شناسهٔ خبر: 113518 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر مطرح کرد؛

انجام بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار متر مکعب لایروبی در بنادر شمالی کشور/ ضرورت هماهنگی منطقه‌ای و مدیریت تجهیزات لایروبی با هدف تأمین ایمنی آبراه‌ها

نشست کمیته لایروبی بنادر شمالی کشور عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بر هماهنگی منطقه‌ای و مدیریت تجهیزات لایروبی با هدف تأمین ایمنی آبراه‌ها در بندر امیرآباد تأکید کرد و گفت: بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار متر مکعب لایروبی در بنادر شمالی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید علی نازی در نشست کمیته لایروبی بنادر شمالی کشور که در بندر امیرآباد برگزار شد، تصریح کرد: توسعه حمل و نقل دریایی و تعاملات تجاری بین ایران و کشورهای شمالی دریای خزر و همچنین ایجاد و توسعه کریدور شمال – جنوب از برنامه‌های کشور در حوزه تجارت بین الملل است، از همین‌رو مدیریت و انسجام در لایروبی بنادر شمالی کشور یکی از برنامه‌های راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به کاهش تراز آب دریای خزر و کاهش طبیعی عمق آن در سال‌های اخیر اشاره و تاکید کرد: توسعه تجهیزات لایروبی جهت تأمین عمق آبراه‌ها از وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی با تاکید بر استفاده بهینه و ارتقاء بهره وری از تجهیزات لایروبی، تعامل منطقه‌ای بنادر شمالی در مدیریت یکپارچه تجهیزات لایروبی را امری ضروری دانست.

علی نازی حجم عملیات لایروبی بنادر شمالی کشور را بیش از یک میلیون متر مکعب عنوان و بر تقویت آموزش و پژوهش، بررسی اعماق بنادر بر اساس نقشه‌های هیدروگرافی، پایش ماهیانه وضعیت قراردادها و برگزاری نشست‌های دوره ای جهت هماهنگی تأکیدکرد.

توسعه خدمات دریایی متناسب با روند فزآینده عملیات بندری 

همچنین محمدعلی اصل سعیدی‌پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در این نشست به روند روبه رشد فعالیت‌ها، حجم فزآینده عملیات بندری و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای در بنادر شمال به ویژه در بندر امیراباد اشاره و بر توسعه دریایی با توجه به پیش بینی افزایش مراودات تجاری با کشورهای روسیه، قزاقستان و بلاروس تأکید کرد.

مدیرکل بندر امیرآباد همکاری تنگاتنگ بنادر با شرکت‌های اپراتور تجهیزات لایروبی را امری ضروری دانست و بهره‌برداری بهینه از تجهیزات دریایی را در اولویت کارها عنوان کرد.

سعیدی‌پور یکی از مسائل مربوط به تأمین ایمنی آبراه‌های بنادر شمالی را تکمیل تجهیزات دریایی و افزایش بهره‌وری تجهیزات برشمرد و اقدامات موثر سازمان بنادر در تسهیل فرآیندها و تکمیل تجهیزات را از نیازمندی‌های پروژه عنوان کرد.

وی ایجاد بستر نرم‌افزاری با توان کارشناسی داخلی با قابلیت تعیین محدوده لایروبی جهت نظارت لحظه‌ای با هدف کاراتر بودن عملیات لایروبی، استفاده از ظرفیت‌ بویه‌های مجازی در کانال ورودی به عنوان اولین بندر در شمال کشور و ثبت خوکار میزان حجم لای برداشت شده توسط لایروب بدون دخالت نیروی انسانی را بخشی از اقدامات بندر امیرآباد در تسهیل تأمین آبراه‌هاو کانال‌های دسترسی عنوان کرد.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، مدیرکل بندر امیرآباد در پایان با بیان اینکه این بندر هم اکنون کشتی‌های متردد با بالاترین درافت در دریای خزر را پذیراست، ابراز امیدواری کرد با توجه به سینوسی بودن روند تغییرات تراز آب دریای خزر و با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن لایروبی و علائم کمک ناوبری، عمق مناسبی را در بنادر شمالی کشور در سال‌های آینده شاهد باشیم.