شناسهٔ خبر: 114659 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

برگزاری نشست USOAP در سازمان هواشناسی کشور/ ارزیابی توانایی کشورها را در اجرای سیستم ایمنی

ایکائو نشست USOAP با حضور ممیزان سازمان هواپیمایی کشوری در سازمان هواشناسی کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست USOAP با حضور ممیزان سازمان هواپیمایی کشوری و معاون فنی، مدیرکل حوزه ریاست، رییس مرکز پیش‌بینی، رییس شبکه پایش و کارشناسان مرتبط در سازمان هواشناسی به منظور آمادگی برای بازرسی خدمات هواشناسی هوانوردی که شهریور ماه سال جاری توسط ICAO برگزار می شود، انجام شد.

برنامه ممیزی نظارت ایمنی جهانی ایکائو  USOAP برنامه‌ای است که از طریق آن ICAO بر اجرای تعهدات ایمنی توسط کشورهای عضو نظارت می‌کند.

نتایج فعالیت‌های USOAP به ایکائو این امکان را می‌دهد که توانایی کشورها را در اجرای سیستم ایمنی ارزیابی و بررسی می‌کند که آیا دولت به طور مؤثر و پیوسته هشت عنصر حیاتی (CEs) سیستم نظارت ایمنی را اجرا کرده است یا خیر و این ارزیابی عضو را قادر می‌سازد که از اجرای استانداردها و اقدامات توصیه شده (SARPs) مرتبط با ایمنی ایکائو و guidance material اطمینان حاصل کند.

بازرسی USOAP فعالیتی است که طی آن ایکائو اجرای مؤثر عناصر حیاتی (CEs) یک سیستم نظارت ایمنی را ارزیابی می‌کند و یک سازماندهی سیستماتیک و بی‌طرفانه از سیستم بازرسی ایمنی انجام می‌دهد تا تایید کند که آیا اعضا در سیستم نظارتی خود مطابق با استانداردهای ایکائو و قوانین ملی رفتار می‌کنند یا خیر.

همچنین  اقدامات توصیه شده (SARPs)، رویه‌ها و بهترین شیوه‌های ایمنی هوانوردی منطبق با استاندارها را انجام می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، بازرسی‌ها، متناسب با سطح پیچیدگی فعالیت‌های هوانوردی در کشورهای عضو مورد بازرسی تنظیم می‌شوند، زمان، مدت حسابرسی و اندازه و ترکیب تیم‌های بازرسی از طریق بررسی اطلاعات ارائه شده توسط اعضا در چارچوب آنلاین ICAO USOAP CMA (OLF) تعیین می‌شود.