شناسهٔ خبر: 114422 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی برای دو سامانه هشدار سطح زرد صادر کرد؛

نفوذ گرد و خاک و وزش باد شدید موقت در برخی از استان‌ها/ تقویت سامانه موسمی در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان

بارش باران سازمان هواشناسی کشور با انتشار هشدار سطح زرد برای دو سامانه از نفوذ گرد و خاک و وزش باد شدید موقت در برخی از استان‌ها و تقویت سامانه موسمی در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از تداوم فعالیت سامانه بارشی و وزش باد و گرد و خاک خبر داد.

این سازمان در توصیف سامانه اول تقویت سامانه موسمی در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان و تداوم فعالیت سامانه بارشی را هشدار داده که زمان شروع آن روز پنج‌شنبه بیستم مرداد ماه اعلام شده است که تا روز یک‌شنبه  ۲۳ مردادماه ادامه دارد.

براساس این هشدار، نوع مخاطره رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی گزارش شده است که در نواحی مستعد خیزش گردوخاک را به همراه دارد و روز پنج‌شنبه بر دامنه و ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز، تهران و شمال غرب سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، شمال شرق خوزستان، نوار غربی اصفهان و شرق لرستان، روز جمعه بر شمال آذربایجان شرقی، شرق و جنوب شرق سیستان و بلوچستان، روز شنبه بر مناطق جنوبی و شرق سیستان و بلوچستان و روز یکشنبه بر جنوب شرق سیستان و بلوچستان اثر می‌گذارد.

در این هشدار نسبت به احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز هشدار داده شده و بر پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات و پارک نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره تاکید شده است.

 سازمان هواشناسی کشور در توصیف سامانه دوم از وزش باد و گرد و خاک خبر داده و اعلام کرده زمان شروع روز پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ماه است که تا روز یک‌شنبه، ۲۳  مرداد ادامه دارد. 

خیزش و نفوذ گرد و خاک و وزش باد شدید موقت به عنوان نوع مخاطره گزارش شده است که روز پنج‌شنبه ۲۰ مرداد بر سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی، اصفهان، یزد، کرمان، فارس، خوزستان و غرب ایلام، روز جمعه در یزد، شرق سمنان، شرق اصفهان، نیمه شرقی خراسان رضوی، کرمان، فارس، بوشهر، غرب خوزستان، غرب ایلام، شرق هرمزگان، روز شنبه ۲۲ مرداد بر استان‌های خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق خراسان رضوی، شرق سمنان، شرق کرمان، شمال فارس، ایلام و خوزستان و روز یک‌شنبه ۲۳ مرداد بر خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی اثر می‌گذارد.

براین اساس احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد؛ لذا سازمان هواشناسی بر عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، پارک و توقف نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی، موکب‌های برگزاری مراسم مذهبی و پوشش گلخانه‌ها تاکید کرد.