شناسهٔ خبر: 115204 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی خبرداد:

تجهیز سامانه نظارتی رادار تقرب فرودگاه امام(ره) به حفاظتی آنتن همزمان با هفته دولت

تجهیز سامانه نظارتی رادار تقرب فرودگاه امام(ره) به Radome مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی از تجهیز سامانه نظارتی رادار تقرب فرودگاه امام خمینی(ره) به پوشش حفاظتی آنتن (Radome) و بهره برداری آن همزمان با روز نخست هفته دولت خبر داد.

سیامک بهنام مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تجهیز سامانه نظارتی رادار تقرب فرودگاه امام خمینی(ره) به پوشش حفاظتی آنتن (Radome) و بهره برداری آن همزمان با روز نخست هفته دولت خبر داد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی ضمن اعلام این خبر گفت: پوشش حفاظتی آنتن(Radome) به صورت کلاملا بومی و برای نخستین بار در قراردادی فی مابین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و یک شرکت دانش بنیان به منظور بهبود کارآیی، افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش هزینه های نگهداری و تعمیر صورت گرفته است.

به گفته بهنام، استفاده ازRadome  در سامانه های راداری با هدف حفاظت آنتن و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی OUTDOOR در برابر اثرات زیانبخش محیطی نظیر وزش باد، گرد و غبار، بارش باران، برف، تگرگ، پاشش نمک و همچنین آلاینده های اتمسفری صورت می گیرد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری تصریح کرد: این نوع پوشش ساندویچ پلان بوده و قطر ۱۲ متر و از جنس کامپوزیت با رزین و الیاف خاص است که تمامی شاخص های عملکردی آن در حد استانداردهای بین المللی رعایت شده است که از آن  جمله می توان به پارامترهای تلفات، پراکنش و جذب موج، مقاومت مکانیکی در برابر طوفان و مقاومت های شیمیایی در برابر عوامل جوی محصول تولیدی اشاره کرد.

گفتنی است؛ همزمان با خرید سامانه های راداری توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و در زمان نصب آنها، تعداد پنج سامانه راداری در ایستگاه‌های گلستان، تبریز، خواجه محمد میرزای مشهد، زنجان و کوشک بزم(سامانه رادار مدS) توسط شرکت سازنده به Radome مجهز و پس از آن نیز پنج سامانه دیگر در ایستگاه‌های جیرفت، اهواز، کیش، کوشک (سامانه راداری MSSR) و بندرعباس با همکاری شرکت‌های داخلی تجهیز شده که از نمونه‌های پوشش حفاظتی سازه فضایی است.