شناسهٔ خبر: 11466 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

الهام از الگوهای کشورهای موفق در جهت کاهش مصرف انرژی / رعایت ۲۰ درصد مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در کشور

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تدوین آیین‌نامه ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف، گفت: یارانه قابل توجهی برای تشویق و ایجاد انگیزه در مالکان ساختمان‌های موجود به تفکیک کارایی انرژی ساختمان از مبحث الگوی مصرف انرژی بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شکرچی‌زاده با اشاره به تدوین آیین‌نامه ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، گفت: ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در سال ۸۹ با جهت‌گیری به ساخت ساختمان‌های سبز و بهینه‌سازی مصرف انرژی به تصویب رسید که باید ظرف یک سال تدوین می‌شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران به نسبت کشورهای توسعه یافته، در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفت: کشورهای توسعه یافته دنیا با تاثیرپذیری از پارامترهای مشخصی میزان مصرف انرژی را کاهش داده‌اند لذا ضروری است ایران نیز با الهام از پارامترهای کشورهای موفق، مصرف انرژی را کاهش دهد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه مصرف انرژی در خانه‌های بزرگ بیشتر از خانه‌های کوچک است، گفت: توجه به بهبود بهره‌وری یکی از پارامترهایی است که می‌تواند بیشترین تاثیر را در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

وی تصریح کرد: تجربیات کشورهای موفق در امر بهینه‌سازی مصرف انرژی‌ نشان می‌دهد که یکی دیگر از پارامترهای موثر تغییر رفتار ساکنین است که کشور ما نیز باید به آن توجه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه الگوی واحدی در مقوله برچسب انرژی در جهان وجود ندارد، افزود: برچسب انرژی ساختمان در ایران باید هم در مرحله احداث و هم در مرحله بهره‌وری از ساختمان مورد توجه قرار گیرد.

وی به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: برچسب انرژی ساختمان به عنوان یک مکمل در کنار مقررات ملی ساختمان است. در واقع برچسب انرژی ساختمان تکمیل‌کننده مقررات حوزه انرژی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین صدور برچسب انرژی ساختمان را گام موثری در رسیدن به توسعه پایدار دانست و تاکید کرد: اجرای این طرح در کشور می‌تواند صنعت ساختمان را در ساخت ساختمان‌های سبز یاری کند.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه در تدوین آیین‌نامه ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف اختصاص یارانه‌ای برای مجهز کردن ساختمان‌های موجود به برچسب انرژی در نظر گرفته شده است، گفت: یارانه قابل توجهی برای تشویق و ایجاد انگیزه در مالکان ساختمان‌های موجود به تفکیک کارایی انرژی ساختمان از مبحث الگوی مصرف انرژی بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.

شکرچی‌زاده به مشخصات برچسب انرژی ساختمان در ماده ۱۸ آیین‌نامه اصلاح الگوی مصرف اشاره داشت و تاکید کرد: برچسب انرژی در کشور باید هم برای ساختمان‌های موجود و هم برای ساختمان‌های جدیدالاحداث صادر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میزان مصرف انرژی در برخی ساختمان‌های کشور بالاتر از میران اجاره‌بهای آن است، اذعان داشت: بنابراین اجرای این طرح در کشور یک ضرورت است و باید هر چه سریع‌تر در این زمینه فرهنگ‌سازی شد و در کنترل تجهیزات ساختمانی و موتورخانه‌ها کوشید.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه الزام صدور برچسب انرژی برای ساختمان‌های دولتی در آیین‌نامه ماده ۱۸ وجود دارد، گفت: در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است که ظرف چهار سال تمام ساختمان‌های دولتی با رده E به گواهی‌نامه برچسب انرژی مجهز شوند.

وی در تجهیز ساختمان‌های شخصی، استفاده از اهرم‌های تشویقی را یک الزام دانست و گفت: تمام ساختمان‌های جدیدالاحداث باید به این گواهینامه مجهز شوند و در صورت صدور این گواهی‌نامه برای آنها پایان کار صادر شود اما برای ساختمان‌های موجود باید به مالکان تسهیلات داد و در میان آنها ایجاد انگیزه کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در کشور رعایت می‌شود، گفت: متاسفانه با وجود اینکه رعایت مبحث ۱۹ بار مالی ندارد، اما این مهم رعایت نمی‌شود بنابراین در صدور برچسب انرژی ساختمان باید به مبحث ۱۹ و مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که در زمینه نگهداری از ساختمان است، توجه داشت.

شکرچی‌زاده در پایان خاطرنشان ساخت: امید است در کشور شرایطی فراهم شود تا با استفاده از ابزارهای مناسب گام‌های موثری در زمینه کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان برداشت.

 

 

 

نظر شما