شناسهٔ خبر: 115132 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت اعلام کرد:

مذاکره با روسیه برای مشارکت در راه‌آهن رشت- آستارا/تکمیل پروژه رشت- آستارا نیازمند منابع مالی پایدار است

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به بازدید هیات کارشناسی-فنی روسی از پروژه راه‌آهن رشت- آستارا از انجام مذاکراتی برای مشارکت روسیه در طراحی، احداث و تامین مالی این مسیر ریلی خبر داد.

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایران را دارای ظرفیت‌های بالای ترانزیت ریلی دانست و گفت: یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی ساخت و تقویت کریدورهای ترانزیتی ریلی درکشور است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به ایران و مذاکراتی که در سطح مقامات عالی رتبه دو کشور انجام شده و همچنین تاکید و دستور معاون اول ریاست جمهوری به وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در ساخت راه‌آهن رشت- آستارا، میزبان هیات کارشناسی-فنی از روسیه هستیم و این هیات برنامه انجام بازدیدها و مذاکرات برای همکاری در ساخت خطوط ریلی دارند.

خطیبی خاطر نشان کرد: هیات کارشناس-فنی روسی به بازدید جامع و کاملی از مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه‌آهن رشت- آستارا پرداخته و ارزیابی‌های فنی و کارشناسی انجام دادند.

وی افزود: این هیات روسی مشخصات فنی، آیین‌نامه‌ها، استانداردها و مصالح مورد نیاز این پروژه را نیز بررسی کردند و با توجه به شرایط خاص این پروژه و اهمیت آن در کریدور شمال-جنوب تمایل کشور روسیه به همکاری در تکمیل این خط ریلی را اعلام کردند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در ادامه مذاکرات، نحوه مشارکت روسیه طی جلسات آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه اعتبار مورد نیاز ساخت راه‌آهن رشت- آستارا را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر عملیات زیرسازی‌ ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریلگذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵‌ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است.

خطیبی درباره زمان بهره‌برداری این پروژه نیز گفت: یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه‌ریزی شده که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح را در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای تامین مالی راه‌آهن رشت- آستارا از روش‌های مختلف داخلی و خارجی استفاده خواهیم کرد و به دنبال جلب مشارکت و حضور روس‌ها برای طراحی، احداث و تامین مالی در این پروژه به صورت مشترک هستیم.

خطیبی در خصوص استفاده از تکنولوژی روسیه در طرح‌های ریلی گفت: صنعت ریلی ایران در حوزه تکنولوژی به ویژه در مسیرهای ترانزیتی و باری به خودکفایی رسیده اما قطعا تیم‌های کاری دو کشور باهم مراودات فکری خواهند داشت و با توجه به اهمیت راه‌آهن رشت- آستارا، از تکنولوژی‌های جدید روسیه نیز استفاده خواهیم کرد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه کریدورهای ترانزیتی برای اقتصاد کشور و منطقه گفت: کریدور شمال- جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است و البته فعال سازی و تقویت همه کریدورهای کشور برای افزایش ترانزیت ضرورت دارد.