به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در اولین نشست روسای پلیسراه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، اظهار کرد: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات موجود در کشور، شاخص تخلفات رانندگی در ایران ۴.۱ و متوسط آن در دنیا ۶.۴ درصد است.
وی افزود: شاخص تخلفات رانندگی در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در ایران ۲۰ و متوسط آن در جهان ۱۸.۲ درصد است.
شهرکی تصریح کرد: این در حالی است که متوسط سالانه رشد جمعیت در ایران ۱.۴ و میزان رشد وسایل نقلیه ۸.۵ درصد بوده و امیزان سفرها و تردد خودروها روندی افزایشی و تصاعدی داشته است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با بررسی وضعیت ایمنی محورهای مواصلاتی در یک دهه اخیر در ایران، کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات را به طور متوسط۲.۱ درصد و کاهش نرخ تصادفات برونشهری و روستایی را ۱.۱ درصد اعلام کرد.
شهرکی ثانوی افزایش رشد میزان تردد در جادهها طی یک دهه اخیر را ۲.۵ درصدی دانست و ادامه داد: تشدید نظارت بر تردد ناوگان مسافربری و وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک، از مهمترین برنامههای حوزه ایمنی و ترافیک در کشور است.
وی با تاکید بر اینکه بررسیها و تصمیمگیریها باید بر مبنای اطلاعات دقیق و واقعی و به موقع صورت گیرد، گفت: در غیر این صورت شاهد هدررفت سرمایه، انرژی و وقت خواهیم بود.
شهرکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه اقتصاد حمل و نقل، خاطرنشان کرد: افزایش هزینهها زمینه را برای وقوع برخی تخلفات به عنوان دم دستیترین راه حل ممکن فراهم کرده است.
هزینهکرد هدفمند بودجهها و ارتقاء ایمنی راهها
رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در اولین نشست روسای پلیسراه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، اظهار کرد: هدفمندسازی هزینهکرد منابع یکی از اولویتهایی است که باید به جد در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: منابع بودجه و اعتباری باید در مناطقی که بیشترین سهم را در ارتقاء امنیت و ایمنی راهها به همراه دارد، صرف شوند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور هزینهکرد مدبرانه، هدفمند و منتج به حصول نتیجه مورد انتظار را از تکالیف اصلی مدیران راهداری برشمرد و خاطرنشان کرد: در تخصیص منابع بودجهای به نقاط پر حادثه محورهای مواصلاتی، باید میزان حادثهخیزی و آمار سوانح جادهای منجر به جرح و فوت مورد بررسی قرار گیرد.
اکبری تاکید کرد: به این ترتیب با اولویتدار کردن رفع نقاط حادثهخیز در جادهها آن هم بر مبنای تحلیل آمارهای مبتنی بر دادههای اطلاعاتی و آماری، هزینهکرد منابع بودجهای بیشترین اثربخشی را به همراه دارد.
وی از وجود ۲۰ تا ۵۰ هزار نقطه مستعد حادثه در محورهای مواصلاتی کشور خبر و ادامه داد: اعمال نظر پلیس در معرفی نقاط پر حادثه باید مهندسی، دقیق و مبتنی بر آمارهای درست و واقعی باشد، در این صورت میتوان با هدفگذاری صحیح و اولویتبندی بر اساس میزان احتمال وقوع خطر در نقاط حادثهخیز، نسبت به اصلاح آنها اقدام کرد.
اکبری افزود: توجه به این شاخصها مدیریت در صرف منابع اعتباری را به دنبال داشته و با هدفمندسازی، جلوی انحراف بودجه را میگیرد.
به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، وی اظهار کرد: اتخاذ تصمیمات درست و مدیریت منابع موجب حفظ سرمایههای ملی کشور میشود.