شناسهٔ خبر: 115110 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در اولین نشست روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح شد؛

خیز بلند راهداری برای ایجاد درآمدهای پایدار/ ارتقاء ایمنی راه‌ها در سایه افزایش تعامل دستگاه‌ها

در جمع امانی خیز بلند راهداری برای ایجاد درآمدهای پایدار، ارتقاء ایمنی راه‌ها در سایه افزایش تعامل دستگاه‌ها و هزینه‌کرد هفت درصد تولید ناخالص کشور در راستای تصادفات از مواردی بود که در اولین نشست روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در اولین نشست روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت:‌ سوانح رانندگی در کشور روندی کاهشی به خود گرفته است، لذا برای حفظ شرایط و هر چه بیشتر کاهشی کردن روند تصادفات، بالا بردن نظارت‌ها، مراقبت‌ها و افزایش تعامل دستگاه‌های متولی ضروری است.

وی با اشاره به نقش عواملی مانند خرابی آسفالت، جداکننده‌ها، روشنایی و علائم ایمنی در وقوع سوانح رانندگی عنوان کرد:  در کشور ۳۵ هزار کیلومتر راه شریان اصلی وجود دارد که ۹۰ درصد اقتصاد جامعه اعم از بار، مسافر و ترانزیت از این طریق انجام می‌شود.

خیز بلند راهداری برای ایجاد درآمدهای پایدار

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به شاخص جهانی نگهداری راه‌ها، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای نگهداری مطلوب راه‌ها نیاز است که این میزان اعتبار موجود نیست.

امانی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته میزان اعتبار ملی و استانی برای محورهای مواصلاتی به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید، اظهار کرد: از این میزان دو هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل و هشت هزار میلیارد تومان به حوزه راه‌ها اختصاص یافته است.

وی افزود با توجه به عدم سنخیت موجود بین منابع اعتباری مورد نیاز در حوزه راهداری و حجم فعالیت لازم در این بخش، به دنبال ایجاد منابع درآمدی پایدار هستیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: با توجه به دستور رییس جمهور مبنی بر تامین اعتبار مورد نیاز برای رفع نقاط پر تصادف زدر محورهای مواصلاتی کشور، با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

امانی در خصوص تامین قیر برای محورهای مواصلاتی، گفت: قیر مصوب سال گذشته مجلس در نیمه دوم سال اختصاص یافت اما با توجه به آغاز فصول سرد سال، امکان تخصیص آن به بسیاری از استان‌های سردسیر کشور وجود نداشت، بنابراین در حالی خانه ملت امسال نسبت به تامین قیر در نیمه نخست سال وعده داد که با وجود همه پیگیری‌های صورت گرفته، طی روز گذشته تنها بخشی از سهمیه محقق شد.

وی با اشاره به دشواری‌های کار در بخش راه، ادامه داد: قوانین بسیار خوبی مانند قانون جرائم در حوزه راه وجود دارد اما عمدتا اجرایی نشده یا به طور کامل و مطلوب محقق نمی‌شوند.

اعتبار قانون جرائم تخصیص یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر چه سال گذشته مجموع اعتباری که باید از محل قانون جرائم اختصاص می‌یافت یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود،‌ اما از این میزان تنها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مصوب شد و در نهایت ۵۰ هزار میلیارد تومان تخصیص یافت.

امانی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها با پذیرش مسئولیت در حال اجرای فعالیت در همه حوزه‌ها بوده و خدمات‌رسانی را به تامین بودجه محدود و خلاصه نکرده‌ایم، گفت: در همین راستا اکنون ۹ هزار پروژه عمرانی با قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در کشور در حال اجرایی شدن است، در حالیکه میزان بدهی ما به پیمانکاران حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

افزایش صددرصدی ترانزیت

وی با اشاره به مشکلات حوزه راهداری در سال گذشته، تصریح کرد: با وجود همه مشکلات موجود در کشور، قریب به ۵۱۵ میلیون تُن جابه‌جایی کالا صورت گرفت که نسبت به سال گذشته، رشد هشت درصدی را نشان می‌دهد.

امانی سهم افزایش ترانزیت از ابتدا دولت سیزدهم تاکنون را صددرصد خواند و گفت: این امر به واسطه تلاش و سیاست دولت مبنی بر گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه محقق شده است، بر این اساس در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته حوزه ترانزیت افزایش ۳۳ درصدی را تجربه کرده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از جابه‌جایی۱۲۰ میلیون مسافربا ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: عمر ماشین‌آلات فعال در حوزه برون شهری کشور بیش از ۲۵ سال است و با وجود تلاش دولت‌های مختلف برای نوسازی این ناوگان، اما در مجموع ۲۰ هزار ناوگان برون شهری نوسازی شده است.

قوانین خوب اثرگذارتر از منابع اعتباری‌اند

امانی در بخشی از سخنان خود در مواردی تصویب قوانین خوب در مجلس را بسیار اثرگذارتر از تخصیص منابع اعتباری و بودجه‌ای دانست و گفت: در راستای نوسازی ناوگان، ثبت سفارش حدود ۲۷ هزار ناوگان انجام شده، از این تعداد ۱۷ هزار دستگاه به گمرک رسیده و بیش از ۱۰ هزار دستگاه آن ترخیص و بالغ بر چهار هزار دستگاه دیگر شماره‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال، قریب به ۱.۷ میلیارد تردد توسط دستگاه‌های ثبت پلاک در کشور به ثبت رسیده و این حجم ترافیک نیاز به تجهیز به ابزارهای روز را می‌طلبد، به همین منظور برای روزآمدی و ارتقاء تجهیزات حوزه ترافیک اقدامات اولیه برای ثبت دو هزار دوربین ثبت تخلف در حال انجام است.

امانی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی گفت: پیش‌بینی ستاد اربعین، خروج پنج میلیون زائر در کشور در ایام اربعین است که از این تعداد ۳۷۰ هزار سفر از طریق هواپیما و قطار و بخش حداکثری باقیمانده در جاده‌ها انجام می‌شود،‌ لذا براساس پیش‌بینی ما، ۳۵ درصد از جابه‌جایی زائران به مناطق مرزی از طریق ناوگان اتوبوسی انجام خواهد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از هزار میلیارد از اعتبارات سازمان راهداری برای مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی عراق صرف می‌شود، اظهار کرد: از سال گذشته کارهای عمرانی آغاز شده و امید است تا پیش از اربعین به اتمام رسیده و تکمیل شوند.

رئیس پلیس راهور فراجا: هفت درصد تولید ناخالص کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود

سرتیپ پاسدار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در اولین نشست روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، گفت: این نشست می‌تواند موجب افزایش همدلی و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در حوزه ایمنی راه‌ها، امدادرسانی و پیشگیری از حوادث شود.

وی افزود: شرایط کنونی در کشور در مقایسه با دهه‌های گذشته بسیار متفاوت شده است، اکنون ۵۴ میلیون نفر دارای گواهینامه بوده و بیش از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و بالغ بر ۲۹۰ هزار کیلومتر طول راه‌ها در کشور وجود دارد.

رئیس پلیس راهور فراجا میزان تردد و اقبال مردم به سفر را افزایشی خواند و بیان کرد: متغیرهای تاثیرگذار در افزایش سفرها شامل رشد جمعیت، وسایل نقلیه و ترددها شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که باید با اخذ ساختار و روش‌های مناسب و مدیریت صحیح ترافیک، ترددها تسهیل و ایمنی در راه‌ها ایجاد و مهمتر از همه سوانح ترافیکی و تصادفات منجر به فوت به طور اثربخشی کاهشی شود.

سردار هادیانفر عنوان کرد: متغیرهای تاثیرگذار در افزایش سفر در حال رخ دادن است و سالانه یک و نیم میلیون وسیله نقلیه به ناوگان فعال در کشور افزوده می‌شود، در حالی‌که طی چهار سال تنها هفت درصد وسایل از ناوگان فعال خارج شده‌اند.

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور با اشاره به اینکه افزایش خودرو در کشور، برخی از محورها و خیابان‌ها را به پارکینگ خودروها تبدیل کرده‌ است، گفت: با رشد وسایل نقلیه و تردد باید به زیرساخت‌های متناسب با این رشد توجه شود.
وی مدیریت، عامل انسانی، راه، خودرو عوامل محیطی را پنج عامل اصلی در وقوع تصادفات خواند و اظهار کرد: مدیریت کلان به عنوان یکی از مهمترین راهبرهای صحیح برای کاهش تصادف است و در برنامه‌های توسعه پنج ساله کاهش جانباختگان از شاخص‌های اصلی است؛ در این راستا در برنامه ششم توسعه سهم کاهش جانباختگان تصادفات ۳۱ درصد بود، اما این امر به دلایل مختلفی از جمله اجرایی نشدن بهینه عامل مدیریت کلان آنگونه که باید محقق نشد.

سردار هادیانفر بر ضرورت تحقق نقش دولت و اجرای تکالیف وزارتخانه‌ها در مدیریت کلان تاکید و اظهار داشتد: بر اساس آمارها ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات در صحنه حادثه فوت شده، شش درصد حین انتقال و ۴۳ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: بنابر این آمارها سالانه ۱۷ هزار نفر در مسیر انتقال و یا در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند، از این‌رو انتظار می‌رود وزارت بهداشت با ارتقاء و روزآمد کردن امکانات انتقال بیماران و تجهیزات بیمارستانی سهم مهم خود را در کاهش این آمار قابل توجه ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه هفت درصد از تولید ناخالص کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود، ادامه داد: بیمه‌ها سالانه هزاران میلیارد تومان هزینه بابت تصادف می‌پردازند و توجه به این آمارها بار دیگر در حکم تائیدی بر ضرورت ایفای نقش مدیریت کلان است.

 رئیس پلیس راهور فراجا عامل انسانی و راه را از دیگر موضوعات اصلی در وقوع تصادفات برشمرد، بر استمرار آموزش‌ها به منظور نهادینه‌سازی فرهنگ صحیح ترافیک در جامعه تاکید کرد و گفت: اگرچه خدمات بسیاری در حوزه‌ راه و محورهای مواصلاتی اجرایی شده است اما همچنان نقاط حادثه‌خیز و پر تصادفی در کشور وجود دارد، بنابراین می‌طلبد که دولت با تامین منابع بودجه‌ای سهم خوبی را در کاهش آمار وقوع تصادفات اجرایی کند.

سردار هادیانفر کیفیت و ایمنی خودروهای تولیدی در کشور را نامناسب خواند و عنوان کرد: قوانین و مقررات موجود در حوزه راه نیز بازدارنده نیستند، بنابراین مدیریت کلان، روزآمد کرد قوانین و ارتقاء سطح کیفی خودروها می‌تواند در کنار برنامه‌ریزی برای فرهنگسازی و رفع نواقص و نقاط پر خادثه راه‌ها سهم بسیار قابل توجهی در کاهش وقوع حوادث منجر به فوت و جرح داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگرچه سال گذشته شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه تعریف شده است اما همه این میزان اعتبار به حوزه‌های مرتبط با راه تخصیص نیافته است؛ لذا با این رویه نمی‌توان به کاهش مشکلات امیدوار بود.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: بیشترین آمار سفرها و به تبع آن بالاترین آمار تصادفات در شهریور ماه اتفاق می‌افتد، بنابراین با توجه به تلاقی این بازه زمانی با اربعین حسینی و خروج زائران از مرزهای کشور باید در کنار توجه به حمل و نقل و ایمنی ترددها و جاده‌ها، توجه به موضوعات مرتبط با افزایش سفرها در شهریور در اولویت کاری قرار گیرد.

در پایان این نشست مشترک ضمن قدردانی از خانواده شهداء سازمان راهداری و پلیس راه، از مدیران کل راهداری استان‌ها و پلیس راه استان‌ها تقدیر شد و مدیران برتر استانی درهر دو نهاد معرفی شدند.

انتهای پیام/