شناسهٔ خبر: 115230 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد:

افزایش سفرها و کاهش فوتی‌های حوادث ترافیکی در ایران

شهرکی ثانوی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام روند کاهشی آمار کشته‌های حوادث ترافیکی طی دو دهه اخیر در کشور گفت: سال گذشته در مجموع قریب به ۱۷ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که این میزان با ۲۰ سال پیش برابری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اولین نشست روسای پلیس‌راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، اظهار کرد: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات موجود در کشور، شاخص تخلفات رانندگی در ایران ۴.۱ و متوسط آن در دنیا ۶.۴ درصد است.

وی افزود: شاخص تخلفات رانندگی در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در ایران ۲۰ و متوسط آن در جهان ۱۸.۲ درصد است.

شهرکی تصریح کرد: این در حالی است که متوسط سالانه رشد جمعیت در ایران ۱.۴ و میزان رشد وسایل نقلیه ۸.۵ درصد بوده و امیزان سفرها و تردد خودروها روندی افزایشی و تصاعدی داشته است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بررسی وضعیت ایمنی محورهای مواصلاتی در یک دهه اخیر در ایران، کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات را به طور متوسط۲.۱ درصد و کاهش نرخ تصادفات برون‌شهری و روستایی را ۱.۱ درصد اعلام کرد.

شهرکی ثانوی افزایش رشد میزان تردد در جاده‌ها طی یک دهه اخیر را ۲.۵ درصدی دانست و ادامه داد: تشدید نظارت بر تردد ناوگان مسافربری و وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک، از مهمترین برنامه‌های حوزه ایمنی و ترافیک در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید بر مبنای اطلاعات دقیق و واقعی و به موقع صورت گیرد، گفت: در غیر این صورت شاهد هدررفت سرمایه، انرژی و وقت خواهیم بود.

شهرکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه اقتصاد حمل و نقل، خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌ها زمینه را برای وقوع برخی تخلفات به عنوان دم دستی‌ترین راه حل ممکن فراهم کرده است.

هزینه‌کرد هدفمند بودجه‌ها و ارتقاء ایمنی راه‌ها

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در اولین نشست روسای پلیس‌راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، اظهار کرد: هدفمندسازی هزینه‌کرد منابع یکی از اولویت‌هایی است که باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: منابع بودجه و اعتباری باید در مناطقی که بیشترین سهم را در ارتقاء امنیت و ایمنی راه‌ها به همراه دارد، صرف شوند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هزینه‌کرد مدبرانه، هدفمند و منتج به حصول نتیجه مورد انتظار را از تکالیف اصلی مدیران راهداری برشمرد و خاطرنشان کرد: در تخصیص منابع بودجه‌ای به نقاط پر حادثه محورهای مواصلاتی، باید میزان حادثه‌خیزی و آمار سوانح جاده‌ای منجر به جرح و فوت مورد بررسی قرار گیرد.

اکبری تاکید کرد: به این ترتیب با اولویت‌دار کردن رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها آن هم بر مبنای تحلیل آمارهای مبتنی بر داده‌های اطلاعاتی و آماری، هزینه‌کرد منابع بودجه‌ای بیشترین اثربخشی را به همراه دارد.

وی از وجود ۲۰ تا ۵۰ هزار نقطه مستعد حادثه در محورهای مواصلاتی کشور خبر و ادامه داد: اعمال نظر پلیس در معرفی نقاط پر حادثه باید مهندسی، دقیق و مبتنی بر آمارهای درست و واقعی باشد، در این صورت می‌توان با هدف‌گذاری صحیح و اولویت‌بندی بر اساس میزان احتمال وقوع خطر در نقاط حادثه‌خیز، نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام کرد.

اکبری افزود: توجه به این شاخص‌ها مدیریت در صرف منابع اعتباری را به دنبال داشته و با هدفمندسازی، جلوی انحراف بودجه را می‌گیرد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وی اظهار کرد: اتخاذ تصمیمات درست و مدیریت منابع موجب حفظ سرمایه‌های ملی کشور می‌شود.