شناسهٔ خبر: 114480 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد؛

پیگیری ایجاد خط مسافری بین بندر خرمشهر و بندر بصره برای زائران اربعین/ضرورت تجهیز پایانه‌های مرزی برای مسافران/لغو پروازها در صورت فروش چارتری بلیت

ببینید | برگزاری نشست کمیته حمل و نقل ستاد اربعین با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای هماهنگی‌ با کشور عراق برای ایجاد خط مسافری بین بندر خرمشهر و بندر بصره به منظور جابجایی مسافران اربعین خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه‌ و شهرسازی در نشست ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی که با حضور روسای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و معاونان ستادی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، بر ضرورت ساماندهی حمل‌ونقل و پایانه‌های مرزی در ایام اربعین تاکید کرد. 

وی ضمن اشاره به وظیفه سنگین وزارت راه و شهرسازی در ارائه‌ خدمات شایسته و فراهم کردن امکانات لازم در پایانه‌ها و فرودگاه‌های کشور، بر ارتقای سطح ایمنی و خدمت در شبکه راه‌های مواصلاتی و تجهیز پایانه‌های مرزی تاکید کرد.

قاسمی همچنین لزوم انجام اقدامات مربوط به تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز از طریق وزارت کشور را مطرح کرد و گفت: ارتقاء سطح ایمنی و شبکه راه‌های اربعین حسینی و تأمین پارکینگ برای خودروهای شخصی باید به صورت جدی پیگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید میزان تاثیرگذاری بخش هوایی در جابجایی زائران خاطر نشان کرد: در ایام اربعین هیچ گونه فروش بلیت چارتری از طریق ایرلاین‌ها نباید انجام شود و در صورت فروش بلیت چارتری پروازها لغو خواهد شد.

وی از مردم درخواست کرد در مواجهه با چنین مواردی از خرید بلیت خودداری کنند. 

قاسمی تاکید کرد: هیچ افزایشی در قیمت بلیت هواپیما و قطار در ایام اربعین ایجاد نخواهد شد. 

وی خاطر نشان کرد: در بخش دریایی نیز اقدامات لازم برای ایجاد خط مسافری بین بندر خرمشهر و بندر بصره کشور عراق در حال پیگیری است.

شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل و رئیس کمیته حمل و نقل و سوخت نیز در این نشست با اشاره به اینکه جابجایی حدود ۳ میلیون نفر زائر از ایران در سال ۹۸ گفت: از این میزان ۸۹ درصد توسط حمل و نقل جاده‌ای جابجا شدند.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال جاری با استقبال ۵ میلیون زائر در ایام اربعین مواجه خواهیم بود لذا با توجه به محدودیت ظرفیت هوایی و ریلی، بخش اعظم جابجایی‌ها از طریق حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: در همین راستا تامین ۸ هزار دستگاه اتوبوس از ناوگان عمومی حمل و نقل و ۶ هزار دستگاه اتوبوس میدی باس که در اختیار سایر ارگان‌ها به ویژه نیروهای مسلح قرار دارد، از طریق ستاد مرکزی اربعین برای جابجایی زائران در دست پیگیری است. 

وی همچنین بر ایمن سازی راه‌ها، فراهم کردن امکانات پایانه‌ها و افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها به منظور تسهیل سفرهای اربعین تاکید کرد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: با در نظر گرفتن موضوع کاپوتاژ خودروها، به طور کلی جابجایی حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از طریق حمل و نقل شخصی و عمومی پیش‌بینی می‌شود که این موضوع وظایفی را برای شرکت ساخت و سازمان راهداری از نظر ایمن‌سازی، توسعه، بهسازی و تأمین مسیرهای منتهی به پایانه‌ها و آماده سازی پایانه‌ها ایجاب خواهد کرد که تا هفته اول شهریورماه این موارد باید محقق شود.