شناسهٔ خبر: 115181 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان تاکید کرد:‌

نقش اثرگذار طرح خودمالکی در عرضه‌ی بیشتر مسکن در گلستان

راه و شهرسازی گلستان رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: با توجه به معضل کمبود زمین دولتی در گلستان، طرح احداث مسکن خودمالکی موجب تولید و عرضه بیشتر مسکن در استان می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ؛ (گلستان)،، محمد مهدی خواجه اظهار کرد: تسهیلات نهضت ملی مسکن در دو قالب دولتی و غیر دولتی به متقاضیان پرداخت می شود که تسهیلات خودمالکی از زمستان ۱۴۰۰ به این طرح اضافه شد.

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در این راستا، به سازندگان حقیقی و حقوقی که دارای پروانه ساختمانی و سند عرصه ملکی هستند، تسهیلات داده می شود.

وی افزود: تا کنون برای  ۱۲ هزار و ۳۸۸ واحد، درخواست اخذ تسهیلات خودمالکی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت شده که از این تعداد، دو هزار و ۱۶۰ درخواست به مرحله انعقاد قراداد در بانک ها رسیده است.

خواجه با بیان اینکه همکاری بانک های عامل به جز بانک مسکن در پرداخت تسهیلات بسیار ضعیف است، گفت: با توجه به اینکه تمامی بانک های کشور و همینطور استان، باید ۲۰ درصد اعتبارات خود را به تسهیلات نهضت ملی مسکن اختصاص دهند، هیچ همکاری ای از سوی این بانک ها مشاهده نمی شود.

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گلستان در ادامه گفت: تنها بانک مسکن به تعهد خود در این خصوص عمل کرده و پس از مطرح شدن این موضوع در شورای مسکن استان، رئیس شورای هماهنگی بانک های گلستان موظف به پیگیری و رفع این معضل شده است.

وی افزود:  میزان تسهیلات اختصاص یافته به طرح خودمالکی در گرگان ۳۵۰ میلیون و در سایر شهر های استان ۳۰۰ میلیون تومان، با بهره ۱۸ درصد بوده و افرادی که پروانه ساختمانی دارند می توانند از این اعتبار در قالب خودمالکی استفاده کنند.

خواجه همچنین تصریح کرد: با دریافت تسهیلات، مالکان می توانند مراحل احداث مسکن را تکمیل کرده و بر اساس ضوابط باید در عرض سه سال احداث این واحدها به پایان برسد.

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گلستان در ادامه سخنانش یادآور شد:  با توجه به مشکل تامین زمین در استان گلستان، استفاده از طرح خودمالکی می تواند کمک شایانی به تولید و عرضه بیشتر مسکن در استان کند.

وی در رابطه با تعداد درخواست های ثبت شده در بخش خودمالکی در سامانه نهضت ملی مسکن گفت: بیشترین تعداد درخواست خودمالکی با بیش از ۱۰ هزار واحد در شهر گرگان ثبت شده و رتبه دوم درخواست تسهیلات در این قالب متعلق به شهر گنبد با ثبت بیش از یک هزار درخواست در سامانه است.

خواجه افزود: همچنین به ترتیب شهرهای بندرگز با ۴۲۶ واحد، آزدشهر با ۲۷۰ واحد، بندرترکمن با ۱۳۰ واحد، علی آباد کتول با ۱۲۰ واحد، کردکوی با ١١٠ واحد و مینودشت با ۱۰۰ واحد در رتبه های بعدی ثبت درخواست قرار دارند.