شناسهٔ خبر: 114944 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در دیدارِ وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند مطرح کرد؛

آماده انعقاد قرارداد بلندمدت با هند برای توسعه بندر چابهار هستیم/ می‌توانیم با کمک هند ظرفیت‌های بالقوه بندر چابهار را فعال کنیم

ببینید | دیدار سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی آمادگی کشورمان را برای انعقاد قرارداد بلندمدت با هند با هدف توسعه بندر چابهار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن خوشامدگویی به وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند، آمادگی دولت ایران را برای انعقاد قراردادی بلندمدت با هدف سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار جهت فعال‌تر کردن کریدور شمال - جنوب و توسعه ترانزیت کالا از این بندر اعلام کرد.

قاسمی با بیان اینکه بندر چابهار ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد، گفت: ایران می‌تواند با کمک هند این ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل دربیاورد.

وی پیشنهاد کرد ظرف دو ماه فرآیند بررسی‌های فنی، حقوقی و کارشناسی برای انعقاد قراردادی بلندمدت انجام و پس از حصول توافقات اولیه بین کارشناسان دو طرف، قرارداد یادشده بین وزرای حمل و نقل ایران و هند منعقد شود.

وی هند را کشوری مهم و بزرگ خواند که نقشی اساسی در ترانزیت کالا در منطقه می‌تواند ایفا کند و ابراز امیدواری کرد ظرف مدت یادشده قرارداد یادشده بین دو کشور با موضوع سرمایه‌گذاری در بندر چابهار انعقاد یابد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در موضوع پسکرانه بندر ما دو مسیر جاده‌ای و ریلی را در دست ساخت داریم که البته سرعت پیشرفت آن کم است؛ با این حال چنانچه هندی‌ها آماده باشند، امکان سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد.

در این نشست همچنین سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران و هند، سفر خود به ایران را تاکیدی بر اهمیت بندر چابهار برای توسعه ترانزیت کالا در منطقه خواند و گفت: ما در این مدت در زمینه تبلیغات جهت کشتیرانی در چابهار فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم که شرکت‌هایی از ژاپن و کره جنوبی از این روند استقبال کرده‌اند.

وی افزود: بندر چابهار می‌تواند مسیر، هزینه و زمان حمل و نقل کالاها را در منطقه کاهش دهد. ما با دستور رئیس جمهوری هند، آقای مودی، به دنبال ارتقای روابط اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری در این بندر هستیم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک بندر چابهار را به یکی از بنادر مهم جهان تبدیل کنیم.

همچنین گددام دارمندرا، سفیر هند در ایران در این نشست با اشاره به اهمیت توسعه تجارت دریایی برای هند، بندر چابهار را نقطه‌ای مهم در ترانزیت کالا برای این کشور توصیف کرد و گفت: ما در حال افزایش اطلاعات خودمان درباره کاربردهای بندر چابهار برای ترانزیت کالا هستیم.

همچنین علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست گفت: با توجه به گذشت ۶ سال از شروع همکاری با هند در بندر چابهار، ضروری است ظرفیت‌های این بندر برای هر دو کشور به صورت بالفعل درآید.

وی با بیان اینکه انتظار دولت ایران افزایش سرعت همکاری مشترک با هند در این رابطه است، افزود: با توجه به حجم گسترده‌ای که در تجارت خارجی بین روسیه و هند وجود دارد، توقع ما این است که بخشی از این تجارت از طریق بندر چابهار صورت گیرد؛ کما اینکه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری قریب به یک میلیارد دلاری ایران، دارای امکانات زیربنایی و روبنایی مناسبی شده است.

صفایی گفت: در قرارداد بلندمدت که انشاالله در آینده بین دو کشور منعقد می‌شود، مباحث سرمایه‌گذاری و افزایش ترانزیت بندر به عنوان عاملی برای افزایش ترانزیت کالا باید مد نظر قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران گفت: هندی‌ها تاکنون ۶ دستگاه جرثقیل وارد بندر چابهار کرده‌اند که حجم اعتبار این ماشین آلات حدود ۲۰ میلیون دلار است اما نسبت به توقعی که در رابطه با سرمایه‌گذاری طرف هندی وجود دارد، بسیار کم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این سرمایه‌گذاری هم در زیرساخت‌ها و هم در روساخت‌ها و تجهیزات و همچنی در حمل و نقل چندوجهی در رابطه با زیربناهای ریل و جاده باید بسیار بیشتر از آنها افزایش پیدا کند تا بتوانیم یک بندر بهره‌ور با پسکرانه‌های بسیار موثر داشته باشیم.

در پایان این نشست، یادداشت تفاهم در خصوص به رسمیت شناختن متقابل گواهینامه‌های شایستگی دریانوردان در سفرهای نامحدود بین دولت جمهوری هند و دولت جمهوری اسلامی ایران، بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند مبادله شد.