شناسهٔ خبر: 114510 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

تکمیل ۸۵۰ کیلومتر راه در استان کرمانشاه در قالب چندین پروژه

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: حدود 850 کیلومتر از راه های استان، شامل آزادراه و بزرگراه که در سنوات گذشته شروع شده بود بر اساس مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور تکمیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،(کرمانشاه): مهرداد آهکی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، گفت: در پی سفر اخیر ریاست محترم جمهور به استان و با توجه به قرار گرفتن این استان در مسیر راه کربلا و شهرهای مهم بغداد و سلیمانیه که یک موقعیت ممتاز تاریخی و بی نظیر به این استان بخشیده است، توجه ویژه ای به حوزه راه های این منطقه داشت که نتایج آن در مصوبات سفر خود را نشان داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در سفر رییس جمهور اعتبارات خوبی برای تکمیل پروژه های استان در نظر گرفته شده اما هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است گفت : ۳۰ سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه کربلا (بزرگراه اسلام آباد غرب – قصرشیرین) می گذرد ولی همچنان بخش هایی از مهمترین کریدور زیارتی، تجاری و گردشگری که ایران را به کربلا، بغداد و سلیمانیه متصل می کند، همچنان ناتمام باقی مانده است. متاسفانه در چند سال اخیر به طرز عجیبی نسبت به تکمیل این بزرگراه کلیدی و توسعه آفرین کوتاهی شده است و همین کوتاهی ها موجب عقب افتادگی تدریجی کرمانشاه از روند پرشتاب توسعه بزرگراه های مبادلاتی در غرب کشور شده است.

مهرداد آهکی با اشاره به اینکه این پروژه ۱۲۵ کیلومتری به عنوان یک اولویت های مهم از سوی استاندار کرمانشاه در سفر اخیر رییس جمهور با جدیت دنبال و خوشبختانه اعتبار لازم برای آن اخذ شد، افزود: تکمیل زیرساخت های این بزرگراه علاوه بر حفظ جایگاه مرکزیت کرمانشاه در غرب کشور، موجب تسهیل در روند صادرات کالا به بخش عربی عراق، اقلیم کردستان، ورود و خروج کاروان های زیارتی و گردشگران از مرزهای خسروی و پرویزخان می شود و رونق اقتصادی استان را به دنبال دارد.

وی تکمیل بزرگراه کرمانشاه به کامیاران را که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم دارد را یکی از اولویت های سفر رییس جمهور دانست و گفت: این پروژه در مجموع ۴۲ کیلومتر است که خوشبختانه اعتبار پیشنهادی برای تکمیل آن مصوب و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود و برنامه داریم که پروژه را تا پایان شهریور تکمیل و زیر بار ترافیک ببریم.

آهکی از تصویب اعتبار برای تکمیل باند دوم بزرگراه بیستون به نورآباد هم خبر داد و در ادامه اظهار داشت: با اجرای جاده ترانزیتی از کامیاران تا هرسین، یک موقعیت ممتاز تجاری و مبادلاتی برای استان های نوار غربی کشور ایجاد می شود و همچنین یک امکان ارتباط مناسب بین استانی و دسترسی مناسب از طریق کامیاران - سنندج به بازار همسایه‌های شمالی ایران در حاشیه دریای خزر، ترکیه و همچنین از طریق هرسین - خرم آباد به کشورهای جنوب خلیج فارس ایجاد می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه تکمیل باند دوم بیستون - سنقر سال هاست یکی از مطالبات مردم منطقه است، افزود : این پروژه ۴۸ کیلومتر طول دارد و یک مسیر بسیار مهم گردشگری و مبادلاتی است و یک دسترسی مناسب از مرکز استان به یکی از قطب های گردشگری و کشاورزی منطقه ایجاد می کند. این مسیر در ادامه این قابلیت را داراست که در سطح کلان و در قالب یک کریدور آزادراهی کرمانشاه را به همدان متصل کند و مرکزیت استان کرمانشاه در غرب کشور را تقویت کند.

این مسئول افزود: سال هاست مردم اورامانات از جاده های این منطقه با عنوان جاده های پرخطر یاد می کنند که تصویب طرح تکمیل و احداث بزرگراه روانسر به پاوه به طول ۱۱۲ کیلومتر، یک اتفاق بسیار مهم در این منطقه است. اورامانات از قطب های بزرگ گردشگری استان کرمانشاه است و تکمیل این کریدور بزرگراهی می تواند رونق اقتصادی این منطقه را در پی داشته باشد.

آهکی از تکمیل آزادراه کرمانشاه به همدان به طول ۴۳۰ کیلومتر خبر داد و در پایان گفت: بهسازی راه اصلی سنقر - کامیاران به طول ۷۸ کیلومتر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان به اتمام رسید بطوریکه برای اجرای این طرح از محل اعتبارات استانی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون ریال و در سفر رییس جمهور نیز ۲۰۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت و اکنون در مجموع این طرح ۴۰۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون ریال اعتبار دارد.

گفتنی است کرمانشاه با بیش از هشت هزار راه اصلی، فرعی و روستایی، به لحاظ جغرافیایی هم در مرکزیت شهرهای بزرگ غرب ایران همچون خرم آباد، همدان، ایلام و سنندج واقع شده و با هر کدام از این شهرها حدود ۲ ساعت فاصله زمانی دارد و با توجه به این ظرفیت ها و پتانسیل ها، تقویت زیرساخت های این محورهای مبادلاتی و مسافری یکی از اولویت های اصلی مدیریت ارشد استان با استفاده از فرصت سفر دکتر رئیسی به کرمانشاه بود.