به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ محمد محمدی بخش معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست با شرکت های دانش بنیان که هم زمان با آغاز هفته دولت در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی محدودیتی برای ورود شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها به بخش هوایی کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه حوزه آموزش نیز از این مجموعه جدا نیست و باید مراکز دانشگاهی را با خود همراه و همگام کنیم، افزود: بدین منظور برنامه ۱۰ ساله ای تدوین شده و چالشها بررسی و ریل گذاری برای اقدامات در حال انجام است.
محمدی بخش با اشاره به اینکه سه برنامه سه ساله اجرایی نیز در این راستا تدوین می کنیم و در این مورد منتظر نمی مانیم چرا که این صنعت توقف ناپذیر است گفت: در بخش فرودگاهی پیشرفت کرده ایم و در بخش ایرلاین ها، هلی کوپتری، هوانوردی عمومی، تربیت نیروی متخصص و ماهر و تزریق آن به بخش هوایی هنوز کار داریم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تعیین سه مسیر نهضت تعمیر قطعات، سریز محصولات دانش بنیان به بخش هوایی و احیای دانشکده و ارتباط آن با مراکز علمی و دانشگاهی گفت: پژوهشگاه وزارت راه و شهرسازی را دوباره احیا می کنیم و ذیل همین دانشکده قرار خواهد گرفت.
محمدی بخش افزود: برای ما محتوا و نوع نگاه مهم است. آن چیزی که آموخته ایم این است که هر جایی خودکفا شده ایم و حرفی برای گفتن داشته ایم تحریم تعدیل یافته است. در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری به تنهایی از پس این کار بر نخواهد آمد و نیازمند حضور همه متخصصان و بازیگران این عرصه در کنار خود هستیم و هر کس به صورت جزیره ای و مستقل عمل کرده است با شکست مواجه شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین اضافه کرد: وظیفه اصلی این کارگروه هم افزایی تعیین نقش و قانونگذاری برای این موضوع است و سازمان هواپیمایی کشوری دست یاری به سوی همگان دراز کرده و همه را در این امر سهیم می داند.
معاون وزیر با بیان اینکه امروز نیازسنجی واقعی از صنعت هوانوردی وجود دارد افزود: باید پیمان های منطقه ای و فرامنطقه ای را افزایش دهیم و خود را درگیر دنیایی که استکبار ترسیم کرده نکنیم و توجه داشته باشیم که صرفا ایکائو یا اتحادیه اروپا ملاک ما نیست ما می توانیم با اتحادیه های منطقه ای کار کنیم.
محمدی بخش خاطرنشان کرد: امروز در حوزه هوایی صاحب حرف و سبک خود هستیم. نمونه آن تعمیر هواپیماهای سایر کشورها در ایران است. بسیاری از کشورها در حوزه تعمیر و نگهداری خواهان همکاری با ایران هستند. اینها مولفه های اقتصادی است که برای شرکت های دانش بنیان دارای اهمیت است. نقش و ایجاد همگرایی و همسوسازی و رفع نیازهای صنعت هوانوردی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اظهارداشت: برای مقابله با تحریم راهی جز ساختن هواپیما نداریم و هر موقع به این توانمندی برسیم تحریمها در این حوزه نیز برداشته خواهد شد.