شناسهٔ خبر: 114494 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دریافت ۴۰۰ هزار سند مالکیت در دستور کار سازمان ملی زمین و مسکن/ صدور سند مالکیت فرودگاه‌های کشور توسط سازمان ثبت اسناد و املاک

ببینید |  امضاء تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وزیر راه و شهرسازی از رئیس قوه قضائیه برای رفع اختلافات حقوقی اراضی مورد نیاز برای اجرای قانون جهش تولید مسکن به صورت ویژه قدردانی کرد و خواستار تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن با تعیین تکلیف حقوقی اراضی مورد نیاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با موضوع قانون حدنگار با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و حسن بابایی رئیس سازمان اسناد و املاک کشور در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست رستم قاسمی با ابراز خرسندی از ورود جدی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به بحث تعیین تکلیف زمین‌های مورد نیاز در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن، دستور رئیس جمهوری را مبنی بر صدور سند اراضی تعیین شده برای اجرای این قانون توسط دستگاه‌های مختلف تا پایان شهریورماه، را یادآور شد.

وی گفت: عمده زمین‌های کشور برای ساخت و ساز در حوزه شهری در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و با توجه به الحاق زمین‌های جدید به شهرها برای اجرای قانون جهش تولید مسکن، نیاز است که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور زمین‌های مورد نیاز را تعیین تکلیف کند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از رئیس سازمان اسناد و املاک کشور و همچنین شخص رئیس قوه قضائیه برای رفع اختلافات حقوقی در خصوص اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن تشکر ویژه می‌کنم و امیدوارم این همکاری به تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن منجر شود.

همچنین در ادامه معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این نشست با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ که قانون جامع حدنگار به تصویب رسید، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای اجرای این قانون و با هدف ثبت دارایی‌ها و حفظ شئونات حقوق مالکانه و تولید نظام هندسی جامع از دارایی‌های غیرمنقول وزارت راه گام‌های را  برداشته‌اند.

علیرضا فخاری  افزود: ما در اجرای این قانون حدود ۳۵۰ هزار مورد سند تک‌برگ را اخذ کرده‌ایم و دریافت ۴۰۰ هزار سند دیگر را هم در دستور کار داریم و با تفاهمنامه‌ای که تنظیم شده است، این کار قطعا سرعت بیشتری می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن یکی از اهداف اجرای این تفاهمنامه را کاهش تعداد پرونده‌های حقوقی مربوط به تامین زمین برای ساخت مسکن در سطح کشور دانست.

در ادامه حسن بابایی رئیس سازمان اسناد و املاک کشور، طرح نهضت ملی مسکن را از راهبردهای کلان دولت مردمی برشمرد و اقدام سازمان متبوعش را در صدور مجوز ساخت مسکن در املاک مزبور را گامی در راستای اجرای طرح تحولی دستگاه قضا قلمداد کرد.

وی به مسئولان مربوطه در سازمان اسناد و املاک کشور دستور داد تا مطابق با صراحت تبصره ۱ ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، در این زمینه اقدام کنند.

بابایی همچنین وعده داد تا نسبت به جلوگیری از زمین‌خواری در خصوص زمین‌هایی که برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به محدوده شهرها الحاق شده‌اند، عمل شود.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور در ادامه موضوع صدور سند برای کلیه فرودگاه‌های کشور را به نام وزارت راه و شهرسازی از دیگر تعهدات سازمان متبوع خود عنوان و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک نسبت به صدور اسناد اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن، اقدام شود.

همچنین مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سخنانی، یکی از اهداف تنظیم تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موضوع قانون حدنگار را تسهیل و تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن ذکر کرد و گفت: در این راستا، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به تعیین تکلیف تمام املاکی که آراء حقوقی مربوط به آنها هنوز به نتیجه نرسیده است و نیز اسناد مالکیت دفترچه‌ای در شهرستان‌ها، اقدام خواهد کرد.