شناسهٔ خبر: 114145 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اعلام کرد:

سیل اخیر به راه‌های کرمان۲۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد

سیل اخیر به راههای کرمان۲۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در نشست خبری گفت: سیلاب ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به محورهای ارتباطی این استان خسارت وارد کرد و موجب تخریب ۵۴۰ کیلومتر آسفالت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از کرمان، احسان عراقی زاده با بیان این که سیلاب ۵۴۰ کیلومتر از آسفالت‌های شمال استان را تخریب کرده است، افزود: در مناطق کوهستانی سیلاب به یکباره به‌ وقوع می‌پیوندد و در همان لحظه میزان تخریب‌های آن مشخص می‌شود، اما در سیلاب اخیر برخی از محورهای ارتباطی استان کرمان حدود ۷۲ ساعت زیرآب بودند و جاده ای که مدت زیادی زیر آب باشد به مرور آسفالت آن تخریب خواهد شد که این محورها در واقع باید تخریب و از نو ساخته شوند.

عراقی زاده تصریح کرد: جاده کشکوییه رفسنجان - محمدآباد ساقی به مدت ۴۸ ساعت زیر آب بوده، که زیرسازی جاده حتماً آسیب دیده و به مرور زمان تخریب می‌شود و باید جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی بارش در مناطقی از استان کرمان از ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر بود اما بارش ۱۲۰ میلیمتری در یک شبانه روز داشتیم، افزود: میزان بارندگی‌ها در شمال استان حدود هشت برابر بارندگی جنوب استان بود که در روز اول این میزان بارندگی در شمال پیش‌بینی نشده بود.

عراقی زاده در ادامه گفت: در سیل اخیر ۴۴۶ کیلومتر تخریب شانه های خاکی را در محورهای ارتباطی استان کرمان داشتیم در حالی که شانه راه تاثیر بسیاری بر ایمنی دارد.

وی با بیان اینکه ۲۴۰ کیلومتر سازه های زهکشی آب و ۵۴۰ کیلومتر از روکش آسفالت بر اثر سیلاب تخریب شده است افزود: جاده انار - یزد چسبندگی خود را از دست داده و دیگر کارایی ندارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان گفت: این استان باید به سرعت فکری برای جذب اعتبارات بکند درغیر اینصورت بدون اعتبار اگر مونسون بعدی بیاید خرابی ها چند برابر می‌شود. وی با بیان اینکه توپولوژی منطقه بهم خورده است، یادآور شد: سالها خشکسالی و ایجاد مزارع و باغات کشاورزی در پایین دست موجب افزایش خسارت ها و تخریب بسیاری از جاده ها و پل ها شد.

احسان عراقی زاده یادآور شد: متاسفانه مسیر جریان و سرعت بارش های مونسون در لحظه تغییر می کند و میزان رطوبت و بارش آن نامشخص است، برخی سیلاب ها در لحظه اتفاق می افتد و سیل در سامانه مونسون قابل پیش بینی نبود.

وی در پایان به اولویت های راهداری استان کرمان برای سفر ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در رفع نقاط حادثه خیز، آسفالت و راه های فرعی و روستایی و همچنین نصب دوربین در جاده‌ها نیازمند اعتبارات هستیم اما اکنون اولویت ما ساخت راههایی است که بر اثر سیلاب آسیب دیدند و برای مصوبات سفر ریاست جمهوری اعلام نشده اند.