شناسهٔ خبر: 114051 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه صادر کرد؛

تداوم رگبارهای موسمی و وزش باد و گردوخاک/سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و اختلال در ناوگان حمل و نقل

طوفان تهران سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از رگبار باران و توفان گردوخاک در نواحی مستعد خبر داد و توصیه کرد هم‌وطنان از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه اول تداوم رگبارهای موسمی و فعالیت سامانه بارشی بصورت محلی رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردو خاک بوده و تا روز پنج‌شنبه سیزدهم مرداد ادامه دارد.

منطقه اثر آن در روز چهارشنبه جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، شرق خوزستان، شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد، غرب چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات استانهای تهران و البرز، ارتفاعات غربی مازندران و روز پنج‌شنبه کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

اثر مخاطره نیز جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل اعلام شده است.

اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، عدم صعود به ارتفاعات، عدم اتراق در بستر رودخانه‌ها، عدم قرار گرفتن در مسیل‌ها، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران از توصیه‌های سازمان هواشناسی کشور برای مقابله با این سامانه است.

سامانه دوم نیز وزش باد و گردوخاک بوده که تا روز پنج‌شنبه سیزدهم در کشور فعال خواهد بود و منجر به خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار، وزش باد شدید و در نواحی مستعد توفان گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی می‌شود.

اثر مخاطره نیز خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از فعالیت در فضای باز، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز در حین بروز گرد و خاک، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه کرده است.