شناسهٔ خبر: 114592 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای تسهیل سفرهای اربعین صورت پذیرفت :

ایمن سازی مسیرهای منتهی به مرز مهران

روکش آسفالت استان مرکزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی،برای تسهیل درخدمات سفرهای اربعین علاوه بر ارتقای ایمنی در مسیرهای عبوری زائران کربلای معلی ، از اجرای پویش همراهان سفر ایمن در راستای تحقق اهداف فرهنگی خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، «مهرداد جهانی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به اهمیت راه‌های استان در سفرهای ایام اربعین حسینی بر تأمین ایمنی در محورهای مواصلاتی تحت پوشش تأکید کرد و افزود: از اوایل مرداد ماه سال جاری ارتقای ایمنی در مسیرهای منتهی به مرز مهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی فراهم ساختن مسیری ایمن برای تردد زائران را مهم‌ترین اولویت در بین فعالیت حوزه راهداری برشمرد و گفت: آشکارسازی، ایمن سازی نقاط پرتگاهی و مستعد حادثه، ارتقای روشنایی، نصب انواع تابلو و علائم ایمنی، نصب و تعمیر حفاظ های ایمنی شامل گاردریل، هندریل و نیوجرسی و ایمن سازی تقاطع های همسطح از جمله اقداماتی است که با اولویت ویژه در مسیرهای عبوری زائران توسط راهداران سطح استان در حال اجراست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای ترافیک پیش بینی شده در شبکه راه‌های استان در ایام پیک سفرهای اربعین، اقدامات راهداری نهایتاً تا بیستم شهریور ماه تداوم خواهد داشت تا تداخلی در ترافیک راه‌ها ایجاد نشود.

به گفته وی بمنظور برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای طرح‌های مورد نظر در این ایام، محورهای آزادراهی «ساوه - همدان»، «ساوه - تهران» و «ساوه - سلفچگان» و محورهای «اراک - سلفچگان»، «اراک - توره - بروجرد» و «اراک - توره - ملایر» بعنوان مسیرهای درجه اول و محورهای قدیم «ساوه - تهران» و «ساوه - همدان» و محور «دلیجان - محلات - خمین - الیگودرز» بعنوان مسیرهای درجه دوم سفرهای اربعین تعیین شده است که همگی منتهی به مرز مهران می‌باشند.

جهانی یکی دیگر از مهم‌ترین و شاخص ترین اقدامات پیش بینی شده را اجرای طرح «پویش همراهان سفر ایمن» عنوان کرد و افزود: با توجه به تجربه موفق اجرای این طرح در ایام نوروز در راستای کاهش تصادفات رانندگی، پویش همراهان سفر ایمن در ایام اربعین با محتوایی ویژه از تاریخ ۱۵ ام تا ۳۱ شهریور ماه بمدت ۱۶ روز متوالی میزبان زائران بارگاه ملکوتی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام خواهد بود.

وی هدف از اجرای این طرح را ضمن اقدامات فرهنگی، آموزش نکات ایمنی، ارائه هشدارهای لازم در خصوص رانندگی ایمن، ارتقای فرهنگ رانندگی ایمن، آموزش نحوه رانندگی در شرایط مختلف جوی، آموزش نحوه رانندگی در انواع جاده‌های برون شهری، اجرای برنامه‌های هنری شامل نمایش‌هایی با محتوای تبیین فرهنگ عاشورایی و پیاده‌روی اربعین، مداحی و ارائه محتواهایی بمناسبت ایام محرم و صفر، استقبال و پذیرایی از زائران و برنامه‌های مختلف دیگر برشمرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی همواره بر کسب اطلاعات کافی از آخرین وضعیت ترافیکی و جوی راه‌ها قبل سفر تأکید کرد و افزود: زائرین و کاربران جاده‌ای حتماً قبل از اقدام به سفر از طریق سامانه های مختلف ۱۴۱ شامل اپلیکیشن ۱۴۱، سایت مرکز مدیریت راه‌ها، شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ و تلفن پاسخگوی شبانه روزی ۱۴۱ اطلاعات کامل از مسیر مورد نظر را کسب و سپس اقدام به سفر نمایند.

تنظیف راهدارخانه‌ها و نمازخانه‌های بین راهی از دیگر اقداماتی است که به گفته وی برای مدیریت هرچه بهتر سفرهای اربعین بعمل آمده است.

جهانی اظهار کرد: کارگروه استانی و تیم‌های گشت ادارات تابعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها بصورت مستمر از مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی بازدیدهای لازم را انجام می‌دهند تا از نظر وضعیت بهداشتی و نظافت محوطه و مناسب سازی فضاهای داخلی مجتمع ها بویژه نمازخانه‌ها و سرویس های بهداشتی مشکلی وجود نداشته و خدمات مطلوبی برای زائران ارائه گردد.

آماده باش کامل اکیپ‌های راهداری سطح استان و جانمایی برای استقرار ۲۶ اکیپ گشت راهداری و ترابری تحت پوشش ۱۳ اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ها از دیگر اقداماتی است که به گفته وی در ایام پیک سفرهای اربعین انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: استان مرکزی دارای بیش از شش هزار و ۴۵۰ کیلومتر راه است که در مجموع حدود ۶۰۰ کیلومتر از این راه‌ها در مسیر تردد زائران اربعین حسینی قرار دارد که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده و برنامه‌های تدوین شده و هم افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان بتوانیم به نحو شایسته میزبان زائران بارگاه ملکوتی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام باشیم.