شناسهٔ خبر: 114896 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرد؛

رشد ابرهای همرفتی و رگبار و رعدوبرق در برخی استان‌های کشور/احتمال تاخیر در پروازها

گرد و غبار سازمان هواشناسی کشور با انتشار هشدار سطح زرد از رشد ابرهای همرفتی و فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق کشور خبر داد که موجب رگبار و خیزش گرد و خاک در نواحی مستعد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای سامانه رشد ابرهای همرفتی (بویژه در ساعات بعدازظهر) و فعالیت سامانه بارشی، از رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد و گردوخاک تا بعد از ظهر دوشنبه سی و یکم مردادماه خبر داد.

منطقه اثر این سامانه برای روز یک‌شنبه، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نوار غربی و جنوب فارس، شرق و غرب هرمزگان، ارتفاعات تهران، ارتفاعات مازندران و ارتفاعات ایلام و روز دوشنبه جنوب و شرق سیستان و بلوچستان، غرب و شرق هرمزگان، ارتفاعات تهران، مازندران، شمال شرق خوزستان، دامنه و ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات ایلام و نوار غربی و جنوب فارس خواهد بود.

اثر مخاطره نیز احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پروازها پیش‌بینی شده است.

احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها از توصیه‌های یازمان هواشناسی کشور است.