شناسهٔ خبر: 113982 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خبر داد:

در بحران سیل استان مرکزی با تلاش راهداران هیچ راهی مسدود نشد

سیلاب طبق پیش بینی‌های انجام شده و اقدامات پیشگیرانه به عمل آمده و با تلاش شبانه روزی راهداران هیچ راهی در جریان بحران سیل استان مرکزی مسدود نشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، «مهرداد جهانی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف راهداران، نگهداری و صیانت از راه‌ها بعنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه های استان و کشور است گفت: از سال گذشته تمامی ابنیه فنی راه‌های استان طی مراحل مختلف توسط کارشناسان راهداری مورد بازدید و بررسی لازم قرار گرفته و نقاط آسیب پذیر شناسایی شده بود.

وی افزود: پس از آسیب شناسی و کدگذاری پل‌ها و شناسنامه‌دار کردن تمامی ابنیه فنی راه‌ها از لحاظ مشخصات فنی و وضعیت سلامت سازه ای، با تشکیل اکیپ‌های امانی در راستای صرفه‌جویی در هزینه ها مرمت و بازسازی پل ها و آبروهای راه‌های استان عملیاتی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی تصریح کرد: طی یک سال اخیر هشت هزار و ۱۳۶ مورد انواع پل، آبنما و آبرو بازدید و در سامانه جامع راهداری کشور ثبت شده است که از این بین ۱۵۰ ابنیه اولویت دار بصورت امانی و با استفاده از تخصص مهندسین ابنیه فنی اداره کل و توان لجستیکی ادارات تابعه شهرستانها بازسازی و مرمت شده است.

وی خاطرنشان کرد: مرمت امانی پل‌های استان با بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی انجام شد که حاصل این اقدام جهادی پایداری پل‌ها در سیل مردادماه امسال بود.

جهانی در ادامه با اشاره به حجم بسیار بالای دبی آب های عبوری از برخی پل‌های استان بویژه در شهرستان‌های محلات، خمین و فراهان در سیل اخیر گفت: طبق بررسی‌های بعمل آمده تعدادی از ابنیه فنی راه‌ها دچار آسیب‌های جزئی شده است که اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نمی‌شد مسلما پل‌های زیادی در شبکه راه‌های استان بر اثر سیل حادث شده، دچار تخریب و آسیب‌های جدی می‌شد که یکی از این موارد پل روستای «لیلیان» در شهرستان خمین است که خوشبختانه بعلت بازسازی و مرمت به موقع، مقاومت بسیار خوبی در برابر حجم بسیار بالای سیلاب‌های عبوری داشت.

وی وضعیت پل‌های استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با اقدامات انجام شده برای نگهداری ابنیه فنی راه‌های استان مرکزی، تا قبل از وقوع سیل، بالای ۹۳ درصد از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بودند که امیدواریم با جذب اعتبارات لازم این رقم را به حداکثر ممکن برسانیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات بعمل آمده در حوزه نگهداری ابنیه فنی راه‌ها را تعمیرات اساسی پل های بزرگ با دهانه بالای ۱۰۰ متری «قره چای ساوه»، «پل سفید زالیان» و «جمال آباد شازند» عنوان کرد.

وی افزود: برای بروزرسانی و اطلاع از آخرین وضعیت پل‌های استان، با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، نسخه موبایلی اپلیکیشن پل‌ها را در اختیار کارشناسان و مهندسین حوزه راهداری قرار داده‌ایم تا در هر ساعت از شبانه روز وضعیت پل‌ها را رصد کرده و نسبت به رفع مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را بعمل آورند.

به گفته جهانی علاوه بر اقداماتی که در راستای اجرای اهداف پدافند غیرعامل انجام شده بود، تلاش راهداران در مدیریت بحران سیل ستودنی بود که با تمام توان و نهایت مسئولیت پذیری چهار شبانه روز بصورت گروه‌های جهادی علاوه بر وظایف راهداری، به سیل زدگان روستاها نیز خدمت رسانی کردند.

وی در تکمیل صحبت‌های خود اظهار داشت: پیرو هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران استان، ۳۲۰ نفر نیروی راهداری در قالب ۴۲ اکیپ در سطح استان در حالت آماده باش کامل بودند که ۳۳ اکیپ در شهرستان های دلیجان، محلات، خمین، اراک، فراهان، آشتیان، تفرش، ساوه و زرندیه عملیات لایروبی و پاکسازی محورها و تلاش برای باز نگه داشتن راه‌ها را بعمل آوردند تا هیچ راهی برای کاربران جاده‌ای دچار انسداد نشود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خطاب به رانندگان، مسافرین و کاربران جاده‌ای توصیه کرد: در مواقع بحران حتی المقدور از سفرهای غیرضروری اجتناب نموده و درصورت الزام به سفر حتما از طریق سامانه پاسخگوی تلفنی ۲۴ ساعته ۱۴۱ راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌ها مطلع گشته سپس اقدام به سفر کنند.