شناسهٔ خبر: 113735 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی کشور:

رسانه‌ها اخبار هواشناسی را از منبع رسمی پیگیری کنند

ساختمان سازمان هواشناسی سازمان هواشناسی بر پیگیری اخبار مربوط به شرایط جوی از طریق منابع رسمی تاکید و اعلام کرد: سازمان هواشناسی به عنوان یک سازمان حاکمیتی تنها مرجع رسمی کشور در زمینه صدور پیش بینی و هشدارهای جوی است و توصیه می‌شود رسانه‌ها اخبار این حوزه را از این مرجع رسمی پیگیری و اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با وجود صدور هشدار سازمان هواشناسی کشور و تاکید بر بارش‌های رگباری و سیلاب در تهران، یک خبرگزاری، چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ در اقدامی غیرحرفه‌ای در خبری به نقل از یک شخصیت حقیقی اعلام کرد که «تهران شاهد سیلاب نخواهد بود!»

در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است: این خبرگزاری مطلب خلاف واقع خود را علاوه بر انتشار در سایت، در یکی از شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب خود در فضای مجازی با بیش از ۷۸۳ هزار دنبال کننده نیز منتشر کرد که در پی آن بسیاری از رسانه‌ها نسبت به بازنشر خبر اقدام کردند.

خبرگزاری مورد اشاره در این خبر به نقل از یک کارشناس هواشناسی بازنشسته، مدعی شده بود چهارشنبه شب حتی بارشی نیز در تهران رخ نمی‌دهد.

برخی رسانه‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی نیز این خبر را بازنشر کردند که سبب ایجاد فضای دوگانه و کم توجهی به خطری که در کمین مردم بود، شدند.

این خبرگزاری پیش از این در گزارش سراسر خلاف واقع و یک طرفه، سازمان هواشناسی را به عدم پیش‌بینی بارش‌های اخیر استان فارس متهم کرده و تمامی تلفات ناشی از حادثه رودخانه رودبال را متوجه هواشناسی کرده بود.

این خبرگزاری در این گزارش غیرحرفه‌ای و یک طرفه خود که هیچ گفت وگو و اظهار نظری از مسئولان هواشناسی درباره انتقادها اخذ نکرده بود، ضمن اتهام زنی‌های گسترده و ارائه اطلاعات نادرست و غلط، مسئولان سازمان هواشناسی کشور را «بلای جان» مردم ایران خوانده بود.

خبرگزاری مورد نظر در ادامه فعالیت‌های غیرحرفه‌ای خود در قبال سازمان هواشناسی، هنوز اقدامی در مورد جوابیه این سازمان در خصوص گزارش اخیر خود (مطابق ماده ۲۳ قانون مطبوعات) را که چند روز پیش به دفتر آن مجموعه ارسال شده، انجام نداده است.

سازمان هواشناسی به عنوان یک سازمان حاکمیتی تنها مرجع رسمی کشور در زمینه صدور پیش‌بینی و هشدارهای جوی است بنابراین توصیه می‌شود رسانه‌ها اخبار  این حوزه را از این مرجع رسمی پیگیری و اطلاع رسانی کنند.