شناسهٔ خبر: 115010 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

طرح جامع شهر بروجن به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید

بروجن شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح جامع شهر بروجن را مورد بررسی و تصویب قرار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۹ طرح جامع شهر بروجن مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان چهار محال و بختیاری را پیرو صورتجلسه مورخ ۱/۴/۱۴۰۱ کمیته فنی شماره ۱ مورد بررسی و تصویب قرار داد و مقرر کرد:

سقف جمعیت و افق طرح:

۱- مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در خصوص جمعیت شهر معادل ۷۱ هزار و ۳۵۲ نفر برای افق سال ۱۴۱۰ مورد تائید قرار گرفت.

محدوده شهر و کاربری اراضی آن:

۲- بنا بر مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با الحاق منفصل روستای اسلام آباد (صادقیه) در جنوب شهر در حد مصوبه مرجع استانی موافقت شد.

۳- ضمن مخالفت با الحاق باغات ۱۶۶ هکتاری موسوم به سیاسرد در جنوب روستای صادقیه به محدوده، مقرر شد با هدف کنترل موج فزاینده ویلاسازی در این باغات، طرح ویژه‌ای با رویکرد حفاظت و صیانت از باغات سیاسرد (به عنوان عرصه باغی واقع در حریم شهر) تهیه و پس از تائید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تائید شورای عالی برسد. تبیین سازوکار نحوه برخورد با تخلفات ساختمانی صورت گرفته در این اراضی و چگونگی اخذ حقوق دولتی وعمومی از جمله عوارض متعلقه موضوع کمیسیون‌های تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و ماده ۱۰۰، از جمله ارکان طرح مذکور درحوزه مدیریت و اجرا خواهد بود. بدیهی است هر گونه احداث بنا و مستحدثات، تفکیک و دیوارکشی جدید در اراضی مذکور موقوف به تصویب طرح ویژه خواهد بود.

۴- ضمن مخالفت با الحاق اراضی زراعی در غرب شهربه محدوده مقرر شد با توجه ویژه به موقعیت تصفیه‌خانه فاضلاب و تائید کارگروه امور زیربنائی استان حدود ۷۰ هکتار از اراضی مستعد و مناسب با مالکیت قطعی دولت در شمال شهر جایگزین اراضی حذف شده، شوند.

۵- در راستای سیاست‌های تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن از منابع داخلی محدوده شهر و با توجه به وجود عرصه‌های وسیع با مالکیت اوقافی در داخل محدوده مقرر شد توافقات لازم بین اداره کل راه و شهرسازی استان و متولیان موقوفه انجام و پس از تائید سازمان ملی زمین مسکن در طرح مصوب جایگزین شود.

تبصره ۱: در صورت عدم حصول توافق مورد تائید سازمان ملی زمین و مسکن کاربری مصوب در شورای برنامه‌ریزی استان ملاک اعمال در نقشه ابلاغی خواهد بود.

تبصره ۲: تامین سرانه‌های خدماتی و فضای سبز تا حداقل مذکور در مصوبه شورای عالی ضروری است.

۶- تدقیق محدوده بافت تاریخی در اسناد و مدارک طرح منعکس و ضوابط ملاک عمل درآن به ضوابط اعلامی توسط میراث فرهنگی مستند شود. همچنین آخرین مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خصوص محدوده هدف بازآفرینی شهر در اسناد طرح منعکس شود.

۷- ضمن اخذ آخرین نقشه حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های متداخل با محدوده شهر و انعکاس آن در اسناد طرح سند جمع‌آوری و مدیریت آب‌های سطحی و سیلاب به عنوان سند پشتیان به اسناد طرح افزوده شود.

۸- با توجه به مجاورت قطب صنعتی مصوب موجود با محدوده شهر، هرگونه توسعه آتی شهر به سوی قطب صنعتی ممنوع است.

حمل و نقل و ترافیک:

۹- با احداث رینگ‌های پیشنهادی در جنوب و شرق شهر، با توجه به وجود کمربندی و کنارگذر موجود و مصوب (در حال اجرا) در شمال و شرق و تکافوی آنها برای تسهیل تبادلات برون شهری بروجن با اصفهان و شهرکرد و یاسوج مخالفت می‌شود.

۱۰- سند شبکه حمل و نقل عمومی شهر شامل مسیرهای پیاده‌راه، محورهای اصلی، ایستگاه‌ها و پایانه‌های اصلی-فرعی و تبادلی به عنوان سند پشتیبان ارائه شود.

سند پهنه‌بندی حریم شهر:

۱۱-  حریم شهر بر اساس آخرین  نقشه مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تایید است.

۱۲- با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر تصویب منطقه نمونه گردشگری سیاسرد در سطح استانی، و از طرفی عدم وجود طرح مصوب شورای عالی و مشخص نبودن مساحت و حدود دقیق آن، محدوده مربوط به منطقه نمونه گردشگری در نقشه پهنه‌بندی حریم حذف و تا تصویب طرح جامع منطقه نمونه، موقعیت منطقه به صورت شماتیک در سند پهنه‌بندی حریم نمایش داده شود.

۱۳- خط انتقال گاز منشعب از خط اصلی فرادنبه و حریم آن در اسناد و مدارک منعکس شود.

۱۴- محدوده دقیق اراضی دولتی مربوط به «طرح مجموعه خدماتی جاده گندمان» پس از کنترل دقیق و تائید توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در سند پهنه‌بندی منعکس شود. بدیهی است مسئولیت انطباق سطح اراضی با طرح مصوب در مرجع استانی و همچنین «آئین‌نامه نصاب واگذاری اراضی» به عهده اداره کل راه و شهرسازی استان خواهد بود.

ضوابط و مقررات:

۱۵- در جدول ضوابط و مقررات تراکمی شهر، سطح اشغال ۱۰۰ درصدی  به ۸۰ درصد تعدیل شود.

تبصره: در بافت فرسوده آخرین مصوبه کمیسیون ماده ۵  ملاک عمل است.

پدافند غیرعامل:

۱۶- مطالعات پدافند غیرعامل در انطباق با دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل مصوب ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ شورای عالی شهرسازی و معماری در محورهای ۲۲ گانه مذکور در حریم و محدوده شهر ارایه شود.