امیرمحمود غفاری معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با توجه به ظرفیتهای جدید و نوآورانهای که برای توسعه زیرساختهای حمل و نقلی و تمهید تامین منابع مالی متنوع ایجاد کرده، فرصتهای منحصر به فرد و تاریخی برای وزارت راه و شهرسازی پدید آورده است، تاکید کرد: با تلاش همه جانبه و تشکیل ستاد بودجه منسجم و جلسات منظم و مستمر در معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع، همه سازوکارهای پیشبینی شده در قانون بودجه و سایر قوانین موضوعه کشور برای تامین مالی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای وزارت راه و شهرسازی فعال و اجرایی شده است.
سهم ۱۵ هزار میلیارد ریالی وزارت راه و شهرسازی برای انتشار اوراق مشارکت
وی افزود: بر همین اساس طبق تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مقرر است نسبت به تامین مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به عنوان سهم وزارت راه و شهرسازی جهت انتشار اوراق مشارکت اقدام شود که در این راستا مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال برای قطار حومهای کلانشهر اصفهان به شهرهای جدید، ۳۰۰۰ میلیارد ریال برای قطار حومهای کلانشهر مشهد به شهر جدید گلبهار – چناران و ۳۰۰۰ میلیارد ریال برای احداث زیرساختهای محدوده ۲۴۰ هکتاری منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نظر گرفته شده است.
غفاری اضافه کرد: همچنین در راستای تامین مالی از طریق ظرفیت تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور وفق بند (ب) تبصره مذکور به وزارت راه و شهرسازی مجوز مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول، تهاتر اموال و اراضی با طلبکاران طرحهای عمرانی و تغییر کاربری و فروش زمینهای مازاد در اختیار تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال داده شده است که مقدمات اجرایی کردن فرایند قانونی ظرفیت مذکور از طریق جلسات مستمر با دستگاههای ذیربط فراهم شده و هم اکنون مراحل اجرایی آن در دستور کار است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در خصوص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور نیز با اقدام برای عملیاتی نمودن بند (ف) تبصره مذکور (یا همان بند «ب» ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) در رابطه با صرفهجویی مصرف سوخت اقدامات مربوط جهت تامین مالی از طریق ایجاد صرفهجویی در اجرای طرح در حال اجرا است. همچنین در خصوص بند (ی) تبصره یک قانون بودجه نیز به منظور استفاده از ظرفیت تهاتر نفت و تعیین تکلیف اعتبار پروژههایی که از محل تهاتر نفت باید تامین اعتبار شوند، با هدف اجرای طرحهای پیشرفت و محرومیتزدایی شهید سلیمانی و شهید استوار، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۵ پروژه و با اعتباری به مبلغ ۴۹ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۴۰ پروژه و به مبلغ ۲۳۸ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریال توسط این وزارتخانه برنامهریزی و اقدام لازم معمول شده و تا حصول نتیجه نهایی و اخذ اعتبار مربوطه موضوع در دستور کار این وزارت است.
واریز ۲۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به حساب پروژه راهبردی خط ریلی چابهار - زاهدان
وی گفت: در رابطه با بند (ب) تبصره (۴) قانون بودجه سال جاری بابت رد دیون قطعی و مسجل (سازمانها / شرکتهای تابعه و ادارات کل استانی) وزارت راه شهرسازی، به استناد بند فوق به وزارتخانه اجازه داده شده است که طرح (پروژه) های نیمهتمام را به شرط أخذ تضمین لازم از طلبکاران مبنی بر تکمیل طرح (پروژه) در مدت زمان معین و با رعایت صرفه و صلاح دولت واگذار کند که در این راستا اقدامات لازم از سوی این وزارتخانه (معاونت) با سازمانها / شرکتهای تابعه و ادارات کل استانی صورت گرفته و موضوع تا حصول نتیجه نهایی در دستور کار است. (اخذ تأییدیه سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص دیون فوقالذکر الزامی است). همچنین آییننامه اجرایی این بند توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانههای نیرو، امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی مراحل پایانی تصویب خود را سپری میکند. همچنین در اجرای بند (د) تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با توجه به اهمیت فوقالعاده و لزوم تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان به واسطه نقش راهبردی آن در توسعه شرق و ایجاد ظرفیتهای ترانزیتی توسعهای فوقالعاده برای کشور، با حمایت و عنایت ویژه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مجوز تأمین منابع مالی از محل تسهیلات مالی صندوق توسعه ملی بهمیزان ۳۰۰ میلیون یورو برای احداث پروژه راهبردی و فوقالعاده مهّم خط ریلی چابهار زاهدان در تابستان سال ۱۳۹۸ صادر شده که تاکنون معادل ریالی مبلغ ۲۵۰ میلیون یورو به حساب پروژه واریز شده و در حال اجراست و ضمن اینکه انشاءالله قطعه مهم زاهدان به خاش نیز طی روزهای آتی در مدار بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
به گفته غفاری، استفاده از ظرفیت نحوه اجرای بند (د) تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور توسط سازمان راهداری و جادهای کشور پیرامون استفاده از منابع مالی به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو از محل کمکهای بلاعوض بینالمللی از سوی موسسات و سازمانهای بینالمللی جهت خرید ماشینآلات راهداری و دیگر تجهیزات امدادی برای جلوگیری از حوادثی از قبیل زلزله، سیل و همچنین در راستای اجرای طرحهای توسعهای و زیربنایی کشور مراتب توسط وزارت امور خارجه و سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی در دست اقدام است.
تخصیص حدود ۶۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزانقیمت در حوزه احیای بافتهای فرسوده و حمل و نقل هوایی و جادهای
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: در راستای اجرای بهینه بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و به منظور نیل به اهداف افزایش تولید، اشتغالزایی، کارآفرینی و رشد و پیشرفت استانهای کشور در زمینههای پیش گفته، اقدام به اعطاء تسهیلات کم بهره به متقاضیان مشارکت و سرمایه گذاری در طرحهای نیمه تمام و ظرفیتهای خالی بنگاههای تولیدی در قالب برنامههای احیاء بافت فرسوده، تعمیر و تجهیز ناوگان حمل و نقل هوایی و تعمیر و تجهیز ناوگان حمل و نقل زمینی و احداث مجتمعات خدمات رفاهی بین راهی کرده است که در این راستا میزان ۲۵ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال به شرکت بازآفرینی شهری ایران، ۳۲۵۰ میلیارد ریال به شرکت هما و ۳۲۵۰ میلیارد ریال به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور تخصیص داده شده که پس از تلفیق با منابع بانکهای عامل به میزان دو برابر اعداد مذکور یعنی در مجموع قریب به ۶۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به بخشهای فوق الذکر اختصاص خواهد یافت.
غفاری ادامه داد: همچنین در موضوع تعمیر و تجهیز ناوگان حمل و نقل هوایی نسبت به انعقاد و نهاییسازی پرداخت تسهیلات به شرکت مپنا به منظور بازسازی و تجهیز هفت فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اقدام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص یادآور شد: تعمیر و تجهیز ناوگان حمل و نقل زمینی و احداث مجتمعات خدمات رفاهی بین راهی، به متقاضیان مخاطب سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور تاکنون نزدیک به ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده است و فرایند ثبت درخواست متقاضیان کماکان و تا تکمیل ظرفیت اعتبارات موجود ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از اعتبارات طرحهای عمرانی از طریق فاینانس داخلی در دست اقدام است، افزود: استفاده از تسهیلات بانکی به منظور جبران کمبود بودجه طرحهای عمرانی کشور از طریق ماده (۵۶) قانون الحاق (۱) در حال اجرا است که در این خصوص جهت تخصیص اعتبارات بند (ز) تبصره (۴) قانون بودجه سال جاری از طریق ساز و کار ماده (۵۶) مراحل اخذ موافقتنامههای سازمان برنامه و بودجه و همچنین طی فرایند تامین مالی در دست اقدام است بر این اساس مقرر شده است تا سقف ۱۴۷ هزار میلیارد ریال از اعتبارات این تبصره قانون بودجه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد.
غفاری گفت: بانکهای عامل نیز نسبت به صدور موافقتنامه ارکان بانک در سقف تعیین شده و مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام میکنند.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: از این محل مبلغ ۹۹۰۰ میلیارد تومان به پروژههای ملی ساخت و توسعه راهها و شبکه ریلی کشور، ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راهها، ۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژههای استانی و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه برخی از طرحهای بیمارستانی و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هزینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای ماده ۵۶ تاکنون ضمانتنامههای سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای ۳۱ پروژه به ارزش مجموع ۳۸ هزار و ۹۱۹ میلیارد ریال صادر شده است، تاکید کرد: بانکهای عامل نسبت به اخذ مجوز ماده (۲۲) قانون عملیات بانکداری بدون ربا از بانک مرکزی و همچنین انعقاد قرارداد نهایی تامین مالی و واریز وجوه برای طرحهای معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی اقدام خواهند کرد.
غفاری گفت: تامین مالی بخشی از طرحهای این وزارتخانه با توجه به ایجاد ظرفیت قانونی مناسب در سال جاری و بر اساس بند (ز) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور صورت میگیرد که بر اساس این ظرفیت قانونی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه سال جاری تصویب شد امکان ارتقاء شبکه جادهای کشور و متعاقب آن تسهیل تردد، کاهش ترافیک، افزایش سهم جابهجایی مسافر و کالا در محورهای اصلی و بزرگراهی با استفاده از تسهیلات بانکی فراهم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ظرفیتهای قانونی ایجاد شده در سال جاری و بر اساس بند ۴ تبصره (۴) استفاده از مشارکت بانکها در سرمایهگذاری پروژههای این وزارتخانه است، در خصوص پروژههای مشمول این بند، افزود: تا کنون برای پروژههای آزادراهی چالوس-رامسر، پل زال-مورموری، کنارگذر غربی قم و قم-سلفچگان-اراک و شاخه شمالی پردیس تفاهمهایی با بانکهای عامل صورت گرفته است و در این راستا برنامهریزی برای مشارکت بانکها در سایر آزادراههای در حال احداث نیز در حال انجام است.
وی همچنین افزود: یکی از مهمترین دغدغههای وزارت راه و شهرسازی تامین مالی پروژههای راههای اصلی و بزرگراهی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که در سالیان گذشته این امر با استفاده از ظرفیت ایجاد شده در تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفت که منجر به واگذاری دو پروژه بزرگراهی کمربندی شیراز و امامزادههاشم-انزلی شده است. در سال جاری نیز خوشبختانه با پیشنهاد این وزارتخانه در لایحه بودجه ارسالی از سوی دولت در بند الف-۶ تبصره (۴) ظرفیت واگذاری پروژههای راههای اصلی و بزرگراهی به بخش خصوصی و استهلاک سرمایهگذاری انجام شده از محل اخذ عوارض، پیش بینی شده است که اقدامات مقدماتی در این وزارتخانه جهت تهیه گزارشهای توجیهی صورت پذیرفته و به محض ابلاغ آییننامه اجرایی بند قانونی مذکور، فرایند واگذاری آنها صورت خواهد گرفت. به منظور تسریع در این امر، وزارت راه و شهرسازی متن پیشنهادی مورد نظر خود برای آیین نامه مذکور در ابتدای سال جاری (فروردین) به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد، لکن حسب آخرین اطلاع و پیگیری صورت گرفته پیش نویس این آیین نامه در سازمان مذکور نهایی نشده و برای تصویب به هیات وزیران ارسال نشده است.
عملیات تامین مالی پروژه آزادراه تهران شمال به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال نهایی شد
غفاری در خصوص استفاده از سایر روشها و ابزارهای تامین مالی برای جلب سرمایه بخش غیر دولتی هم یادآور شد: یکی دیگر از این روشها استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژههای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی است که بستر آن بند «و» تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور است که در این راستا برای اولین بار در تاریخ فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی تعداد ۳۴ پروژه ریلی و آزادراهی اولویتدار وزارت متبوع شناسایی و ۱۸ گزارش توجیهی فنی و مالی از پروژههای مذکور تهیه و به شرکتهای تامین سرمایه جهت بررسی توجیهپذیری طرحها و تعیین نحوه تامین مالی ارسال شده است که از این میان تعداد ۷ پروژه شامل آزادراه تهران- شمال (منطقه ۲و۳)، آزادراه اهواز- اندیمشک، آزادراه مرند - بازرگان، آزادراه امامزادههاشم- بندرانزلی، ریلی شیراز- بوشهر، ریلی گرگان – بجنورد - مشهدو بزرگراه کوار – فیروزآباد - جم به تایید رسیده و گزارشهای آنها جهت اخذ مجوزهای قانونی و تایید نهایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. تامین مالی از محل بازار سرمایه برای پروژه آزادراه تهران شمال و به عنوان اولین پروژه در این حوزه در دست اقدام بوده و عملیات تامین مالی آن به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال نهایی شده است.
وی با بیان اینکه غالب مواردی که اعلام شد در خصوص جبران کاستیهای بودجهای و کمبود تخصیص اعتبارات مصوب در قالب قوانین بودجه ای سنواتی بوده است که از طریق جذب سرمایه و جلب مشارکت سرمایهگذاران بخش خصوصی و فاینانس داخلی از طریق بانکها و ... صورت گرفته است، افزود: تامین اعتبارات بودجهای در قالب اعتبارات مندرج در پیوست یک قانون بودجه سال جاری، ردیفها و تبصرههای قانونی صورت گرفته و میزان اعتبارات تملک دارائیهای سرمایهای پیوست یک قانون بودجه به مبلغ ۲۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که با پیگیریهای مستمر منجر به اخذ تخصیص به مبلغ ۵ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین ابلاغ اعتبارات ردیفهای متفرقه به مبلغ ۳۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار پیشبینی شده در تبصرههای قانون بودجه در بخش حمل و نقل در مجموع به میزان ۳۴ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان است.
غفاری افزود: از کل این اعتبار (تبصرههای قانون بودجه) مبلغ ۹۱۲۰ میلیارد تومان از طریق بند ز تبصره یک موضوع قیر، ۲۳ هزار میلیارد تومان از محل بند (الف) تبصره (۱۱) (موضوع تهاتر و فروش اراضی از طریق مزایده و واریز به صندوق توسعه مسکن)، ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل بند (ی) تبصره (۱۱)- اجرایی شدن قانون جهش تولید مسکن مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی تامین میشود.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص مابقی اعتبارات موضوع تبصرههای قانون بودجه اعلام کرد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان از طریق بند و تبصره ۲ سود قابل تقسیم سالیانه شرکتها و سازمانهای دولتی تابعه، ۶۰۰۰ میلیارد تومان از طریق بند (ی) تبصره (۲) - واگذاری سهام شرکتهای دولتی برای کمک به راههای روستایی، ۳۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بند (ب) تبصره (۵) -پرداخت ۳۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران راههای روستایی، ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل بند د تبصره ۵ اسناد خزانه برای بازآفرینی شهری بافتهای فرسوده پیرامون حرمهای مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، و حضرت احمد ابن موسی (ع)، ۱۵۰ میلیارد تومان از محل بند (ج) تبصره (۱۰)- افزایش تعرفه جریمههای رانندگی (جهت اصلاح راههای روستایی و معابر در نقاط حادثهخیز بین شهری، ایمنسازی، اصلاح هندسی و حذف نقاط حادثهخیز در تقاطعها و راههای روستایی و شهری و جادهای)، ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق بند (ب) تبصره (۱۱) (موضوع مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول و همچنین تغییر کاربری و فروش زمینهای مازاد و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط بند (ط) تبصره (۱۱)- توسعه سامانههای بخش مسکن از جمله سامانه ملی املاک و اسکان کشور، سامانه ثبت نام و پالایش متقاضیان و سامانه نظارت(کنترل) طرح (پروژه) برنامههای تولید مسکن تخصیص مییابد.
بهرهبرداری از قطعه زاهدان – خاش به طول ۱۶۲ کیلومتر در شهریورماه سال جاری
وی درباره آخرین وضعیت راهآهن چابهار- زاهدان نیز اعلام کرد: این پروژه در دو فاز در حال پیگیری و انجام است؛ فاز نخست اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با تکمیل این پروژه گام بزرگی برای توسعه استان سیستان و بلوچستان در کل اقتصاد کشور برداشته خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر ۶۰ درصد است و با دستور رییسجمهور محترم برای تخصیص وام صندوق توسعه ملی کار سرعت گرفته است. زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام است و با تلاشهای شبانه روزی صورت گرفته انشاءالله قطعه زاهدان – خاش به طول ۱۶۲ کیلومتر در شهریورماه سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید و با این اتفاق شهر خاش به شبکه ریلی متصل خواهد شد و مابقی پروژه این فاز نیز با هزینه معادل ۳۰۰ میلیون یورو ظرف دو سال آتی به بهرهبرداری خواهد رسید.
پروژه در دو فاز در حال پیگیری و انجام است؛ فاز نخست اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با تکمیل این پروژه گام بزرگی برای توسعه استان سیستان و بلوچستان در کل اقتصاد کشور برداشته خواهد شد
غفاری توضیح داد: ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود ۹۰۰ کیلومتر است که عملیات اجرایی چهار قطعه آن آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن در حدود ۱۰ درصد است. با تکمیل این فاز کریدور ریلی شمال-جنوب شرق کشور تکمیل خواهد شد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت پایش مصوبات سفرهای ریاست جمهوری به استانهای کشور افزود: از ۳۱ سفر انجام شده تاکنون تعداد ۲۶ مصوبه سفر به این وزارتخانه ابلاغ شده است که این تعداد مصوبه در مجموع با ۴۲۱ بند دربرگیرنده ۵۴۲ تکلیف برای سازمانها و شرکتهای تابعه است و این موضوع از طریق سامانه پایش مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور به دستگاههای تابعه ارجاع شده و دستگاههای مذکور موظفاند در مقاطع ماهانه آخرین اقدامات و عملکردهای مربوطه را در سامانه مزبور درج و ثبت کنند.
راهاندازی سامانه «پایش مصوبات سفرهای استانی» در وزارت راه و شهرسازی
غفاری در توضیح سامانه مذکور اشاره کرد: این معاونت با تعهد کامل به تلاش حداکثری برای تحقق منویات ریاست محترم جمهور به منظور تحقق هرچه سریعتر اهداف تعیین شده در سفرهای استانی و تعهدات پیشبینی شده در مصوبات ابلاغی، از سال گذشته همزمان با اوج سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری، با بسیج امکانات و صرف قریب به ۵۰۰ نفر-ساعت کار کارشناسی و جلسات متعدد مدیریتی، نسبت به طراحی و راهاندازی و عملیاتی کردن سامانه «پایش مصوبات سفرهای استانی» با هدف پایش روزآمد و هوشمندانه مصوبات سفرهای استانی و رفع سریع هرگونه موانع احتمالی در تحقق به موقع مصوبات مذکور اقدام کرده است.
وی ادامه داد: مهمترین اقدامات به عمل آمده در این سامانه پایش مصوبات سفرهای استانی در وزارت راه و شهرسازی شامل طراحی سامانه مذکور به منظور رصد، پایش و پیگیری مستمر تعهدات، تأمین منابع مالی و پیشرفت فیزیکی هدفگذاری شده برای پروژههای حوزه وزارت راه و شهرسازی در مصوبات ابلاغی، از بهمنماه سال گذشته شروع و در ابتدای سال جاری بصورت رسمی راهاندازی و ثبت اطلاعات شد، ثبت اطلاعات پایهای به تفکیک بندهای مصوبات، نوع پروژه، اعتبار مربوط و عملکرد آن، درج تابلو روزشمار برای هریک از پروژههای مصوب سفرهای استانی و تحلیل وضعیت روز آنها در قالب رنگبندی (سبز، قرمز، زرد) نسبت به زمان خاتمه آن، طراحی بخشهای مهم مدیریتی مختلفی از جمله داشبورد مدیریتی و امکان اخذ فوری گزارشات خروجی متنوع به تفکیک استانها، دستگاه تابعه، عنوان موضوع و... و همچنین به صورت تجمیعی در قالب انواع نمودارها و امکان نمایش تعداد مصوبات سفر، اعتبارات مصوب و تخصیص آنها به تفکیک استان در قالب سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) در صفحه مدیریتی و داشبود سامانه هستند.
تصویب بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف در سفرهای استانی رئیس جمهور برای حوزه راه و شهرسازی طی سالهای ۱۴۰۱-۱۴۰۳
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف در سفرهای استانی رئیس جمهور محترم برای حوزه راه و شهرسازی طی سالهای ۱۴۰۱-۱۴۰۳ تصویب شده و امید است با تخصیص کامل و بهموقع اعتبارات، شاهد تحول قابل توجهی در تکمیل و توسعه زیرساختهای حمل و نقلی کشور، معطوف به اولویتهای مردمی در استانهای مختلف کشور باشیم.
۳۲۳ پروژه در حوزه راه و شهرسازی با اعتباری ریالی بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان و اعتبار ارزی ۴.۲۳ میلیون یورو به بهرهبرداری میرسد
غفاری در خصوص پروژههای قابل افتتاح هفته دولت نیز افزود: در مجموع ۳۲۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان و اعتبار ارزی ۴.۲۳ میلیون یورو در زمینه احداث انواع راه و خط دوم ریلی، ساخت و آسفالت راههای روستایی، آسفالت راههای شریانی، توسعه و تجهیز بنادر، احداث ساختمانهای خدماتی روبنایی و زیربنایی (از قبیل مدرسه، مسجد، پارک، شبکه آب و فاضلاب و ...) به بهرهبرداری خواهد رسید.