شناسهٔ خبر: 11467 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

افتتاح توقفگاه شهر قدس با حضور وزیر راه و شهرسازی/ آخوندی: تمام ورودی‌های ریلی به تهران چهارخطه می‌شوند/ بخشی از خواسته‌های نمایندگان مجلس درباره شهر تهران با ساماندهی قطار حومه‌‌ای تحقق می‌یابد

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان البرز در حاشیه افتتاح توقفگاه شهر قدس در مسیر ریلی تهران ـ شهر قدس ـ کرج ـ هشتگرد ـ قزوین گفت: بخش عمده‌ای از خواسته‌های مدنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ساماندهی شهر تهران با ساماندهی قطار حومه‌‌ای تحقق می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز پنجشنبه ۱۲ شهریور در طول مسیر سفر خود به استان البرز که با قطار حومه‌ای تهران ـ شهر قدس ـ کرج ـ هشتگرد ـ قزوین انجام شد توقفگاه شهر قدس را به طور رسمی با حضور سید حسین هاشمی استاندار تهران، محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و حسین گروسی نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی افتتاح کرد.

آخوندی همچنین پس از افتتاح این توقفگاه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت‌های مهم حمل‌ونقلی شهر تهران ساماندهی قطارهای حومه‌ای است. اساس این نوع قطارها دسترسی سریع مردمی است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تهران زندگی می‌کنند تا با سرعت و به سهولت به سمت تهران تردد کنند و با انتقال ترددها به ریل، اتوبان‌ها و آزادراه‌ها تا حدودی خلوت شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر از کرج به سمت تهران روزانه ۱۱۷ هزار خودرو تردد می‌کنند که این حجم تردد قابل انتقال بر روی ریل است و هم از جهت ایمنی و سرعت به نفع کشور خواهد بود.

وی با بیان این ‌که برای عملیاتی کردن این کار نیاز است تمام ورودی‌های ریلی به تهران چهارخطه شوند گفت: باید دو خط از این چهارخط فقط برای تردد قطار حومه‌ای و دو خط برای قطارهای دوربرد در نظر گرفته شود. به همین خاطر عملیات اجرایی چهارخطه کردن تمام مسیر آغاز شده است ولی برای این‌که سرویس دادن با سرعت بیشتری انجام شود با همین دو خط موجود نیز خدمات قطار حومه‌ای ارائه می‌شود.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به همراهی استاندار تهران، نماینده مردم مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی اسلامی در این سفر اظهار کرد: همانطور که شاهد بودیم در طول مسیر تمام کارگاه‌های عملیاتی پروژه مشغول فعالیت هستند و قصد توسعه مسیر را دارند.

آخوندی تاکید کرد: برای آسایش ساکنان حریم راه‌آهن نیز تلاش می‌کنیم روگذر و زیرگذرهایی در طول مسیر احداث کنیم تا این افراد نیز آسایش کافی را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر ۶ رام قطار از هشتگرد به سمت شهر قدس و از شهر قدس به سمت تهران سیر می‌کنند، حرکت پنج رام از این قطارها صبح زود آغاز می‌شود و یک رام قطار نیز بعد از ظهر به سمت تهران حرکت خواهد داشت. همچنین سیر در همین مسیر به صورت بالعکس صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قیمت در نظر گرفته شده برای بلیت این قطارها بسیار مناسب است به طوری که برای مسیر هشتگرد تا تهران هزار تومان و برای مسیر شهر قدس تا تهران ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. با این نرخ‌گذاری قطار حومه‌ای امکان رقابت با سایر روش‌های حمل و نقل را دارد.

وی درباره طرح‌های دیگر در دست اجرا  این مسیر گفت: چهارخطه کردن و افزایش تعداد سرویس‌ها و ایجاد توقفگاه‌ها در طول مسیر از برنامه‌های ما در این خط ریلی است.

آخوندی افزود: کل مسیر از تهران تا کرج امسال دو خطه شده که قبل از این یک خطه بود. امیدواریم این اقدام تا قزوین نیز ادامه پیدا کند و خطوط ما تا قزوین دو خطه شود. به طوری که ترافیک اتوبان قزوین ـ تهران نیز بر روی ریل انتقال پیدا کند. طرح بعدی در دست اجرا اتصال خط متروی شمال اتوبان و خط ریل جنوب اتوبان است تا در این مسیر به شکل گردشی از شمال به جنوب و بالعکس تردد داشته باشیم.

 وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بخش عمده‌ای از خواسته‌های مدنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ساماندهی شهر تهران با ساماندهی قطار حومه‌‌ای تحقق می‌یابد. مردمی که از قزوین و آذربایجان به سمت شهر قدس می‌آیند باید در حال حاضر به شهر تهران بروند و پس از آن به شهر قدس و هشتگرد برگردند ولی با احداث ایستگاهی به نام ایستگاه ملکی در این مسیر که در نزدیکی شهر قدس است یک توقفگاه جدید پیش بینی می‌شود تا از رفت‌‌وآمدهای مضاعف برای مردم جلوگیری شود و این طرح نیز از جمله طرح‌هایی است که در گام‌های بعد درنظر گرفته شده است.

وی با یادآوری حضور رییس جمهور برای بهره‌برداری از پل شهر قدس گفت: قرارداد این پل به طور کلی بازنگری شد و با اصلاحاتی که انجام گرفت امیدواریم پروژه به زودی فعال شود و طبق وعده رییس جمهور دسترسی به این پل در دهه فجر امسال صورت گیرد.

لازم به ذکر است این پروژه دارای شش رام به طول ۷۴ کیلومتر در مسیر تهران - هشتگرد است. پروژه های سالن انتظار، سکوی مسافر، پارکینگ پارک سوار ریلی ایستگاه کرج – هشتگرد نیز در این آیین به بهره برداری رسید.

نظر شما