شناسهٔ خبر: 114309 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

فراهم شدن شرایط سفر زائرین به عتبات با خودروهای شخصی

اربعین وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فراهم شدن شرایط سفر زائرین به عتبات با خودروهای شخصی، گفت: در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت به صورت چارتری یا با قیمت بالاتر از نرخ مصوب اقدام کنند،‌ اجازه پرواز برای آن‌ها صادر نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در حاشیه جلسه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی جمعیت ۵ میلیون نفری مسافران اربعین و همزمانی آن با سفرهای تابستانی، گفت: در حال آماده سازی شرایط مرزها برای زائرانی که با خودروهای شخصی خود سفر می‌کنند هستیم.

این عضو کابینه سیزدهم خاطر نشان کرد: مرزهای متعددی برای این منظور در کشور باز شده و امکانات لازم در مرزها برای زائرین از جمله تامین وسایل سرمایشی، ایجاد مه پاش و سایه‌بان و افزایش تعداد پارکینگ‌ها در مرزها از سوی سازمان راهداری کشور در حال اجراست تا شرایط برای سفر با خودروی شخصی نیز فراهم شود.

وی افزود: به منظور ارتقاء‌ ایمنی جاده‌های کشور از مرز میرجاوه (برای ورود زائران) تا مرزهای مهران و شلمچه و ... به تعریض و روکش آسفالت پرداختیم و در مجموع حدود یک هزار میلیارد تومان به منظور اصلاح جاده‎ها برای ایام اربعین هزینه شد.

وزیر راه و شهرسازی سفر به عتبات در اربعین حسینی را عملیات بزرگی دانست و افزود: به منظور بهبود هرچه بهتر سفرهای اربعین از چند ماه گذشته جلسات در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و کمیته‌های مختلف در حوزه‌های حمل نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی در سازمان‌های زیر مجموعه وزارت راه شکل گرفت تا برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و سهم هر یک از بخش‌ها مشخص شود.

قاسمی تاکید کرد: بر این اساس، در حوزه حمل و نقل ریلی حدود ۳۰۰ هزار نفر، در بخش هوایی حدود ۶۰ هزار نفر و در بخش جاده‌ای نیز بیشترین حجم یعنی حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار مسافر جابه جا خواهند شد.وی درباره نرخ بلیت‌ها در شقوق مختلف حمل و نقل برای ایام اربعین گفت: فعلا نرخ مصوب برای پروازهای عتبات عالیات ۶ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: برای قیمت‌گذاری نرخ بلیت اتوبوس نیز جلسات با اصناف ادامه دارد و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود اما اجازه نمی‌دهیم در هیچ حوزه‌ای اعم از حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی قیمت بلیت طی ایام اربعین سال جاری افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی بر ممنوعیت فروش چارتری بلیت هواپیما برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین تاکید کرد و افزود: به سازمان هواپیمایی کشوری دستور داده شد که به هیج عنوان بلیت چارتری در ایام اربعین به فروش نرسد، بنابراین تقاضا می‌کنم هیچکس بلیت چارتری نخرد و ایرلاین‌ها نیز بلیت چارتری نفروشند.

وی گفت: آژانس‌های هواپیمایی که اقدام به فروش بلیت جارتری می‌کنند مطمئن باشند که اجازه پرواز نخواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر با حدود ۵ ایرلاین از جمله ایران‌ایر، آسمان، کیش ایر، قشم ایر و معراج می‌توان بیش از ۶۰ هزار نفر مسافر را انتقال داد.
وی ضمن توصیه به ایرلاین‌ها برای همکاری با زائران در ایام اربعین گفت: حتی اگر شخصا در فرودگاه مستقر شوم اجازه تغییر قیمت‌ها را نخواهم داد تا آشفتگی‌های سال گذشته در فروش بلیت تکرار نشود.

وی با اشاره به عدم افزایش نرخ بلیت هواپیما در سال جاری، از تعیین مشوق‌هایی برای ایرلاین‌ها در فرودگاه‌های کشور برای جبران کاهش قیمت‌ آن‌ها در پروازهای نجف خبر داد.
قاسمی همچنین فروش دلاری بلیت هواپیما را در حال حاضر ممنوع دانست و افزود: متخلفین در این حوزه به تعزیرات معرفی شده‌اند و ممکن است درباره فروش دلاری بلیت بعد از اربعین تصمیم جدیدی اتخاذ شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اختلاف قیمت پروازهای  خارجی توضیح داد: هزینه سفرهای هوایی خارجی متفاوت است و دلیل این افزایش قیمت، هزینه‌های فرودگاهی بخش خصوصی در فرودگاه نجف است که از ایرلاین‌ها دریافت می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه فرودگاه نجف به همین دلیل جزو گران‌ترین فرودگاه‌های دنیاست، افزود: البته در حال مذاکره با عراق برای کاهش این هزینه‌ها هستیم.

وی گفت: ستاد اربعین و هم سازمان‌های زیر مجموعه وزارت راه وشهرسازی همه توان خود را گذاشته‌اند تا خدمات خوبی برای سفر اربعین به زائران ارائه دهد.