شناسهٔ خبر: 114014 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد؛

نقص فنی علت ترکیدگی لاستیک پرواز سپهران/ فرودگاه مشهد جزو فرودگاه‌های با سابقه در سیستم مدیریت ایمنی است

جلسه ترکیدگی لاستیک مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیما که روز گذشته در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد اتفاق افتاد، گفت: نقص فنی علت ترکیدگی لاستیک پرواز سپهران در فرودگاه مشهد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیما که روز گذشته در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد اتفاق افتاد؛ گفت: نقص فنی علت ترکیدگی لاستیک پرواز سپهران در فرودگاه مشهد بوده است.

در جلسه ای که به منظور بررسی علت بروز سانحه هواپیمای شرکت سپهران در فرودگاه مشهد با حضور فرشید گلیج معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها، حسن رضایی فر مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، محمود امانی بنی مدیرکل فرودگاه های استان خراسان رضوی و نماینده شرکت هواپیمایی سپهران برگزار شد، مدیرکل فرودگاه مشهد با تاکید بر لزوم رعایت استانداردها در سطوح پروازی گفت: از سال ۹۸، هجده مورد ممیزی سازمان هواپیمایی کشوری در سطوح پروازی انجام شده است و جلسات ایمنی سطوح پروازی بصورت منظم و هفتگی برگزار و بازدید از باند نیز بصورت روزانه انجام می شود.

در این جلسه گلیج، معاون عملیات فرودگاهی نیز گفت: در بازدید از باند فرودگاه مشهد مشکل خاصی را مشاهده نکردیم اما روکش باند در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها قرار دارد.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری نیز پس از پایان این نشست گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تامین ایمنی و اطمینان مردم از سفرهای هوایی، در صورت مشاهده ناایمنی در محیط فرودگاهی یا شرکت های هواپیمایی به آن ها اجازه فعالیت نخواهد داد.

وی در خصوص حوادث واقع شده در فرودگاه مشهد عنوان کرد: تعداد حوادث و رویدادهایی که در این فرودگاه اتفاق افتاده است را باید باتوجه به تعداد پروازها مقایسه کنیم، این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ عنوان به دنبال مقصرسازی نیست و فقط به دنبال جلوگیری از وقوع چنین حوادثی هستیم.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امیدواریم فرودگاه مشهد استانداردهای حرفه ای را ارتقا دهد تاکید کرد: این نقص فنی به نگهداری و تعمیر هواپیما برمی گردد و ارتباطی با فرودگاه ندارد.

رضایی فر با اشاره به عدم دریافت گواهینامه فرودگاهی از سوی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۱۴۰۰ قوانین جدیدی وضع کرده تا فرودگاه ها را با ویژگی های جهانی مطابقت دهد. در حال حاضر  فرودگاهی مانند زاهدان و بندرعباس گواهینامه فرودگاهی دریافت کردند و سایر فرودگاه ها نیز برای دریافت آن اقداماتی را انجام داده اند.

وی تصریح کرد: پیش ممیزی از فرودگاه مشهد هم انجام شده و گزارشی از سازمان هواپیمایی کشوری به این فرودگاه ارسال شده و امید است با رسیدن به استانداردهای لازم موفق به دریافت گواهینامه شود.

این مسئول با بیان اینکه خیال مردم از بابت ایمنی پروازها راحت باشد تاکید کرد: هر فرودگاه ملزم به داشتن گواهینامه فرودگاهی نیست و این موضوع به معنای ایمن نبودن فرودگاه نیست و همه فرودگاه های کشور پروازها را به صورت ایمن انجام می دهند.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ رضایی فر ضمن ابراز خرسندی از وضعیت فرودگاه مشهد گفت: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد یکی از فرودگاه‌های با سابقه در سیستم مدیریت ایمنی است و در بحث شناسایی مخاطرات، ارزیابی ریسک و اقدامات اصلاحی همواره پیش قدم بوده است.

وی ضمن اشاره به بحث کنده شدن رنگ آمیزی باند فرودگاه مشهد گفت: این مورد عامل تمام رویدادهای فرودگاه نبوده اما مشکلی است که به نظر می رسد با آغاز فصل سرما و خروج از بار ترافیکی در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد برطرف شود.