شناسهٔ خبر: 11379 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بررسی انتقال پایتخت در کشورهای دنیا - ۴

انتقال پایتخت در میانمار؛ معمایی که هنوز حل نشده است

نایپیدا پایتخت میانمار در سال ۲۰۰۵ به دلایل مختلفی از دیدگاه مقامات دولتی این کشور و کارشناسان خارجی از یانگون به نایپیدا انتقال یافته ولی دلایل این انتقال همواره معما بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کشور برمه (میانمار) واقع در جنوب شرقی آسیا واقع شده است؛ کشوری که زمانی یکی از مستعمره‌های بریتانیا بود اما در سال ۱۹۴۸ به استقلال رسید. میانمار که بزرگترین شهر آن یانگون نام دارد در قرن بیست‌ویکم انتقال پایتخت را تجربه کرد.

پنجم فوریه ۲۰۰۵ بود که حکومت میانمار کارمندان دولتی را موظف به ترک پایتخت و حرکت به پایتخت جدید این کشور به نام «نایپیدا» (Naypyidaw) کرد. پایتخت جدید میانمار در ۴۵۰ مایلی شمال پایتخت سابق یانگون (رانگون) واقع شده است.

این انتقال پایتخت با هزینه‌ای حدود پنج میلیارد دلار انجام شد در حالی که بر اساس گزارش‌های موجود در زمان انتقال رسمی پایتخت درآمد سرانه هر فرد در این کشور تنها ۲۸۰ دلار بوده است. این انتقال پایتخت حرف و حدیث‌های دیگری را نیز به همراه داشت. برای مثال این سوال تقریبا هنوز بی پاسخ مانده وجود دارد که با توجه به زیرساخت‌های مناسب سیاسی شهر بندری یانگون به چه علت حکومت پایتخت را با صرف هزینه‌ای گزاف از این شهر به ناحیه کوهستانی و دور افتاده منتقل کرد؟

به گفته یکی از مقامات دولتی مکان جدید پایتخت برای حاکمان نظامی استراتژیک‌تر بود و از آن‌جا دسترسی سریعی به تمامی قسمت‌های کشور دارد اما این توجیه بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان خارج از کشور را متقاعد نکرد. به گفته این تحلیل‌گران دلیل اصلی این انتقال هنوز به صورت یک راز نهفته مانده است ولی برای ریشه‌یابی آن بیش از همه این احتمال وجود داشت که فرماندهان نظامی از تهاجم خارجی نگران بودند یا قصد اعمال کنترل بیشتری بر اقلیت‌های قومی واقع در نواحی مرزی داشتند. گمانه‌زنی‌ها درباره این تغییر بزرگ در کشور میانمار حتی به جایی رسید که برخی دنباله‌روی از نظر پیشگویان را نیز به عنوان یکی از دلایل مطرح کردند. 

                                                                    

                                                                   یانگون

با نگاهی به تاریخ کشور میانمار این نکته نیز به ذهن متبادر می‌شود که حاکمان نظامی با سوء ظن به دنیای خارج، خواستار القای این تفکر بودند که انتقال پایتخت به علت ترس از حمله آمریکایی‌ بوده است. 

دیپلمات‌ها دلیل دیگر برای انتقال پایتخت را موقعیت مرکزی این شهر در اداره بهتر دولت بر مناطق بی‌قانون مرزی ایالت‌های قومی SHAN، CHIN وKAREN  می‌دانستند. برخی دیگر نیز این انتقال را به دلیل نیاز حکومت به افزایش امنیت می‌دانند که به علت کوچک بودن پایتخت جدید دژ محکمی در برابر آسیب‌ها ساخته می‌شود.

بازتاب این انتقال در جامعه بین‌المللی نیز موضوع دیگری بود که در تحلیل‌های بعد از تغییر پایتخت مطرح شد و مسئولان و سیاستمداران مختلفی پیش‌بینی‌های خود را از تاثیر این انتقال پایتخت بر روابط با دولت‌ها و سفارت‌ها مطرح کردند.

با این حال از میان همه این پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها درباره چرایی انتقال پایتخت در این کشور جنوب شرقی آسیایی همچنان سایه اعتقاد به خرافات سنگینی می‌کند. در میانمار اعتقاد به پیشگویان هنوز هم به شدت وجود دارد و به همین دلیل است که هنوز عده زیادی معتقدند این انتقال بر اساس نصیحت پیشگویان صورت گرفته است. 

منابع:news.bbc.co.uk/ theglobalist.com/

برچسب‌ها:

نظر شما