به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، الهیار اسعدی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان گفت: برای لایروبی کانال آشوراده ایجاد چهار دایک (محل دپو گل و لای) پیشبینی شده که دو دایک در نواحی شمالی کانال رو به اتمام است.
وی ادامه داد: ایجاد دایکهای سه در خلیج گرگان و چهار در سواحل بندر ترکمن واقع در جنوب کانال آشوراده قرار دارد که مجوز اجرای عملیات آن دریافت شده است.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه یک دستگاه لایروبی «کاتر ساکشن» اکنون در منطقه وجود دارد، از پیگیری و ورود دو دستگاه لایروب تا دو هفته آینده خبر داد.
به گفته وی، کانال آشوراده دارای ۹ کیلومتر طول با عرض ۲۰۰ متر بوده که قرار است لایروبی آن با ارتفاع ۱.۶۰ سانتیمتر با اولویت در دستور کار قرار دارد و کانال «چاپقلی» و «خزینی» بعداز آن و پس از دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست اجرا میشود.
اسعدی در خصوص زمان اجرای لایروبی پیشبینی شده برای کانال آشوراده تا پایان مرداد سال آینده است، گفت: اجرای این طرح با هدف تبادل آب خزر و خلیج گرگان است.
مدیربنادر و دریانوردی گلستان افزود: اکنون برای اجرای لایروبی خلیج گرگان حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار قرارداد لایروبی به پیمانکاران (قرارگاه خاتمالانبیا ) ابلاغ شده و این کار هم توسط پیمانکار از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است.
پیشبینی کاهش کاهش تراز آب دریا خزر
وی گفت: پیشبینی که برای پسروی آب دریای خزر و کاهش تراز آب این دریا داریم، ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر کاهش تراز دریا حداقل تا پنج سال آینده خواهیم داشت که وقوع آن برای کانال و جزیره «آشوراده»، سم است؛ هرچه تراز آب دریای خزر کاهش یابد، تراز آب در خلیج گرگان هم کاهش خواهد یافت.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است. پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.