جنوب کرمان و مرکز سیستان و بلوچستان را درگیر خواهد کرد.

وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و خسارت به صنعت کشاورزی و شکستن درختان و تیرهای برق از پیامدهای این سامانه اعلام شده است.

سازمان هواشناسی بر آماده باش کلیه دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و غیره جهت مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هم‌وطنان از نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبروهای منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز و عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو و جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها تاکید کرد.