شناسهٔ خبر: 114652 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر مطرح کرد؛

جلوگیری از هدر رفت منابع مالی با بهره‌گیری از خدمات شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

ساخت جاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر بهره‌گیری از خدمات شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه‌های راهداری استان را امری موثر در جلوگیری از هدر رفت منابع مالی خواند.

عبدالکریم اخترشناس، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از همکاری این اداره کل با شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خبر داد و گفت: در حال حاضر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با توجه به اجرای پروژه‌های تحت نظارت واحدهای اجرایی زیرمجموعه خود به صورت همزمان با دو آزمایشگاه خصوصی و یک آزمایشگاه دولتی تحت عنوان فنی و مکانیک خاک استان به منظور بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی همکاری دارد.

وی هدف از این امر را ارتقاء سطح کیفی پروژه‌ها، حمایت از اشتغال زایی و بومی گرایی برشمرد و عنوان کرد: در راستای کنترل کیفی عملیات اجرایی شامل عملیات خاکی از جمله زیرسازی و روسازی راه، عملیات بتنی  شامل آب‌روها، پل‌ها، آبنماها و اجرای نیوجرسی و ...، عملیات آسفالتی و سایر آزمایش‌های مورد نیاز پروژه‌ها از قبیل  مطالعات ژئوتکنیک، مطالعات هیدرولوژی، آزمایشات طبقه بندی خاک و سنگ، برداشت ناهمواری‌های سطحIRI و ... اقدامات موثری توسط آزمایشگاه‌های مکانیک خاک سطح استان صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر خاطرنشان کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان نقش آفرینی مطلوبی در ارتقاء کیفیت عملیات اجرایی مختلف و کنترل مرحله به مرحله پروژه‌ها داشته است.

اخترشناس با تاکید بر اینکه بدون شک در استان بوشهر همکاری لحظه به لحظه و دقیق شرکت‌های آزمایشگاهی در کنترل احجام عملیات اجرایی و کنترل کیفی موثر است، اظهار کرد: این همکاری جلوگیری از هدر رفت منابع مالی نیز بسیار موثر و محسوس بوده که این امر نویدی بر عملکرد خوب واحدهای مذکور در سطح استان است.

وی‌ کمبود امکانات و به‌روزرسانی لوازم آزمایشگاهی را امری انکار ناپذیر خواند و گفت: رفع این معضل نیازمند حمایت از سوی سازمان‌های مربوطه است.

اخترشناس با تاکید بر اینکه ارزیابی و انجام آزمایشات تعیین مشخصات قیر و انجام آزمایش‌های مختلف طرح اختلاط آسفالتی از فعالیت‌های مهم آزمایشگاهی در حوزه راهسازی است، تصریح کرد: این امر باعث افزایش کیفیت در اجرای مخلوط های آسفالتی و افزایش عمر رویه راه‌ها می شود و همواره بررسی و کنترل کیفیت قیرها و طرح اختلاط آسفالت پروژه‌های تحت نظارت این اداره کل از درجه اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است؛ لذا معاونت فنی و نظارت بر بهره‌برداری اداره کل راهداری این استان تمامی گزارشات ارسالی را با جدیت پیگیری می‌کند.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر،‌ این اداره کل از ابتدای سال ۱۴۰۱ با هدف ارتقاء سطح کیفی، افزایش طول عمر و به منظور کنترل حداکثری پروژه‌های استان اقدام به ثبت قرارداد واحدهای استقرار محلی آزمایشگاهی در ۱۰ شهرستان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان کرده است که این امر نشان از اهمیت حضور واحدهای مستقر آزمایشگاهی در پروژه‌های اجرایی سطح استان دارد.