شناسهٔ خبر: 115123 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه ‌و مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد؛

تردد سالیانه بیش از ۱۳۰ هزار فروند کشتی در بنادر کشور/ بهره‌بردای از سیلوی بندری با ظرفیت حدود ۴۰۰ هزار تن در هفته دولت/ آغاز خط تولید روغن در بندر امام (ره) با ظرفیت روزانه ۴۰۰۰ تن؛ به‌زودی

علی اکبر صفایی همزمان با هفته دولت، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات و دستاوردهای این سازمان را در حوزه‌های بنادر و دریانوردی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی صبح امروز چهارشنبه دوم شهریورماه در برنامه تلویزیونی «سلام صبح به خیر» با موضوع تشریح اقدامات و دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت هفته دولت، گفت: بسیاری از فعالیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در عمق ۲۰۰ مایلی دریا که به عنوان منطقه انحصاری اقتصادی (EEZ) معروف است، اتفاق می‌افتد و درواقع بخش بنادر شاید ۳۰ درصد از حجم فعالیت‌های ما را شامل می‌شود.

انجام حدود ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار فروند کشتی متردد به بنادر کشور داشتیم که همگی به صورتی کاملا ایمن عملیات تخلیه و بارگیری خودشان را انجام داده‌اند. همین‌جا لازم است تاکید کنم که حدود ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا انجام می‌شود. این کشتی‌ها با شبکه بسیار گسترده رادیویی کنترل ترافیک دریایی (VTS) در ارتباط و درواقع تحت کنترل هستند. ما حتی خارج از ۲۰۰ مایل ساحلی خودمان، کشتیرانی بین‌المللی را تحت کنترل داریم.

صفایی به فعالیت‌های حوزه بنادر هم اشاره کرد و گفت: بنادر کشور مناطقی لجستیکی هستند که از تمام ابعاد فعالیت‌های اقتصادی کشور چه در بحث صادرات و چه واردات، پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر هم با توجه به سیاست‌های اصولی و صحیح دولت در زمینه تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه، ارتباطات بسیار خوبی در حوزه تجاری و دریانوردی شکل گرفته است و در حوزه ترانزیت کالا از بنادر هم رشد بسیار قابل توجهی داریم.

دو سیاست کلی در زمینه ایجاد، توسعه یا ارتقا بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در رابطه با ایجاد، توسعه یا ارتقا بنادر کشور دو سیاست کلی وجود دارد؛ اول سیاست‌های کلان راهبردی کشور برای افزایش تجارت خارجی است که در این زمینه تاکید ما البته بیشتر روی بنادر بزرگ است. سیاست دوم، سیاست‌های ملی است که بر اساس آن نسبت به ایجاد یا توسعه بنادر محلی و منطقه‌ای اقدام می‌کنیم. در بعضی جاها واقعا ساخت یک بندر می‌تواند برای جمعیت زیادی از مردم آن شهر ساحلی هم شغل ایجاد کند و هم آنها را در حوزه تجارت چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم مشغول به کار کند.

وی اضافه کرد: ما در حال حاضر بندر شهید رجایی را در حوزه کانتینری و بندر امام (ره) را در حوزه کالاهای فله توسعه می‌دهیم. به عنوان مثال و با توجه به اهمیت مبحث تامین کالاهای اساسی برای مردم، ما هم‌اکنون در حال تکمیل سیلوهایی با ظرفیت حدود ۸۰۰ هزار تن در بنادر کشور هستیم که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن آن در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

۲۴ میلیون تن ذخیره کالاهای اساسی در بنادر کشور

صفایی گفت: ما از طریق بنادر و در یک سال اخیر ۲۵ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور کرده‌ایم و این در حالی است که در سال‌های گذشته این اعداد ۶ یا ۷ میلیون تن بود. با توجه به بحرانی که در بحث اوکراین ایجاد شد، برای اینکه مردم هیچگونه نگرانی نسبت به تامین کالاهای اساسی از قبیل گندم، جو، روغن، شکر، سویا و ... نداشته باشند، دولت سیاست بسیار خوبی اتخاذ کرد و بحمدالله هم‌اکنون ۲۴ میلیون تن ذخیره کالاهای اساسی داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: الان روی اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یک بندر بزرگ در سواحل مکران متمرکز شده‌ایم. مطالعاتمان را آغاز کرده‌ایم و از آنجا که زمین در اختیار وزارت نفت است، به محض اینکه زمین را در اختیار ما قرار دهند، فعالیت اجرایی برای ساخت این بندر بزرگ را آغاز خواهیم کرد.

وی در عین حال با اشاره به اهمیت بنادر کوچک در حوزه تجارت دریایی با سایر کشورها، گفت: به عنوان مثال الان بندر کوچک دیّر به یک قطب تجارت مواد غذایی با قطر تبدیل شده است و به سرعت در حوزه توسعه این بندر از قبیل ساخت اسکله‌ها و انبارهای جدید کار می‌کنیم. از این قبیل بنادر، توسعه و تکمیل بیش از ۱۵ بندر را یا شروع کرده‌ایم یا به زودی شروع می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تاکید کرد: در چند ماه گذشته تلاش کرده‌ایم با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در بنادر کشور،  تجارت خارجیِ کشورهای همسایه جنوبی و یا در شرق مثل هند و پاکستان را با کشورهای همسایه شمالی و یا در غرب به همدیگر وصل کنیم. درواقع ما هم می‌توانیم صادرات خودمان را به این کشورها داشته باشیم و هم به عنوان یک محور عمل کنیم تا این کشورها به هم وصل شوند و ما محور ترانزیت کالاهای آنها باشیم.

رشد ۱۵۰ درصدی در ترانزیت برخی کالا با کشورهای همسایه شمالی

صفایی ادامه داد: در بنادر شمالی و در مبادلات تجاری با کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان در برخی از کالاها رشد ۱۵۰ درصدی را در ترانزیت کالا شاهد هستیم. در مجموع در یک سال گذشته شاهد رشد ۴۶ درصدی در ترانزیت کالا از بنادر بوده‌ایم. برای اینکه تجارت دریایی را تقویت کنیم، ۷ خط کشتیرانی مستقیم ایجاد کرده‌ایم؛ مثلا بین هند و چابهار، بین عمان و بندرعباس. یا مثلا در دریای خزر ما ۵۳ شناور داشتیم که بعد از روسیه جایگاه دوم را از این نظر داشتیم ولی در همین مدت کوتاه ۱۲ فروند کشتی توسط بخش خصوصی تامین شد که ۸ فروند آن وارد شد و ۴ فروند هم دارد ساخت می‌شود و ۲ فروند دیگر هم دارد خریداری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایجاد خط کشتیرانی منظم در دریای خزر برای اولین بار بین بندر اوکتائو، بندر آستاراخان و بندر ماخاچ قلعه در روسیه و قزاقستان از یک طرف و بنادر شمالی ما شامل بندر انزلی، بندر امیرآباد و بندر نوشهر از طریف دیگر، از دیگر اقدامات در همین زمینه بوده است.

آغاز خط تولید روغن با ظرفیت ۴۰۰۰ تن در بندر امام (ره)؛ به‌زودی

وی اضافه کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم ما در همین هفته دولت بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه را افتتاح خواهیم کرد. الان بنادر ما که زمانی صرفا محل تخلیه و بارگیری کالاها بود، الان به محل تولید کالاها هم تبدیل شده است؛ به عنوان مثال در یکی از همین پروژه‌ها ما تولید ۴۰۰۰ تن روغن را در بندر امام خمینی (ره) در دستور کار قرار داده‌ایم که یک سوم نیاز کشور را تامین می‌کند.