شناسهٔ خبر: 114938 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد؛

افتتاح ۳ هزار و ۲۶ واحد مسکونی همزمان با هفته دولت/کار ۱۶ ساله را یک ساله تمام کردیم

ببینید | نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن از افتتاح ۳ هزار و ۲۶ واحد باقی مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن، همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا فخاری، مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری که امروز در محل وزارت‌ راه و شهرسازی برگزار شد، طرح نهضت ملی مسکن را یکی از ظرفیت‌های بزرگ و مهم دولت سیزدهم دانست که از لحاظ کمیت قابل اندازه‌گیری است.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اهتمام ملی برای تحقق برنامه دولت در خصوص تامین ۴ میلیون مسکن گفت: خط مقدم این طرح، استانداران و روسای دستگاه‌ها در سطح استان‌ها هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از ابتدایی ترین موضوعات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن را مدل‌سازی مربوط به چگونگی اجرای طرح در ابعاد مالی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و به ویژه جغرافیایی با توج به سطح توزیع جمعیت کشور دانست که باید در ساخت ۴ میلیون واحد مسکن باید به آن توجه شود.

فخاری ادامه داد: از دیگر موضوعات مهم طرح نهضت ملی مسکن چگونگی تامین زمین بود که سازمان ملی زمین و مسکن با کار جهشی نسبت به طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی، اقدام ۱۰۰ درصد اجرایی در فاصله ۱۶ سال را ظرف مدت یک سال انجام داد.

وی افزود: تامین یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طول یک سال انجام شد که در دولت های قبل طی ۱۶ سال تامین می‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ۲۳ هزار هکتار از اراضی مستعد برای این طرح در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفت که واحد مسکونی برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را پوشش می‌داد و از این میزان حدود ۶ هزار و ۱۳۴ هکتار اراضی در قالب ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن باید توسط دستگاه‌های دیگر آزادسازی شود که بر اساس دستور رئیس جمهور تعیین تکلیف آن تا پایان شهریور فرصت دارد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان وزارت راه و شهرسازی با سازمان ملی ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز برای شفاف‌سازی و پشتیبانی در خصوص انتقال اسناد اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها به کمک وزارت راه و شهرسازی می‌آید.

فخاری خاطر نشان کرد: ۷ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی در مرحله توافق‌نامه با مالکین بخش خصوصی و تعیین وضعیت قرار دارند.

شناسایی۳ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی مستعد برای ایجاد شهرک‌ها

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن از شناسایی ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی مستعد برای ایجاد شهرک‌ها خبر داد و افزود: از این میزان یک هزار و ۳۳۸ هکتار ابلاغ شده و در دستور کار استان‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: ۳۵ هزار هکتار از اراضی متعلق به دولت که قابلیت الحاق به شهرها را دارد در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها قرار دارد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را پوشش خواهد داد و ما را در نقطه اطمینان برای پوشش کامل طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌دهد.

فخاری در خصوص تعهداتی که نسبت به تکمیل واحدهای باقیمانده از پروژه مسکن مهر وجود دارد، خاطر نشان کرد: مسئولیت مستقیم تکمیل یک میلیون و ۱۸۹ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده، بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که قرارداد ۵۹۳ هزار و ۶۰۰ واحد به صورت سه جانبه میان وزارت راه و شهرسازی، پیمانکار و بهره‌بردار منعقد شده است.

به گفته فخاری آنچه تا امروز به صورت ساخت دولتی سه جانبه انجام شده، ۵۴۸ هزار و ۲۴۴ واحد است و ۴۵ هزار و ۴۳۹ واحد نیز نیمه ساخت است که با مسائل حقوقی و جانبی مواجه شده یا فاقد متقاضی بوده است.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در دولت سیزدهم تلاش کردیم امور روبنایی مورد نیاز پروژه‌های نهضت ملی مسکن را نیز تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس در برنامه‌های اجرایی خود با ۱۱۴ میلیارد تومان، ساخت ۳ هزار و ۳۸۷ واحد را خاتمه دادیم.

فخاری همچنین به تکمیل ۲ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی از مسکن مهر و ۵۸۶ واحد از طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در مجموع ۳ هزار و ۲۶ واحد آماده افتتاح همزمان با هفته دولت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ۶۵ میلیارد تومان از ابتدای دولت سیزدهم برای تکمیل سرانه‌ها هزینه کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: ساخت ۵۴ واحد مدرسه، ۲۱ باب کلانتری و ۴۱ پروژه مسجد، کتابخانه و مراکز درمانی را در دستور کار داریم.

در ادامه جلسه، فخاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تامین زمین از سایر دستگاه‌ها اظهار کرد: ما بر اساس قانون مکلف به اخذ اراضی دولتی مستعد برای ساخت نهضت ملی مسکن از سایر دستگاه‌ها هستیم.

وی افزود: این اراضی در طول سالیان گذشته و بر اساس طرح و برنامه‌های توجیه پذیر و مصوب شده، در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته و طبیعی است و این قانون برای دستگاه‌ها مقداری غافلگیرانه بود.

شناسایی ۷ هزار هکتار از اراضی مازاد متعلق به دستگاه‌های دولتی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر حدود ۷ هزار هکتار از اراضی متعلق به بخش‌های مختلف دولت شناسایی شده و بیش از ۵۰۰ هکتار از آن‌ها با همکاری دستگاه‌ها انتقال یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس تذکر جدی رئیس جمهور ما در تلاشیم تا اراضی دستگاه‌های دولتی را برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن به کار گیریم.

وی اضافه کرد: بخش‌های محدودی از جمله صنایع برای واگذاری اراضی همکاری کردند اما در بخش‌های زیرمجموعه وزارت علوم این اتفاق کمتر رخ داده است.

گفتنی است نشست خبری معاونان حوزه مسکن با موضوع ارائه عملکرد یک‌ساله به مناسبت بزرگداشت هفته دولت،

امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.