شناسهٔ خبر: 114061 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل هواشناسی همدان اعلام کرد؛

هم‌زمانی دو پدیده جوی مانسون و غوره شوران در همدان/کبودرآهنگ پربارش‌ترین ایستگاه استان شد

باران مدیر کل هواشناسی استان همدان با اشاره به بارش‌های تابستانی همدان که بنام غوره شوران شناخته می‌شود،‌ از هم‌زمانی این بارش‌ها با سامانه مونسون خبر داد و گفت:‌ سامانه بارشی مونسون نیمه اول مرداد ماه امسال این باعث بروز بارش‌های نقطه ای زیادی در بسیاری از استان‌های کشور از جمله همدان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عابد مدیر کل هواشناسی استان همدان درباره پدیده جوی موسوم به غوره شوران در همدان خاطر نشان کرد: اصطلاح غوره شوران در استان همدان اثر یک پدیده جوی از نوع بارشی به همراه یک محصول کشاورزی بنام غوره پدید آمده است، زمانی که انگور در مرحله غوره است (حدود نیمه تیر تا نیمه مرداد)، استان می‌تواند شاهد بارش باشد که همزمانی و تاثیر بارش بر شست و شوی غوره در تاکستان‌های استان، بنام غوره شوران نامیده شده است.

وی افزود: زمانی که انگور در مرحله غوره است (حدود نیمه تیر تا نیمه مرداد)، استان می تواند شاهد بارش باشد که همزمانی و تاثیر بارش بر شست و شوی غوره در تاکستان های استان، بنام غوره شوران نامیده شده است.

عابد گفت: انگور یکی از مهم‌ترین محصول کشاورزی استان همدان بوده که در بخش اشتغال و اقتصاد استان نقش مهمی را ایفا می‌کند و استان همدان به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های کشاورزی در تولید انگور و کشمش و فراورده‌های مربوط به آن در کشور محسوب می‌شود.

مدیر کل هواشناسی استان همدان اظهار کرد: بارش استان همدان از روند خاصی پیروی می‌کند به طوری که از ابتدای خرداد تا پایان مهر فقط ۸ درصد بارش استان، می‌بارد و در فصل تابستان فقط دو درصد بارش استان ریزش می‌کند که دلیل این امر، حرکت انتقالی زمین (گردش زمین به دور خورشید)، انحراف محور زمین به مقدار ۲۳ درجه، عرض جغرافیایی، ناهمواری‌ها، دوری از منابع بزرگ آبی و ... است.

وی یادآور شد:  قسمتی از بارش تابستانی که در استان رخ می‌دهد مربوط به سامانه بارشی است که از جنوب شرق کشور، به همدان می‌رسد و مانسون نام دارد.

به گفته مدیر کل هواشناسی استان همدان بارش مانسون عمدتا، جنوب شرق کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد ولی در برخی از سال‌ها تاثیر این سامانه حتی تا تهران و استان‌های غربی نیز می‌رسد که امسال هم این شرایط محقق شد.

عابد تاکید کرد: نیمه اول مرداد ماه امسال این سامانه باعث بروز بارش‌های نقطه‌ای زیادی در بسیاری از استان‌های کشور شد و متاسفانه خسارات جانی و مالی فراوانی را نیز به همراه داشت.

وی خاطر نشان کرد: اداره کل هواشناسی همدان در خصوص فعالیت این سامانه برای استان همدان، در تاریخ ۴ مرداد هشدار زرد صادر و توصیه‌های لازم را نسبت به باد و بارش این سامانه اطلاع رسانی کرد.

عابد ادامه داد: طی چند روز فعالیت این سامانه، بارش‌ها در شبکه پایش هواشناسی استان همدان جمع آوری و ثبت شد و متاسفانه بارش‌های حاصل از این سامانه در برخی از شهرستان‌ها از جمله همدان و کبودرآهنگ خسارات مالی به دنبال داشت.

مدیر کل هواشناسی استان همدان بیشترین بارش ثبت شده از فعالیت سامانه مونسون در این استان را مربوط به ایستگاه کبودرآهنگ نوژه با ۲۷.۲ میلی‌متر دانست و گفت:‌ خماجین و ایده‌لو نیز به ترتیب با ثبت ۲۲ و ۱۸ میلی‌متر دومین و سومین ایستگاه پر بارش این استان بود.